Nestůj a pojď do textařského nebe, Zdeňku
„Zemřel Zdeněk Rytíř, autor hitu Zvonky štěstí...“
začínal článek na Aktuálně.cz. Nejdřív mě to překvapilo, pak pohoršilo a v
konečné fázi naštvalo. Zdeňka, takového pravověrného countrymana, bude někdo
představovat slaďákem, z něhož si už desítky let děláme legraci!
No kdyby jen Božský Kája a Roztomilá Darinka. Ukázalo
se, že pan Rytíř dal v podstatě všem. Tedy text.
Asi jste už zažili tu směs pocitů, když jste potkali
známou osobu v roli zcela neznámé, ba někdy provokující či delikátní. Někdy
si to stačí jen představit – slušný a trochu nesmělý tatínek spolužačky mých
dcer na sebe prozradil, že se živí jako vyhazovač. Nebo profesor a
celosvětově uznávaný chirurg přiznal, že miluje jízdu na harleji. Naše
přirozená potřeba mít každého zařazeného do nějaké škatulky protestuje, ale
moc proti tomu udělat nemůže.
U muzikantů a příbuzných kumštýřů si můžeme aspoň
ulevit řečmi o promiskuitě, případně zvolit soucitnou verzi „dneska vám za
kvalitu nikdo nezaplatí, všichni chtějí jen mainstream a šmíru“. Kolik párů
očí se asi odvracelo a kolik párů uší zavíralo, když přírodní solitér
Nohavica najednou začal koketovat s kapelou! Kolik čistých duší sledovalo s
nedůvěrou Karla Zicha na památném výročním koncertu Spirituál kvintetu,
protože to byl určitě špión z popové strany hranic. A ještě štěstí, že v
60. letech nebyl internet, protože by Bobu Dylanovi po prvním doteku
elektrické kytary rapidně klesl počet fanoušků na Facebooku a všichni by
tvítovali o tom skandálu.
Inu, tihleti jsou přece naši, tak je od nich nemorální
dělat něco jiného, i kdyby je k tomu táhlo srdce už od dětství. A tamti jdou
po penězích, a pokud se objeví sem tam na fesťáku, není to známka obrácení
na pravou víru, leč jen snaha něco trhnout a oživit uvadající popularitu, že
jo, pani? O nevyhraněncích typu Tomáš Klus, Xindl X, Baumaxa radši ani
nemluvit, abychom si nezpůsobili nespavost přemítáním, kam tedy vlastně
patří, odkud přicházejí a kam směřují.
Ale zpátky ke Zdeňku Rytířovi. Smekám v hluboké úctě
před jeho celoživotním dílem, kterým obsáhl neuvěřitelné rozpětí scény české
popmusic. Škoda, že mi právě on v galerii rozhovorů pro FOLK&COUNTRY chybí.
Jako příležitostný textař vím, co je za práci vyplodit písňový text s hlavou
a patou a navíc dobře zpívatelný. Naštěstí pomníky po něm, prověřené a
ztužené miliony sejšnů, se hned tak nerozpadnou. Že, Poslední kovboji? Kdo
to zná líp, nežli Kolej Albertov...
Honza Hučín