Silikonový
spoluhráč a Turingův test
V žákovském věku jsem hrával závodně šachy, teď už jen
sem-tam sleduju nějaký turnaj pro zábavu. Za ty desítky let do šachů
pronikly počítače. Ačkoliv, pronikly... Když jsem v patnácti poprvé hrál
se speciálním šachovým počítačem, byla to zábava, protože ho bylo možné po
určitém úsilí porazit. Dnes jsou stroje v podstatě neporazitelné a chladná
dokonalost odrazuje. Změnily se na orákulum, které ihned ví, zda tah
střelcem na e3 byla chyba a jak jí může soupeř využít. Jen si představte, že
byste se dívali na fotbal a na obrazovce se vám neustále ukazovalo, kam by
to měl kdo kopnout a kam utíkat a jaká je pravděpodobnost, že z toho bude
gól.
Teď jsem se ale dočetl, že někdo chce sestrojit šachový
program, který bude hrát lidsky. Nalejete do něho stovky partií nějakého
hráče a on se bude chovat podobně jako on – bude mít podobné znalosti, dělat
podobné chyby a v něčem si naopak bude velmi jistý. Nemusíte chodit nikam
mezi lidi, nemusíte ani hledat soupeře na internetu, prostě si pustíte
Frantu Nováčka doma v elektronické podobě. Jak trefně poznamenal jeden
z diskutujících, taková silikonová nafukovací panna pro šachisty (silikon
zde nemá erotickou funkci – pod českým názvem křemík je znám jako základní
prvek pro výrobu polovodičů).
Takže svého druhu pokus o průchod Turingovým testem. To
je experiment, při kterém na vaše otázky reaguje souběžně člověk a počítač a
pokud je od sebe nedokážete rozlišit, počítač úspěšně prošel. Pokud vím,
cenu za stoprocentní úspěch v testu (tzv. Loebnerovu cenu) ještě nikdo
nedostal, asi se to nepodaří ani umělému šachistovi-člověku, ale stejně mě
zamrazilo. Koho prvního napadne, že vytvoří umělého muzikanta, který hraje
realisticky? Občasná faleš, nedokonale znějící tón, zadrnčení struny,
rytmické zakolísání – no neříkejte mi, že by z deseti vystoupení nešlo
nějakého bluegrassistu přečíst tak, že by jedenácté za něj věrohodně
odbrnkal inteligentní stroj. Jen si představte, že byste si mohli doma
pouštět oblíbeného interpreta a on by to nezahrál ani nezazpíval pokaždé
úplně stejně. (Nebo, jinak řečeno, ta chyba, co vás tak strašně točí, by tam
nebyla pokaždé.) Ušetřilo by se na honorářích a muzikanti by mohli jít někam
kopat. Příkopy. Ledaže by počítače pronikly i sem a poslaly k lopatě robota,
který se fláká a nadává stejně jako lidi.
No, ono to spíš dopadne jako s virtuální realitou,
která byla hitem devadesátých let a dnes po ní pes neštěkne. Ukáže se, že to
prostě nefunguje a lidskou nedokonalost není možné napodobit. Jen aby na ty
nedokonalé šachové soupeře a živé muzikanty zbyla mezi stránkami Facebooku
nějaká časová díra...
Honza Hučín