Koule, šlapání a kyvadlo
Před
třemi stovkami let se blížil ve střední Evropě ke svému vrcholu hudební
styl, kterému se za sto let skoro všichni smáli a který o dalších sto let
později naopak uctívali jako prazáklad všeho. Barokní hudba je hrozně
tajemná věc. Máme sice podrobné notové zápisy skladeb té doby, ale u
některých víme jen to, že tak, jak byly v notách zapsány, ve skutečnosti
nikdy nezněly. A jak tedy zněly? To se prostě neví.
Některé velmi slavné kompozice se určitě zdály prostším
duším padlé na hlavu. Velký barokní guru J. S. Bach například napsal šest
takových, kde hrají jen samotné housle – každá z nich se všemi svými částmi
trvá řádově desítky minut. Na housle nejde dobře hrát zároveň melodii
i akordický a rytmický doprovod, takže si posluchač toho musí hodně
domyslet. To nejlepší nakonec – minimálně dvě z těch šesti skladeb (partita
d moll a sonáta g moll) se dneska považují nikoliv za kuriozitu ani bláznivý
experiment, ale za geniální výtvory.
Když v Mozartově době přišla hudba z kostelů a zámků mezi
obyčejné lidi, nikoho nezajímaly komplikované harmonie, nezapamatovatelné
melodie a vůbec ta celá barokní podivnost. Muzika, řečeno dnešním jazykem,
musela být jednoduchá a šlapat. Žádné zásadní myšlenky, jenom si vycucat
kousek melodie, trochu ho rozvést a narazit na kopyto tehdejších požadavků
(dnes bychom řekli například “vyhovět rozhlasovému formátu”). Když se kdysi
můj známý probíral velkým stohem not z té doby, skočilo to tak, že všechno
shořelo v kamnech – tak jalové to bylo.
Asi tušíte, kam směřuju.
Historie se točí dokola. Pokaždé se posměšně kroutí
hlavou nad tím, co se hrálo a poslouchalo v bezprostředně předcházejícím
období. Jak je možné, že dvacet a víc tisíc lidí na Lochotíně tak tleskalo
písničkám, které filozofovaly a mudrovaly, samý směšný patos? Proč byli
v oblibě písničkáři, od kterých se nedal čekat žádný drajv? To tehdy lidi
nechápali, že muzika musí šlapat, mít koule, být jednoduchá a nic neřešit?
Inu, je mi jasné, že se návrat kyvadla hudební módy od
ryze komerčně-spotřebního přístupu hned tak nedočkáme. (Pokud rudokožci
nezaznamenají triumfální comeback, ale to radši ať Vondráčková zpívá ještě
padesát let.) Bacha taky rehabilitoval až Mendelssohn, a to bylo už skoro
jeden a půl století od Bachovy smrti.
Honza Hučín
|