Důvod k tanci
Ano, jsme kulturní barbaři, a co víc, nutíme k tomu své nebohé děti.
Místo abychom je vzdělávali v kvalitní hudbě, naučili je nazpaměť názvy
Smetanových oper a opusová čísla Beethovenových klavírních sonát, s možnou
tolerancí toho nejlepšího ze Svěráka a Uhlíře, byli jsme s nimi na koncertě
Maxim Turbulenc.
Není se co divit, že chudinky nejenže nerozpoznaly brak a šmíru, ale
dokonce nepředloženě prohlásily, že se jim to líbilo! A co hůř – písně
nabádavé o potřebě rozhlédnout se na přechodu a použít podchod ve smyslu §
54 zákona o silničním provozu žádný zájem nevyvolaly, zato podřadné songy
Jede jede mašinka a Mraveneček vystřelily děti na nohy a na
pódium. A my se na to klidně díváme a ještě máváme poskakujícímu davu.
Hanba!
Ale dobrá vůle byla. Osm měsíců zpět, totéž místo, tedy sál pražské
Městské knihovny, jdeme s velkým očekáváním na Hodinu zpěvu. Nevím, zda je
to projev ekonomické krize, jak se teď všude říká, nebo zda pan Svěrák
jednoduše nestíhá, ale Jaroslav Uhlíř byl na to sám – a neutáhl. Děti sice
spolupracují a zpívají, jenže na vzdálenost deseti řad a nám se skoro
současně vybaví sousloví “výchovný koncert”. Za tři měsíce trochu zoufale na
Dobešku na Majdu a písničky z Kouzelné školky, děti se během minuty sesypou
pod scénu a už se kotel vaří, ačkoliv tedy písničku neznáme ani jedinou.
Inu, děti se ještě umějí chovat spontánně a nebrání se skákat na místě
půl hodiny na stále stejný rytmus, je-li kolem dav, aniž rozumějí jedinému
slovu. Děti se ještě neumějí přetvařovat a dělat, jako že to je pod jejich
úroveň a vůbec jsou to srágory a to pravé a jediné umění jsou brnkací
folkáči nebo nesrozumitelní deprimovaní písničkáři.
Asi to je tím, že ještě nemají deprese. A stejně, i když je už máte –
samice versus samci, to je důvod k tanci. Ne?
Honza Hučín