Kolik fotografií máte ze svého nejútlejšího
dětství? A na kolika filmech jste zachyceni coby batole? Odpověď závisí na
tom, kolik vám je let. Když jsem na podzim slavil narozeniny, přinesla mi má
hodná teta obálku s černobílými fotkami, kde jsem měl velké potíže se mezi
šmouhami rozeznat. Naproti tomu mé děti zaplnily už čtyři alba a díky
YouTube a podobným vymoženostem můžou virtuálně pobíhat
a ksichtit se
v počítačích celého světa.
Dřívější promítání
diapozitivů a prohlížení rodinných fotografií, které spíš než prezentační
bylo společenskou záležitostí, se dnes bez potíží dá nahradit webovým
odkazem. Podobně roste pravděpodobnost, že k Valentýnu dostanete zprávu od
svého miláčka někam na displej než do poštovní schránky. A mimochodem, kdy
jste vlastně naposled psali něco rukou kromě podpisu v bance?
Pokud teď čekáte, že začnu
lkát nad odosobněností moderní doby a stýskat si po starých dobrých časech,
kdy nám mohla upadnout ruka při celovečerním psaní vánočních pohlednic i
lidem, kteří se v adresáři ocitli omylem, jste vedle. Ono je totiž úžasné
mít možnost volby. Dřív jste mohli někomu popřát třemi způsoby:
zatelefonovat (měl-li onen šťastlivec telefon aspoň do práce), poslat přání
poštou či osobně navštívit. Byla tudíž větší fuška zamaskovat, že návštěva u
příbuzných není výrazem hlubokého a nerozborného přátelství, nýbrž
odškrtnutím položky na seznamu společenských konvencí. A dnes? Přibyl nám
mail – a to hromadný nebo osobní, elektronická pohlednice, SMS, MMS, navíc
přání lze i dnes vytvořit kreativně (nebo nenápaditě kýčovitě, jak za sedm
měsíců opět všichni uvidíme)… Takže když dnes za vámi někdo přijde osobně,
je skoro jisté – jistější než před lety – že mu na vás záleží. A naopak
můžete dnes dohnat i člověka na druhé straně zeměkoule a nechat ho prožít
milé chvíle s vámi aspoň virtuálně. Moderní technologie zkrátka mohou i
polidšťovat právě tím, že je v určitou chvíli použijete, nebo naopak
nepoužijete.
Podobně je na tom dnes
prezentace vlastní muziky. Sednout ke stolu, zpívat a hrát, to bylo v předtelevizních
časech běžné. Později bylo stále těžší lidi vykopat z pohodlí domova a
začaly to odnášet kulturní domy, kluby, ba i hospody. Maníci přes marketing
to vidí tak, že je nutné dojít za lidmi až domů, nechat je stahovat klipy
z internetu, nacpat jim do kapes s novinami i levné DVD, prosadit se do Óčka…
ovšem tím vším se zase objevila úžasná možnost volby. Natočit vlastní klip
na videokameru, přes zvukovou kartu si v počítači nahrát, smíchat a
zmasterovat vlastní CD, zřídit si vlastní internetové rádio… ale na druhou
stranu se i v dnešním shonu sejít s kamarády a zahrát si; anebo zajít do
klubíku, i když v televizi zrovna vrcholí nějaká ta růžová zahrada.
Napadá mě, že už docela
dlouho jsem nezažil pořádný sejšn. O to svátečnější bude ten příští, protože
tam budou živí lidé. Tak kdy a kde?
Honza Hučín