K čemu jsou dobré uhrovité hity“Reaguji na
vaši nabídku zaslání zdrojového kódu programu XY,” napsal mi tento týden
jakýsi člověk. (Pro netechnické typy: zdrojový kód programu je pro počítač
zhruba totéž, co pro hudebníka noty.) Koukl jsem se, zda jsem něco takového
sliboval – no jo, před čtyřmi roky. Pak jsem se koukl, jak ten zdrojový kód
– skoro šest let starý – vypadá. Hrůza. A tehdy jsem na to byl tak pyšný.
“Která písnička ve vašem repertoáru je nejstarší?” To je má oblíbená
otázka v rozhovorech, při níž se ukáže, jak se kdo bere vážně. Pohodový Ivan
Hlas bez skrupulí přiznal, že hraje jednu, kterou napsal v hlubokém
teenagerovském věku, a to právě proto, že je taková hloupoučká. Je mi ovšem
jasné, že ne každý autor staví na odiv všechno, co kdy napsal, ba dokonce
často jeho největší hity zdaleka nebývají tím nejlepším z jeho tvorby. A
písně z mládí schovává ve dvojitém dně šuplíku na dobu, až bude muset
zachraňovat nasmlouvaný počet desek nějakým tím “co se nevešlo”. Přitom ve
chvíli, kdy píseň vznikala, nejspíš nepochyboval o tom, jak skvělou věc
tvoří. Ach, ty hříchy mládí a neúprosný test časem...
Přemýšlím, zda by pro publikum bylo někdy zajímavé dotáhnout ten spíše
zlozvyk sólistů vysvětlovat, proč ta či ona písnička vznikla a obšírně
komentovat osoby a obsazení. Pokud by některý písničkář (ne nutně sólista,
myslím tím prostě interpretujícího autora) postavil program koncertu jako
sondu do svého života, jako vlastní životopis, možná bych na něho dorazil už
jen kvůli tomu. Jak jinak někoho od muziky doopravdy poznat? Ale takoví se
asi nenajdou, protože kdo dneska stojí o vciťování, dnes je třeba, aby to
šlapalo od začátku do konce. Pokud možno bez řečí a se všemi největšími
hity.
Stejně bych rád věděl, Vlasto, Honzo, Pavle, jak vznikly Galánečka,
Stánky, Zpátky do lesů... a zda máte nějakou v zásobě nějakou tajnost, která
se z písně roku ve vašich očích postupně studem propadla kamsi na dno
archivu. Nestyďte se, existuje-li, i tohle jste byli vy. Asi se vás na to
někdy zeptám, pokud nás spojí jeden novinářský diktafon.
Honza Hučín