Nad Orlicí.
Jedna má známá se narodila v Ústí nad Orlicí, ač to tam
její máma měla z místa bydliště celkem daleko. Legendární vozidlo Škoda 1203
prý po cestě selhalo a do porodnice ji dovezli policajti, vlastně tehdy
ještě VB. Proto asi nebyl čas se zajímat o místní hudební tradice a významné
rodáky. Imaginární hospodu nezná (a to malá gramodeska vyšla ve
stejném roce, jako se dotyčná narodila). A kvůli jejímu hiphopovému vkusu ji
Janouškův výtvor nejspíš úspěšně mine i v dalších letech a nedozví se nic o
svém rodném městě. Pravda, neznám PSH a podobná tělesa, možná něco o Ústí
mají.
Ale problém Ústí nad Orlicí je spořádanost. Žádné
vysoké pece, žádný sociální neklid, žádný specifický jazyk, žádný specifický
místní produkt, nic, co muzikantům od Fleretu přes Nohavicu po Yo-Yo Band
pomáhá splnit písničkový plán. Jen jedna dávno zrušená hospoda, navíc ještě
za totáče. Pche.
To k leckteré vesnici na našem území se vážou historky
romantičtější, tesklivější, zemitější. V knihovně mi stojí bichle s názvem
Národ v písni a tam se to místně určenými historkami maskovanými za
lidové písně jen hemží. Takhle jsme kdysi dávno s kapelou zpívali lidovku z
vesnice Zlukov a jednou jsme přímo na místě zkoumali její obsah – východ
slunce, křičící kohouti, ve kterém domku asi žila zpěvákova vyvolená? Však
průvodci na památkách vědí, že největší zájem je o pověsti a lehce upravené
příběhy. Na dvoustý šedesátý čtvrtý obraz se nikdo nepodívá, zato si všichni
prohlédnou začouzenou zeď, kudy určitě prý možná letěl čert.
Z chodských vesniček, zdroje to daremných příhod, jsem
se začátkem prázdnin vydrápal na horu Koráb (ne na tu makedonskou, ale na tu
naši malou českou, nad Kdyní). K ní, pokud vím, žádná píseň není. Ona totiž
slova zůstanou v údolí, tam nahoře se hrají jen instrumentálky. A to v
hlavě. Doufám, že po hřebenu směrem na Klatovy ještě dlouho bude dupat
hlavně zvěř, a ne turistická obuv.
Honza Hučín