Kdy je chytrá muzika blbá
Oděvní průmysl údajně vyvinul šaty, které mění svůj
odstín a dokonce průhlednost podle toho, jak se jejich nositel cítí. Připadá
mi sice trochu exhibicionistické vytrubovat touto formou každé hnutí své
mysli do světa (možná proto nejsem dodnes kamarádem s Facebookem ani
netvítuju), ale o tom nechci psát. Vzpomněl jsem si totiž na staré němé
filmy, kde diváci dostali jen obraz a zbytek byl na nich. Pravda, byly to
zpravidla grotesky, kde hlavní částí byla zpravidla dortová bitva; ale do
zasazená do nějakého příběhu, takže schopnost rychle najít linii a rozpoznat
vztahy byla užitečná.
Když film nemluvil, aspoň se hrálo. Při prvních
projekcích dokonce seděl v sále klavírista a doprovázel projekci svou
produkcí. Museli to být fakt dobří muzikanti: vyšívat ragtime, koukat přitom
na plátno (a nezakoukat se), improvizovat zvukové efekty, to chtělo značnou
praxi. Dnešní „živá country“, jak hospodské hraní inzerují majitelé podniků,
to má jednodušší – odemele si své připravené sety a nemusí pátrat, jaká je
nálada a zda se právě teď hodí víc Montgomery nebo John Hardy.
Mimochodem, je zajímavé, že určitý hudební styl se hodí
skoro ke každému videu. Když můj bratr točil prázdninové puťáky na
osmimilimetrový film a s kamarádem po večerech stříhal, vždycky k tomu
přidal nějaký ragtimový nebo dixielandový podklad. The Entertainer, Maple
Leaf Rag, Easy Winners – vlastně na tom nezáleželo, cokoliv z toho se k
letní pohodě náramně hodilo. A zkuste si ke svým záběrům z dovolené
představit jazz nebo Novosvětskou, pokud ji tedy netrávíte zrovna v USA.
Vychází mi z toho, že takzvaně chytrá hudba se k mnoha
příležitostem hodí blbě. Nad čím ohrneme nos, neb je plytké a zdá se
provařené, to je ve skutečnosti univerzální.
Honza Hučín