Rozpočtová odpovědnost muzikantů.
Poprvé jsem jihoamerické „indiánské“ muzikanty potkal v
roce 1990 v německém Münsteru, tehdy tedy ještě západoněmeckém. Stálo jich
asi šest u katedrály a jeli minimálně hodinu bez přestávky, jen jsme na to
zírali a urputně ukládali do sluchových závitů. Pak se dostali i k nám a
pak... no, před pár lety jsem je přestal potkávat. Až letos na Florenci.
Jenže to tam už na panovky hráli jen dva a doprovody si
pouštěli z playbacku. Trh se nasytil, každý můj známý má doma nějaké to „Pan
flute greatest hits“, Indiáni šetří. Všichni šetří. A dlouho. Co je to let,
kdy si František Nedvěd dovolil někde zahrát jen s halfplaybackem a
internetoví diskutéři ho ještě týdny roznášeli na kopytech. Řešili to jiní a
jinak: Ivan Mládek si kapelu zamaskoval do guitariana, dítěte úsporné doby;
skupina Akáty (doprovod Jitky Vrbové) se stala jednočlennou; bluegrassisti
ještě zvýšili sdílení hudebníků.
Což logicky znamená, že určitých profesí musel začít
být nadbytek. Dráteníci, mlynáři a ševci se přestěhovali do pohádek,
kolovraty, psací stroje a magnetofonové pásy do muzeí. Jen mě překvapuje, že
jsem zatím neslyšel nic o rozbíjení strojů a o demonstracích za státní
podporu bubeníků, doprovodných kytaristů a basáků.
Mohla by se tím ale inspirovat paní komisařka Vivian
Redingová. Když prosazuje kvóty pro ženy dokonce i v soukromých firmách,
mohly by se s tím svézt i kvóty na počty doprovodných muzikantů. Nejlépe by
bylo zakázat písničkáře, protože to jsou příživníci, kteří si celý honorář
nechají pro sebe. Kolik lidí by jistě dokázal zaměstnat takový Tomáš Klus! A
mimochodem, proč by vlastně měli hudbu dělat jen lidé mající hudební sluch?
Vždyť to je jasná diskriminace.
Honza Hučín