Akusticky ve čtyřech

Acoustic Impact: For John; vydáno vlastním nákladem 2005; celkový čas 41:46

Táborský Acoustic Impact v roce 2002 na festivalu Zahrada – podle mne dosti překvapivě – vyhrál diváckého Krtečka. Vždyť kdo by tenkrát vsadil na čistě instrumentální a rozhodně ne v pravém slova smyslu folkovou kapelu. Pánové Blafka a spol. po svém prvním velkém úspěchu neusnuli na vavřínech. Víc než u folkového publika se snažili zabodovat u fanoušků jazzových – sám jsem kapelu zaregistroval hned na několika přehlídkách a festivalech tohoto žánru. A teprve nyní, když už si svou pozici mohou být víceméně jistí, vydávají své první album. Vítejte tedy v čistě akustickém a čistě instrumentálním světě táborské čtveřice.

Album For John kapela věnovala jazzrockové legendě, kytaristovi Johnu McLaughlinovi. I když byl právě on kapelníkovi Jiřímu Blafkovi velkým vzorem, s jazzrockem hudba Acousticu nic moc společného nemá. Snad kromě hledačství napříč žánry. Mnohem více sound kapely ovlivnil Blafkův pobyt ve španělské Seville a tamní kurzy flamencové kytary. Ohlasy Španělska postřehne každý posluchač na první poslech – a ani k tomu nemusí mít booklet se siluetou býka na titulní straně.

Pokud si chcete blafkovské flamenco vychutnat skutečně naplno, doporučuji skladbu Carlos loco (“Šílený Karel”) nebo úvod úvodní Gaffy. Jenže právě tato melodie svým stylově čistým začátkem klame. Ke španělské kytaře se totiž začne brzy přidávat jazzový klavír Pepy Čechtického, který střídavě hraje roli doprovázeče a sólisty. V následující KV3 se role obrátí: Začíná klavír, ke kterému se po několika taktech připojí kytary a perkuse. Latinský duch zůstává, avšak skladba je celkově klidnější a ještě jazzovější. Titulní osmiminutová For John, jen pozvolna gradující, je oslavou jazzového piana a akustické kytary.

Posluchačsky velmi vděčná skladba je Wave s rychlejším nástupem a závěrem a klidnější střední pasáží. Následující Calima stojí především na rytmice Martina Máci, ke kterému se postupně přidávají obě kytary. Rytmicky zajímavá jízda graduje a vyvíjí se (v jednu chvíli například mohutné perkuse zcela ustoupí a sólovou kytaru doprovázejí pouze dřívka), aby nás půl minuty před koncem pánové překvapil pouze zdánlivý závěr a suverénní dohra.

Podobně Acoustic Impact pracuje s každou svou skladbou. Například De media noche carrera začíná klidným kytarovým rozjezdem, aby se po 15 sekundách přidaly perkuse a po nich opět latinská kytara. Klavír Pepy Čechtického vpluje do melodie velmi nenápadně, aby po minutě sehrál zcela zásadní roli v dialogu s kytarou. Ve čtvrté minutě kytary i piano utichnou a předají slovo opět Martinu Mácovi, který posluchače strhne více než minutovým sólem na perkuse. Předposlední skladbička, dvouminutová Los medos, opět stojí na souzvuku latinských rytmů, španělských kytar, jazzového klavíru a tentokrát i sborového zvolání Hej!

V závěrečném svižném Toboganu se – podobně jako v úvodní Gaffě i několika dalších skladbách – střídají “latinské” pasáže s jazzovým pianem. Jenže jazzu je tentokrát o trochu víc, jako by kapela i dramaturgií alba chtěla ukázat, odkud a kam se její hudba vyvíjí.

Pominu-li sedmičlenný sbor při zvolání onoho Hej! v Los medos, účinkují na CD pouze tři hosté, a to každý jen v jedné skladbě. Trubka Štěpána Tůmy i další externí nástroje jsou pouze zajímavým zpestřením a album by se obešlo i bez nich. Většinu práce si pánové Blafka, Juráň (kytary), Máca (perkuse) a Čechtický (klavír) odvedli sami, přičemž – jak jsem naznačil v popisu vybraných skladeb – v sólech se všichni spravedlivě střídali. Acoustic Impact navzdory omezeným prostředkům dokáže ke svým posluchačům promlouvat poměrně komplexně. Nehovoří jazykem čistě jazzovým, čistě flamencovým nebo čistě “latinským”. Pokud však porozumíme nové řeči, kterou pánové sobě i posluchačům pro radost vytvořili, zjistíme, že album For John patří ke stylově nejčistším deskám, jaké u nás v poslední době vznikly. Čtyři výborní muzikanti nasadí na začátku svůj styl, který do konce desky neopustí. Posluchač tedy není nijak zvlášť překvapován, avšak o to víc si může vychutnat krásu hudby bez jakýchkoli rušivých elementů.