Oblíbeným
novinářským žánrem je zveřejňování žebříčků všeho druhu. Lid obecný má přece
tak rád, když má svět přehledně rozdělený na dobré a špatné, na padouchy a
hrdiny. Dvojnásobnou výhrou je tedy zveřejňování žebříčků vzešlých z
nejrůznějších průzkumů.
Tak například
průzkum prestiže povolání: poslední skončí vždycky politici, protože jich moc
není a pro ostatní jsou vítaný terč, naopak v čele najdeme obvykle vzdělané
lidi, kteří ale moc nevydělávají (to se neodpouští), například učitel nebo
lékař. (Nechme stranou, že by skoro každý z nás, zejména po ekonomické stránce,
radši měnil s politikem než s učitelem.) Pro statistické účely neodolala
žebříčkování ani věhlasná organizace OECD (zaklínadlo pro gůglení je „OECD ISEI“).
A koneckonců každý z nás si v sobě nese nějaké to škatulkování, které tu
úspěšně, tu neúspěšně potlačuje, ale v mezních situacích na povrch vyvře.
V naší rodině
takhle existuje žebříček uměleckých disciplín. Budiž čest a chvála mým rodičům,
že mě odmalička vedli ke kultuře, jen se to časem trochu jednostranně zvrtlo k
hudbě. Tudíž za základ kulturního vzdělání se považovalo a považuje umět hrát na
nějaký hudební nástroj. Tanec, divadlo, výtvarné umění, architektura, to je jako
že hezké a jsi-li v tom fakt dobrý, odpustí se ti neschopnost zabrnkat či
zafidlat. Ale je to jen plán B. Nejjistější cesta ke kulturnímu smíru byla u nás
vždy absolvovat aspoň jeden cyklus muzikantské lidušky.
Velmi by mě
zajímalo, jak by dopadl žebříček prestiže hudebních nástrojů, pokud by v něm
hlasovali jen aktivní muzikanti. Mám takový dojem, že by to měly nejvíc nahnuté
housle nebo violoncella, celkem společensky přijatelná je zobcová flétna a
všeobecně adorovaná bude nejspíš elektrická kytara. Žestě, pilíř venkovských
dechovek, by na tom byly asi podobně jako lidovci ve volbách, bodovaly by
především u starší generace a na venkově. Ačkoliv, do důchodu aktuálně míří
generace vyrostlá v šedesátých, takže rozhlasové pořady pro babičky a dědečky
zanedlouho obsadí Stouni a Beatles.
Možná ale
příští generaci budeme rádi i za elektrickou kytaru. Právě v šedesátých letech
pronáší Josef Skupa ústy Spejbla k Hurvínkovi neuvěřitelně prorocká slova:
„Jestlipak víš, jak se jmenuje hudební nástroj, na který zahraješ úplně všecko?
Inu přece gramofon!“
Honza Hučín