O stavbě koridoru a křepčení
s bicími
Kdysi
jsem dobrovolně jel z Prahy do Ostravy osobákem. Osm hodin, místo tehdy
obvyklých rychlíkových šesti. Dneska mi na té trase cokoliv přes čtyři hodiny
připadá dlouhé; a ploužení se po budějovické trati jak za trest. Nádraží
v Říčanech jak po výbuchu, jámy místo kolejí, hlína a písek, staniční budovu aby
pasažér hledal dalekohledem. Koridor dorazil až sem, poté, co před pár lety
podobně převrátil třeba Choceň nebo Zábřeh. Za pár měsíců se místo kličkování po
úzkých pruzích mezi kolejemi bude vystupovat na pěkně sjednocená betonová
nástupiště. Už aby krtci rozryli i Veselí nad Lužnicí, pomyslí si ten, kdo se
tam někdy s kolem a zavazadly pokoušel bleskově přestoupit z jednoho rychlíku do
druhého. A už aby to z Prahy do Budějic bylo za hodinu a půl.
Neztratí se ale originalita
místa, jedinečnost, genius loci? Kvalita cestování a bezpečnost je určitě
důležitá, na druhou stranu pak člověk všude vidí stejné cedule, slyší stejný
hlas v amplionu, šlape po stejném dláždění. Cestování se pak bude lišit jen
délkou jízdy a počtem přestupů, pod betonem zmizí poezie, vzpomínky,
pampelišky. Velký prostor pro spor sentimentu s moderností.
Tenhle dojem z cesty mi
připomněl nedávnou bouřlivou debatu o letošním Krtkovi nejkrtkovatějším a
následně i rozhovor s jedním kamarádem, zda je škoda, že se nevrátí časy
Lochotínů, kdy desetitisíce napjatě naslouchaly písničkářům. Dneska napjatě
poslouchají tak desítky, na festivalech folkové hudby jsou bicí a elektrické
kytary povinnou výbavou, pod pódiem se neposedává, nýbrž křepčí. Je to
dobře, nebo špatně? Rozmělnila exploze počtu festivalů chuť naslouchat, nebo
naopak nabízí větší výběr? Je škoda, že zmizela příchuť zakázaného ovoce,
nebo je lepší, že se smí i leccos nad rámec slušného chování, aniž by přitom
člověk riskoval vyloučení ze školy? Nebo jinak – je vhodné si spontánně
zatancovat a zaskákat a podupat při tom ty pampelišky?
Já vám nevím. Sám nejsem
tím, kdo by to mohl nějak posuzovat. Taky jsem kdysi nesnášel bicí a
elektriku, speciálně v kapelách portovních žánrů. Dneska jsem nadšený, když
si můžu jednou za rok u kapičky zaskákat a zakřičet i s tím proklínaným a
blbým Semtexem. Zkazil jsem se
Možná s postupujícím věkem
v sobě taky stavíme zrychlující koridory. Se vším, co k tomu patří.
Honza Hučín