Na koho, na co
Dost
často chodím centrem Prahy, a tak mi sem tam v nepozorné ruce přistane letáček
s nějakou variací na „dnes koncert, Schubert Ave Maria, Mozart Malá noční hudba“
(samozřejmě málokdy česky). Klasické plakáty poblíž Rudolfina mezitím hlásí něco
jako „Česká filharmonie, Eva Urbanová, Gabriela Demeterová“. Najděte deset
rozdílů, milé děti.
Nejde ani tak o to, že by
Ave Maria hráli nějací šumaři. Naopak, na podobných spotřebních akcích pro
cizince si běžně doplňují životní standard profesionální muzikanti. Ale vám
je určitě jasné, že v prvním případě lákáme lidi na něco, ve druhém
na někoho.
Asi by vypadalo hodně
zvláštně, kdyby program festivalu zněl: „Jesse James, Sbohem galánečko,
Zachraňte koně, Telegraph Road, Holka od koní a další pecky“. Jste si ale
jistí, že by taková anotace opravdu nepřitáhla lidi? Někoho sice upřímně
zneklidňuje, jestli na tu Galánečku fakt přijede Redl, nebo jen místní
kántrymeni vytáhnou samohrajku; ale někdo jiný by byl zase zmaten ze slov
jako Jablkoň, Devítka nebo Jarret. A zahrajou nám tam teda ty Stánky a
Valčíček? Festivalový dramaturg ví, že má co dělat s publikem mimořádně
různorodým. Ten chce slyšet Pampelišky a Montgomery, toho zajímají jenom
nové kapely, tadyta přijde pouze na Kamelot a tamta si touží hlavně
zatancovat pod pódiem. Uspokojíš jednoho, naštveš druhého.
Klasická hudba v Praze,
přinejmenším v turistických lokalitách, to má jednodušší. Cizinci mají pořád
naučeno, že v matce měst je třeba projít se po Karlově mostě, vyfotit se na
vltavském nábřeží s Hradčany za zády, být okraden taxikářem a zajít na Malou
noční a Čtvero ročních období (to druhé není pizza, ale muzika od Vivaldiho).
Profesionální folkaři by se konečně měli poučit, vypilovat tu Galánečku
k dokonalosti a divácko-finanční úspěch je zaručen.
Mozart říkal: „Moji Pražané
mi rozumějí.“ Asi kousky jeho Dona Giovanniho zněly v některé pražské
hospodě už druhý den po premiéře. Pouze tenkrát na okně nebyl nápis „každý
čtvrtek hraje country kapela“, ale třeba „das Beste von Mozart“.
Honza Hučín
|