ZAHRADA 2008
2. - 5.7. 2008 Náměšť na Hané
Letos pořadatelé na jaře přemýšleli o devatenáctém
ročníku ZAHRADY s obavami. Jednak většina jarních festivalů hlásila úbytek
návštěvníků, druhak prakticky celý festival měl proběhnout ve všedních
dnech. (To první není dáno úbytkem zájmu a folk, jak tvrdí skeptici, ale
tím, že je dnes festival na kdejaké mezi. Návštěvníci se prostě rozptýlí. To
druhé jednou za pár let v kalendáři prostě nastane.) Vtipálci nás utěšovali,
že Porta se koná v jiném termínu než Zahrada. Nakonec lidi přijeli, bylo
jich dost, minimálně
stejně jako v minulých ročnících.
Muzikanti se také dostavili v plném počtu, nikdo se tentokrát neomluvil.
Občerstvení ve stáncích bylo hodně a rozmanité, tretek spíš ubylo.
Organizace jako vždy perfektní, pořadatelé se překonávali. Díky holky a kluci,
díky Niki. Počasí tentokrát přálo
až na čtvrteční večerní epizodu. Ale kdy se mají nebesa vyřádit, když ne na
Redlovi.
Redl jako bleskosvod
Čtvrteční koncert se chýlil. V dálce se blýskalo. Internetové zprávy z Čech
nevěstily nic dobrého. Přívalové deště, kroupy, zátopy, prostě humus. A
blesky se začínaly blížit. Pozorovatel z protějšího kopce hlásil každé tři
minuty meteorologickou informaci. Hromyblesky nás obkružovaly a vypadalo to,
že se nám to při troše kliky vyhne. V okamžiku, kdy Hradišťan spustil Voda
má, nebe se otevřelo. Třeba je ta píseň podobným klíčem od mraků jako kdysi
Dylanův Zlej a krutej déšť v podání Žalmana. Když Hradišťan zjistil, co
způsobil, rychle vyklidil pole. Taky část publika a někteří novináři se
odešli schovat. Černý Petr zůstal uzavírajícímu Redlovi. Vlastovo mužstvo,
složené ze Swetji, Luboše Javůrka a
Radima Zenkla se statečně postavilo
živlům vstříc a začalo drátovat. Na
pódiu se objevil i vítěz X-faktoru a Vlastův host Jirka Zonyga. Vtom
všechno zhaslo. Nahmatal jsem v zákulisí
megafon, který už od Žalmanových mokrých časů vozíme všude sebou. Z megafonu
zněla první sloka Husliček v podání Vlasty a Jirky. Muselo to být slyšet až
v elektrárně, protože to vzápětí zapli. Muzikanti mohli přejít ze
superumpluggedové verze na normální a
Husličky dozpívat. Jenže kabely mokly a probíjely. Diváci mokli a řídli. Tak
došlo jen na tu jednu píseň. Přerovnal
jsem páteční program a celý koncert se úspěšně reprízoval o den později.
Vlasto, dík!
Jupp
Jeden z nejsilnějších momentů Zahrady:
Zvedá se vítr, je jasné, že bouře začne co nevidět. Začíná pršet. Starostka
po nedávných kalamitních zkušenostech vydává varování pro návštěvníky
Zahrady. Část publika se zvedá a jde do bezpečí. Pořadatelé řeší, zda
festival pro ten večer ukončit, nebo čekat, co přijde. Zvukař Mirek Hron je
připravený na všechno a po několika technických úpravách je rozhodnut
pokračovat.
Zbývá už jen jedno hudební těleso. Ve chvíli, kdy vstupuje na scénu,
přichází rána a vypadává proud... Každý jiný by byl rád, že mu “odpadl
kšeft”, sbalil by peníze a jel. Vlasta Redl se svými hosty – Jirkou Zonygou,
Svíťou a Radimem Zenklem – alespoň potěší zmoklé zbytky publika (a odhodlané
členy pořadatelského týmu) Husličkami, zpívanými nejdřív “nasucho”, pak
s nadsázkou na megafon... Deštivá
verze (“Čiže ste husličky čijé/ach čijé/achčijé/a
chčije...”) se pro ten večer stává hymnou. A další dárek dostanou
návštěvníci Zahrady druhý den: Vlasta Redl se rozhodl zrušit svůj program,
k podobnému kroku přesvědčil své přátele a společně zůstali v Náměšti o den
déle! Dostávají prostor ve večerním programu a
krom toho celou noc a ještě dopoledne baví posluchače v kozlovském stanu. To
byste prostě dopředu nevymysleli... Foto Miloš Truhlář
Jo a ten Zonyga…
Zatímco ostatní se šli sušit, on se
vydal do pivního stanu na jedno. Hrála tam kapela, vtáhli ho mezi sebe a
sejšnovalo se tam celou noc a celé dopoledne. Na vlastní oči jsem to viděl
ještě v jednu odpoledne. A večer zcela fit zase hostoval s Vlastou.
Jupp
Zahraniční host
Jestliže je Zahrada opravdu i festivalem world music, jak
deklaruje na plakátech, představuje především českou variantu tohoto stylu.
Židovská hudba (Létající rabín), inspirace balkánskými dechovkami (Burana
Orffchester) i moravské rockové pěsničky (Koňaboj) se v minulosti umisťovaly
na nejvyšších příčkách soutěže o Krtečky. Zahraničních kapel (kromě
slovenských) však zatím v Náměšti slyšíme jako šafránu. Letos jejich ba rvy
hájila pouze německá Äl Jawala, instrumentální soubor, který se inspiruje
hudbou balkánskou a tureckou. I když rozhodně nejde o světovou špičku žánru,
ostudu Němci rychlým rytmům a nadžánrovým kombinacím neudělali.
Milan Tesař
Xindl X
Ondřej Ládek vystupující pod pseudonymem Xindl X je pro mě největším mužským
porevolučním písničkářským talentem (přinejmenším z těch co prošli fokovými
soutěžemi). Je to první vítěz Zahrady, který se líbí téměř všem mým
přátelům, a to naprosto různě hudebně orientovaným. Opravdu
talent-suverénní, vtipný s nadhledem, skvělý textař. Xindl X je nezatížený "portovním
písničkářstvím", přichází odjinud a zpívá o současných tématech. Vše
sympaticky okořeněno ironií a nadhledem. Nenechte se zmást občasnou
vulgaritou, jeho texty jsou chytré a je rozhodně na nich poznat, že Xindl X
je vzdělaný a má leccos za sebou, třeba scénář k filmu Restart. I když mě
kdeco chytlo na první poslech, třeba refrén "televizní" písně Pac a pusu:
"Pac a pusu, coca colu ke kuskusu. A velkej nápis z neonu na tvou
chýši z bambusu," stále nacházím při
pozorném poslechu jeho písní další a další lahůdky. Opravdu se těším na
připravovanou desku a myslím si, že přesně toto je písničkář i pro lidi,
kteří folk běžně nevyhledávají.
Vašek Müller
Písničkářs ké kontrasty
Dva zajímavé kontrasty se objevily na písničkářské scéně. Na jedné straně
Xindl X Ondřej Ládek, zpívající něčím mezi angličtinou a češtinou,
fascinován navíc falickými symboly, kterých hojně využívá v textech. Na
straně druhé duo Hořký kafe, hrající jazz-folk plný hudebně moudrých aranží,
s texty, které člověka povznášejí a dávají mu na chvilku se zastavit a
popřemýšlet o světě a o životě. Ondřej získal od diváků Krtka, Hořký kafe
hrálo na zámku před sálem zaplněným tak z poloviny. Asi by mě to
nemělo překvapovat – je mi to ale líto.
Petr Sedláček
Krtek na modro
Modrotrávní kapely končívaly dřív v bojích o Krtka na podobných příčkách
jako afričtí borci v letech na lyžích. Byl to trochu šok a trochu příjemná
zpráva, že letos pojede jeden z Krtků do Plzně. Jak vidno, nezáleží tolik na
žánru jako na tom, jestli má muzika duši a drajv. A obojího má
BlueGate dnes na rozdávání.
Jupp
Někoho pobavil, jiné pohoršil. Rozhodně nenachl nikoho
chladným.
Litvínovský svéráz Xaviér Baumaxa... Foto Miloš Truhlář
PPM zase nepřijeli
Na čtvrteční odpoledne na Zámku nazvané Hold legendě Peter, Paul
& Mary jsem se těšil hodně. To je někdy chyba, protože akce sama pak
nedostojí očekávání. Songy z repertoáru hvězdného tria si připravily tři
kapely: téměř domácí Domino, Epy de Mye a Stráníci s Mírou Ošancem. U Domina
jsem měl trochu pocit (ačkoli vybrané písničky zazpívali v zásadě čistě a
přijatelně), že mají akci za trest, že je přece jen slyšet, že až na výjimky
se pohybují v trochu jiné hudební
oblasti. Největší znalci díla PPM jsou samozřejmě Stráníci, kteří hrají
s Mírou Ošancem pořad sestavený z jejich písniček, i když zrovna nejsou
součástí zahradního pořadu. Minimálně stejně se mně ale líbila Epy de Mye,
s anglickými texty, vysloveně
revivalovým pojetím (tedy takovým, které Stráníci odmítají) a velkým
nápřahem. Asi je to tím, že má teď šťastné období. Celkově příjemné
odpoledne, ale chyběla mně nějaká silnější jednotící osa – třeba více
společného hraní, průvodní slovo
“s výkladem” (Míra Ošanec uváděl dobře, ale “normálně”) – nevím, něco.
Tomáš Hrubý
Poprvé na Zahradě
Předesílám, že jsem na festivalu byl poprvé (různé letní táborové
povinnosti) a Náměští samotnou jsem vždy jen projížděl po hanácké lokálce.
Atmosféra všeobecná předčila očekávání.
Kombinace Hané s poetikou středně velkého městyse s říčkou, kostelem a
náměstím, zámku na kopci a přilehlého areálu se scénami je působivá. Dokonce
i parkoviště mi do toho zapadá. I samotné přesuny mezi scénami byly pro
mě vždy příjemným zážitkem (miluju stánky s jídlem...) Atmosféra organizační
byla taky velice slušná – především díky “provozu” na 3-4 scénách. A tady
bych viděl námět: možná že by večerní Amfiteátr snesl konkurenci v podobě
jedné fungující scény – např. Kapličky. Myslím že by do toho dost kapel šlo.
Večer se díky soustředění všeho do Amfiteátru stával ze Zahrady sice stále
hezký, ale standardní festival. Mizel i důvod korzovat a z lenosti jsem pak
začínal mít hlad.... Neopakovatelná byla i setkávání s lidmi
– ať už s kolegy, nebo s muzikanty nebo prostě s návštěvníky. To se nedá
připravit, to musí vyplynout z ducha akce – a ten Zahrada má. Atmosféra
hudební byla příjemná na specializovaných scénách (soutěž o Krtka nebo
Zelené odpoledne na Radnici) – přimlouval bych se za víc takovýchto
komponovaných bloků. Hned za nimi byly recitály. Amfík byl takový normální,
ale příjemná byla vystoupení na předscéně. Z hlediska konkrétních výkonů mě
přesvědčili Jumping Drums (doteď jsem je vnímal spíš vlažně), potěšil
Xindl X a ohlas na něj) a také v podstatě všichni muzikanti ze Slovenska,
potvrdil jsem si že X.Baumaxa je sóloSemtex a naopak, se zájmem pozoroval
puntičkářství stárnoucích muzikantů, potěšila mě i přítomnost bluegrassu a
vyděsila redundance folklóru tak, že
tomu věnuji zvláštní odstavec. Obávám se, že dnešní folk netrpí jen
nedostatkem tématických textových témat, jak se s oblibou mudruje (tady už
možná cestu trochu ukázal Xindl X), ale že se krize přesunula i do oblasti
melodických hudebních nápadů. Takové vykrádání folklóru, v takovém měřítku a
tak bez invence, jako jsem slyšel během těch 3 dnů mě doslova šokovalo.
Možná to bylo umocněno tím, že jsem to absolvoval během 3 dnů na 3 scénách,
ale nešlo si toho nevšimnout. A bylo toho tolik, že tomu nešlo
(vyjma zeleného odpoledne) ani utéct. Zlatí trampové, říkal jsem si, ti sice
vaří stále to samé, ale aspoň z vlastních zdrojů. Folkaři by to měli zkusit
taky. Ale za to nemůže ani folklór, ani Zahrada. A na celkových zážitcích mi
to taky nic neubralo, protože jsem
vlastně byl spokojen, že jsem to tušil.
Miloš Keller
Zahrada jako křtitelnice
Letos se hodně křtilo. Osobně jsem coby kmotr přebíhal z Kapličky
na Radnici
od křtu Jumping Drums
k novému DVD Stráníků. Inu, kde jinde
lépe pokřtít. Vnímatelů je na festivalu hodně a některým třeba ještě uvízla
v peněžence nějaká bankovka. Takže, milé kapely, když budete příště chtít
něco pokřtít, domluvte to včas. A rozhodně nemyslete, že kmotrem musí být za
každou cenu dramaturg. Zlé jazyky by pak mohly
šířit něco o mafiích.
Jupp
Baumaxa a Xindl X
Xindl X neboli Ondřej Ládek prosvištěl letos Konkursem Zahrady jako
nejjasnější bolid. Jeho vystoupení na Zahradě byla naprosto profesionální a
nejen podle mne, ale podle většiny přesvědčivá a inspirující. Písničkář,
showman, performer, provokatér a bard úchylů Xavier Baumaxa (neboli Lubomír
Tichý) byl rovněž na Zahradě poprvé. Jeho písně jsou rovněž neobvyklé a
myslím, že byl zpestřením programu. Jen mi přišlo, že se nějak
vnitřně nesrovnal s tím, že hraje pro kotlíkáře a v průvodním projevu byl
jaksi v křeči. Ono se těžko provokuje, když je publikum vstřícné a hudebně
všežravé.
Jiří moravský Brabec
Počasí
Zatímco například před dvěma lety nespadla během Zahrady
v Náměšti na Hané ani kapka, tentokrát se návštěvníci museli vypořádat s bleskobitím
v amfiteátru, s nedokončeným čtvrtečním programem a s propršenou částí
pátečního programu. Velkou pochvalu si zaslouží Vlasta Redl, který po bouři
z Náměště neodjel, nýbrž i se svými
hosty vystoupil v amfiteátru o den později.
Milan Tesař
Feministická Jablkoň
Jako vždy byla jedním z největších zahradních zážitků show
Jablkoně. Třeba Aničkou Duchaňovou zpívaná píseň, která se tuším
jmenuje Feministická. Sestry Steinovy loni na Zahradě
zahrály svou Svatební, také postavenou na kontrastu tichých, k muži milých
pasáží, střídaných jejich pravým opakem. Mohlo by být docela zábavné tyto
dvě písně i kapely spojit v jednom vystoupení. Na stránkách Jablkoně se v
sekci Fórum objevil po Zahradě
příspěvek: Nejpůsobivější zážitek z celé zahrady! Zamiloval jsem se do
Aničky a pořád ji vidím. Úžasná, úchvatná, nepřekonatelná! Že by podobné
"brutality" fakt na muže fungovaly?
Vašek Müller
Hvězda, ať se to někomu líbí, nebo ne. Ivan Mládek přivezl s sebou svůj
Banjo band i šou, jak z televizních estrád. A diváky to bavilo... Foto Miloš
Truhlář
Zazpívej si sám
Kromě povinných vstupů čerstvých Krtků jsme si v závěrečném večeru
v Amfiteátru příliš hudebních čísel užít neměli. Ještě za světla patřila
scéna vděčně přijatému Banjo Bandu Ivana Mládka, je pravda, že festivalové
vystoupení Asonance – to je dost vzácná událost - no a písničky ze své
sólové desky nabídl Míša Leicht (sám:
květnový pokus o dvojici s Markem Špekem Drábem už skončil?). Vystoupení
Jumping Drums sice snesu, ale řadím ho spíš k divadlu než k hudbě. No a pak
ještě na závěr večera zcela utajené Překvapení. Muzikanti z kapel Epy de Mye,
Marien a Stráníci se shromáždili na
pódiu a začali hrát písně k všeobecnému zpěvu. Asi všem pamětníkům okamžitě
vytanulo na mysli Vítání Slunce kdysi dávno na Zahradě ve Strážnici, na
scéně Zámek. Přiznám se, že mé nastavení je jiné, možná jsem na festivalech
radši za pasivního posluchače a většinou jsem tehdy trávil noc
s konkurenčním pořadem na scéně Bludník. Navíc: hraní a zpívání, které
ukončí teprve sluneční kotouč nad obzorem (versus letošní standardní, spíš
kratší délka závěrečného koncertu) mělo v sobě
přece jen cosi magického. A taky byla v té Strážnici na jevišti vždycky
nějaká slavná osobnost, která si ty své hity zahrála a zazpívala. No prostě
tento způsob konce Zahrady mě osobně příliš nenadchnul. Ale když jsem pak
cestou z amfiteátru poslouchal, kolik
hlasů bylo z “Překvapení” vysloveně nadšených, kolik snad až dojatých… asi
to byla dobrá volba.
Tomáš Hrubý
Bubnování
Jumping Drums zněly na Kapličce, v Amfiteátru, ale i na plácku u tábořiště.
Ivo Batoušek vracel Zahradě energii. V Sokolovně měl navíc dobře navštívenou
hluboce soustředěnou bubenickou školičku.
Jupp
Kritérium hvězdy
Hodně času jsem trávil při večerních koncertech v zákulisí areálu.
Popovídat si s kolegy, relaxovat... Jedním z důležitých kritérií pro to,
je-li ten, kdo právě účinkuje, hvězdou festivalu, pro mne bylo, jak moc se
na jeho vystoupení zákulisí vyprázdnilo. Letos by asi vyhrál Ivan Mládek.
Důvod, proč i na velmi kvalitní sestavy zůstávají kolegové v zákulisí, může
být i v tom, ž e většina účinkujících
svůj festivalový program sestavuje každý rok prakticky ze stejných,
osvědčených hitů. Vzhledem k tomu, že publikum se na Zahradě každý rok dost
obměňuje, to i chápu, ale staří harcovníci by přece jen asi chtěli víc
dramaturgické odvahy od kapelníků. Takže
bych chtěl poděkovat Jardovi Svobodovi a jeho Trabandu. V základním bloku až
na jednu věc jen samé novinky, až jako přídavek přišel Černý pasažér.
Jiří moravský Brabec
Rozdvojení
I letos mě mrzelo, že jsem se nemohl rozdvojit. Zatímco jsem v pátek
odpoledne uváděl na zámku příjemné recitály Slávka Klecandra nebo Žambochů,
odehrávala se na scéně Radnice jedna z podle mne největších událostí Zahrady
– recitál Majerovek brzdových tabulek s hostující zpěvačkou Alicí Holubovou.
Nestihl jsem je, a tak se konejším
nadějí, že nehráli v Náměšti naposledy.
Milan Tesař
Jací byli Krtci
Nejzásadnější postavou mezi letošními držiteli Krtka byl vítězný písničkář –
Xindl X alias Ondřej Ládek. Můžeme z něj být nadšeni nebo ho můžeme zcela
odmítat, ale to je tak všechno, co s jeho originalitou zářící prezentací
můžeme dělat: že je velká radost, když se na naší scéně obdobně silná a
vyčnívající osobnost objeví, to je prostě fakt. Teď jen doufat, že mu vydrží
textové nápady a že dokáže nadále křížit folk s hiphopem s tak pozoruhodnými
výsledky. Méně vyčnívající, ale taky
s určitou osobitostí, která jim od počátku existence získávala věrné
fanoušky – to je pražská skupina My3.avi. Ke Krtkovi došli pomaleji, ale
jeho letošní zisk už byl logický a očekávatelný. Krtek pro Blue Gate ukázal,
kolik příznivců má na Zahradě stále
bluegrass - žánr, který se tu hraje čím dál méně – a jak si je plzeňské
kvarteto dokázalo získat na svou stranu. Dívky ze seskupení Přelet MS si
Krtka zasloužily také, hlavně za nadšení, s jakým zpívají a objíždějí
festivaly: za těch pár let existence
patří už k inventáři folkové scény. Nejméně jistý bych si byl s Krtkem pro
duo Hořký kafe (taky si Honza Rejhon v zákulisí stýskal, že už to mají za
sebou a pro co teď budou muzikantsky žít), ale musím říct, že jsem si všiml,
o co byli letos vyhranější a že mi
jejich ocenění vůbec nevadí.
Tomáš Hrubý
Předzahrady
Lipník nad Bečvou, Šternberk, Drahanovice, Olomouc – tam všude se našli
lidé, kteří podpořili nadšence v prezentaci méně známých kapel, většinou
nositelů Krtečků nebo účastníků Konkursu Zahrady.
Jupp
Středeční zahajovací večer patřil
různým jihočeským uskupením. Jedním z nich byl i
Žalmanův Praspol. s Pavlínou Jíšovou a Tondou Hlaváčem...Foto Ivan Krejza
Jihočeský večer
I když se Zahrada naplno rozjela až ve čtvrtek, středeční večerní
program u Kapličky rozhodně za pozornost stál. V sevřeném bloku se
představil nejen Žalman, který letos slaví 40 let své umělecké dráhy, ale i
uskupení spřízněná s jeho Spolem regionálně (Nezmaři) a personálně
(Devítka). Sám Lohonka se publiku představil jak se svou aktuální kapelou,
tak s původním triem Žalman–Jíšová–Hlaváč. Jiří Smrž jako jeden z Žalmanových
nástupců v Minnesengrech měl v jihočeském
večeru také své logické místo, stejně jako Pavlína Jíšová se svým aktuálním
projektem. Přemýšlím, kdo bude slavit příští rok a kolem koho by se dal
utvořit podobný propletenec kapel…
Milan Tesař
"Omlazená" Druhá Tráva
Z tradičních hvězd hlavního programu mě velmi potěšila Druhá Tráva. Viděl
jsem ji sice nedlouho před Zahradou, jenže to bylo s hostem
Tony Trischkou a přiznám se, že
já si tuhle kapelu víc užiju takto samostatně. Křesťanovy písně jsou
vybroušené perly, na které se vždycky těším. To však není nic
překvapujícího, tento příspěvek však píšu jako upozornění na výborného
bubeníka v současné době hrajícího s Druhou Trávou
Davida Landštofa (známého třeba ze spolupráce s
Anetou Langerovou či Lenkou Dusilovou). Mám subjektivní pocit, že vnesl do
kapely kus mládí a to nemyslím ve smyslu jeho věku, ale hlavně obrazně.
Kapela opravdu šlape. Až příště půjdete na DT sledujte právě Daviva Lanštofa.
Já ho dost fascinovaně pozoroval o pár
dní později v jiné Náměšti, té nad Oslavou. Ještě že se na hudebních
festivalech nedělají antidopingové testy, jeho nasazení a rychlost pohybu
rukou s bubenickými paličkami by jistě dopingové komisaře vyprovokovala k
akci!
Vašek Müller
Radim Zenkl je na scéně sám a v ruce drží jednu mandolínu.
Ale když zavřete oči, úplně jisti si nebudete...
Foto Miloš Truhlář
X a x nemusí být totéž
V rámci zákulisního probírání výsledků jsem několikrát zaslechl,
že je Xindl X vlastně podobný Xavieru Baumaxovi. Dovolím si zde proti tomu
protestovat jako proti naprosto vnějškovému tvrzení. Být vyčnívající a
originální se musí umět. Za originalitu nepovažuji, když někdo permutuje do
nekonečna rádobyvtípky na téma slov “Druhá tráva” (hráli před Baumaxou) a
jeho písničky nemají žádný důvod být označené za zajímavé – přesně tak, jak
jsem to čekal.
Tomáš Hrubý
Novinky bez obav
Tvrzení, že na festivalech hrají interpreti jen osvědčené hity, se na
letošní Zahradě nepotvrdilo. Už po prvním večeru jsem přestal počítat, kdo
všechno se ve svých recitálech zaměřil na novinky. Pro mne osobně byl
vrcholem Zahrady čtvrteční koncert Trabandu: skvěle odehraný, rytmicky
zajímavý, zvukově excelentní. A i když můžeme Přítele člověka
považovat stále za aktuální album, Traband z něj odehrál pouze dvě skladby a
jinak se zaměřil na úplné novinky. Podobně odvážně se ke svému recitálu na
Zámku postavil Jiří Smrž, který zařadil i píseň den starou – a jednu ze
svých nejlepších. Do třetice se na novinky orientoval Petr Linhart při svém
sólovém vystoupení. Jeho písně byly příslibem, že Sudéta
nezůstane izolovaným projektem a že se snad brzy dočkáme pokračování.
Novinky hráli také Žamboši a další. Naopak Vojta Zícha s Druhou mízou byl
výjimkou potvrzující pravidlo, protože mě velmi potěšil starými známými
písněmi, které jsem si po dvou letech opět rád připomněl.
Milan Tesař
Překvapení
si stejně jako Vítání slunce ve Strážnici vymyslela Hanka. Dlouho
jsme odolávali, pak jsme to probrali se Stráníky a riskli to. Před otevřením
opony panovalo v zákulisí obrovské
napětí. Někteří si i ťukali na čelo.… To nemůže dopadnout, lidi odejdou. No
a vidět od scény ty pomalu se rozsvícející se tváře a…slyšet ten hukot…
Ještě teď chodí ohlasy…
Jupp
Traband
v lehce posílené sestavě nesázel jako jiné hvězdy na
jistoty a naservíroval publiku skoro samé novinky... Foto Miloš Truhlář
Traband
Myslím, že ten fórek "sežral" kdekdo. Podle předzahradních informací měl
Traband vystoupit s novou trumpetistkou. Taky jsem napjatě očekával, kdo
nahradí Janu Modrákovou. Jak se ukázalo, dlouholetá členka kapely jen
změnila příjmení a jmenuje se teď paní Kaplanová. Jedinou změnou v sestavě
Trabandu je tak skutečnost, že s kapelou opět vystupuje hráč na tubu Robert
Škarda. Jenže nejpodstatnějším poznatkem ze zahradního koncertu této skupiny
je to, že opět skoro celé vystoupení tvořily dosud
nenahrané písně. Takhle se pozná, že jde
skupina dopředu. Některé folkové hvězdy by měly Trabandu závidět, nebo ještě
lépe - vzít si z něj příklad...
Vašek Müller
Originální, působivé, příjemné... Neměčtí Äl
Jawala reprezentovali světovou world music.
Škoda, že trvali na tom, že budou hrát na začátku programu...
Foto Miloš Truhlář
Zahraniční hvězdy
Zahledíte-li se na programy festivalů, zjistíte, že na mnoha je
celá řada zahraničních kapel (Slováky nepočítám) a někde jde o hvězdná
jména. To nemusí znamenat kvalitu a naopak, neznámá kapela může být
překvapivě dobrá. V historii Zahrady byla takovou překvapivě
kvalitní formací třeba irská At first light, ale i letošní Äl Jawala. Škoda
jen, že hráli ještě dřív, než atmosféra v publiku dozrála, ale jejich
zvukové požadavky prostě potřebovaly řádnou zkoušku. Zajímavé je, že Zahrada
se, zdá se, bez zahraničních hvězd
docela obejde. Ale i tak mi bylo líto, že Baezová hrála na slovenské Parádě
a ne na české Zahradě. Myslím, že dvě velká a kvalitní zahraniční jména
ročně by Zahradu dozdobila.
Jiří moravský Brabec
“Řepuje celá řepublika”
Když jsem před časem poprvé slyšel z úst Petra Ulrycha, že jej fascinuje
hiphop, užasl jsem. Dnes se tomu nedivím, protože – slovy Jiřího Kyncla
z dua Svitky – “repuje celá republika”. Vedle Kyncla si na zahradě několika
“rapnul” Michal Knébl, rapuje Jarda Svoboda v Trabandu (Tichý
muž), děvčata z Přeletu MS (Okolo
Třeboně), Xavier Baumaxa a samozřejmě vítěz letošní Zahrady Xindl X.
Půjde-li to takto dál, můžeme se příští rok těšit na rapující Alici
Holubovou, Jarmilu Šulákovou nebo Roberta Křesťana. Třeba Ossiana
si jako hiphop představit dokážu.
Milan Tesař
Majerovky a Alice Holubová
Trošku stranou hlavního zahradního dění, v sobotu odpoledne na radnici, se
odehrál nádherný koncert Majerovek brzdových tabulek se zpěvačkou Alicí
Holubovou známou s Hradišťanu. Kapela šlape jak ještě asi nikdy, hitů má na
rozdávání a zvuk originální, s nikým nezaměnitelný. A zpěv Alice Holubové
Majerovky pozvedává ještě výše. Škoda, že se toto vystoupení neodehrálo
třeba před plnou kapličkou. Při Gabrétě v podání paní Holubové mi běhal mráz
po zádech. V mé soukromé hitparádě
nejkrásnější píseň letošní Zahrady.
Vašek Müller
Traband couvající
Pokud bych Baumaxovi dal titul Největší opruz Zahrady, největší rozpaky jsem
si odnášel z večerního vystoupení Trabandu. Rozhodně ne z jejich výkonu, ten
mě nadchnul. Novinkou pro mne bylo, že Traband udělal půlkrok zpět od alba
Přítel člověka k předchozí desce Hyjé!,
tedy, že se k triu posledních dvou let vrátil tubista Robert Škarda.
Očekával jsem, že budou nadšeni jak příznivci harmonia a klidnějšího zvuku,
tak žesťofilové ulétávající na nepřekonatelném soundu alba Hyjé!
Aspoň já jsem to tak měl. Mé rozpaky plynuly z toho, že nadšení publika se
nějak nekonalo; dokonce by se asi dalo mluvit o odzívnutí. Zřejmě ten
půlkrok obě popsané skupiny odradil. Nebo snad zahradní publikum nebere
takovou žánrovou veličinu, jakou je bezesporu Traband v jakékoliv verzi?
Tomáš Hrubý
Speciální ocenění – Zlatého Krtka –
dostal od štábu festivalu hejtman Olomouckého kraje Rndr. Ivan Kosatík. Za
to, co pro festival (i Náměšť) dělá. Letos se například i díky jemu podařilo
otevřít nově vystavěnou budovu zákulisí v amfiteátru. Na snímku je spolu se
starostkou Náměšti Martou Husičkovou a dalšími zastupiteli, kteří mají na
zvelebování areálu také podstatný podíl... Krtka mu předával dramaturg
festivalu, Michl Jupp Konečný (zc ela
vpravo). Foto Jiří Roun
Nové zákulisí
Nová stavba, nové záchody (chlapečci modré, holčičky růžové) s teplou vodou
na ruce, krytý příchod ke štábu, foyer z oranžově natřených lavic – radost.
Na poslední chvíli likvidace hrozivě visících větví a asfaltování slavné
cesty nahoru. Starostka a místní chlapi pomohli. A my jim děkujem. Jako při
každém dokončování stavby to byl těsně
před zahájením chucvalec problémů, ale stačilo slovo a problémy mizely. I
tohle byl pro všechny zúčastněné zážitek.
Jupp
To byly vokály…
Naštěstí se letos na Zahradě nejen rapovalo, ale i krásně zpívalo. I když
nepatřím k velkým fanouškům acapellového zpívání, tentokrát měl naprosto
nadchla skupina Šestet svými úpravami swingových standardů, italského
belcanta a lecčeho dalšího.
Milan Tesař
Pět Krtků
My3.avi se od loňska výrazněji nezměnili. Nepotřebovali. Jejich
folk se spoustou příměsí funguje. Loni jim Krtek těsně utekl, letos ho
polapili. Blue Gate se, myslím, také nezměnili. Jejich bluegrass, tvrdošíjně
navazující na českou tradici, se odděluje od většiny kapel z jejich žánru,
které sledují spíš americké trendy. Konečně se s publikem potkali natolik,
že to na Krtka v pohodě stačilo. Přelet
MS naopak od loňska na sobě silně zapracoval. Krtka jim srdečně přeji. A
rychle s nimi do studia, dokud jim to takhle zpívá. Xindl X je fenomén roku.
Jen tak mimochodem, předloni jeho cesta Konkursem Zahrady skončila v semifinále
písničkářů. Loni se nepřihlásil a pracoval na sobě. Mimořádně úspěšně.
Protože se letos poprvé zvláštními kupony hlasovalo pro písničkáře a
dvojice, a ti každý den soutěžili jen tři, byla to do jisté míry otázka,
kolik dva kolegové vezmou nejúspěšnějšímu z daného dne hlasů. Možná, kdyby
na sebe narazili stejný den Xindl, Hořký kafe a Svitky, vyhrál by někdo ze
tří zbývajících druhý den. Myslím, že je spravedlivé, že pátého Krtka si
odváží Hořký kafe. I oni zrají jak víno, nejen hudebně, ale i osobnostně na
pódiu.
Jiří moravský Brabec
Jiní písničkáři
Uznávám, že titulek "Jiní písničkáři" je blbý. Ale myslím tím
písničkáře, kteří na to jdou jinak, nebo lépe řečeno přišli odjinud, než je
ve folku běžné. O Xindlovi X píšu samostatně, ovšem velkým oživením byl i
další písničkář na X - Xavier Baumaxa. Když jsem ho viděl před nějakým rokem
poprvé a bylo kolem něj spousta mediálního humbuku, moc se mi nelíbil.
Vystoupení v Bumerangu bylo na mě přehnaně "buránkovské". Nicméně už tenkrát
jsem si říkal, že je velmi zajímavou
součástí písničkářské scény a je škoda, že třeba na Zahradě nikdy nebude
(sám ostatně v televizním pořadu Paskvil pochyboval o spojení Baumaxa a
folkové fetsivaly). Naštěstí bylo toto proroctví úspěšné asi tak jako
meteorologická předpověď na přespříští
týden, a Xaviho vystoupení na kapličce bylo navíc velmi dobré. Jak se
ukázalo, folkové publikum se až tak neliší od toho z rockových festivalů. I
zde diváci Baumaxovi nosili pivo a dobře se bavili. Xidnl X se mi sice líbí
ještě víc, každopádně pomalu by na
Zahradě mohlo vzniknout komponované odpoledne "jiných písničkářů", včetně
třeba těch využívajících PC a elektroniku. A že Xavier je buránek a nic
nenabízí intelektuálům v zahradním publiku? Ale kdeže! Copak na kapličce
nezpíval:
Když mám splín, přečtu si Kafku,
to mě vždycky pobaví!
Vašek Müller
Defilé vítězů
(zprava: My3.avi, Hořký kafe, Xindl X, BlueGate a Přelet M.S.)
a slavnostní předávání Krtků... Foto Miloš Truhlář
Morava letos bez bodu
Ačkoli Zahrada probíhá uprostřed Moravy, nezískaly tentokrát kapely
z východní části republiky v soutěži o Krtka ani jeden zásah. Obě hlavní
ceny putovaly do Prahy, další Krtci na západ Čech a i štáb dal přednost
středočeskému Hořkýmu kafi před všemi moravskými či slezskými soutěžícími. A
tak vyzývám všechny jiho-, severo-, středo- i východomoravské a slezské
kapely. Pracujte na sobě, ať se za rok skóre vyrovná. I když ono na tom
vlastně nezáleží, že…
Milan Tesař
Internetové diskuse
Vždycky se po Zahradě upřímně těším až se
rozjedou ty nádherné diskuse na Folktime. Skvěle člověka osvěží v těch
úmorných horkých červencových týdnech. A kór pokud milujete absurdní humor.
Velmi mě pobavil kamarád, který mi do telefonu
povídá: "Víš, co by bylo pro Zahradu a jejího dramaturga nejhorší zprávou?
Pochvala od Kláry z Folktime!"
Vašek Müller
Anděl
punkovou kapelou
Ondřej Ládek alias Xindl X si zaslouží
označení persona festivalu. Poprvé přijel na Zahradu, zahrál… a suverénně
zvítězil. A to nejen v soutěži o Krtky, ale i v mé soukromé anketě o hlášku
festivalu. Když moderátor na hlavní scéně prohlásil, že Xindl X je jako
název pro punkovou kapelu, odtušil suše: “Já jsem punková kapela” a plynule
přešel do svého největšího hitu: “Jsem anděl, co tě dostal na
povel…”
Milan Tesař
Xindl X v TV
Když jsem po Zahradě hledal na Youtube.com
písně Xindla X, nalezl jsem záznam pořadu z ČT 24, který mě opravdu pobavil.
Lépe řečeno, nemyslím si, že by mě někdy takhle rozesmálo televizní
vystoupní "zahradního" umělce, jako když blonďaté moderátorce Xindl X zpíval
do očí:
Jsi holka divoká a padla jsi mi do voka
A orgasmy předstíráš, že bys měla dostat cenu Alfréda Radoka
Škoda jen, že režisér neměl dost odvahy během písně ukázat moderátorku.
Červenala se? Dokážu si představit, že to asi pro ni byl šok. Každopádně si
píseň Anděl z ČT 24 určitě pusťte:
http://www.youtube.com/watch?v=JqxwA_BXtNQ
Vašek Müller
Arnošt versus Pavel
Arnošt Frauenberg dokázal to, co nikdo z písničkářů nastupující generace
nedokázal. Během jeho vystoupení v amfiteátru se pod pódiem seskupil dav
jeho fanoušků, zabral téměř celý prostor a zpíval s ním. Obětí nádherné
atmosféry se stal Pavel Helan, který během své první písně musel čelit
výkřikům “Arnošt! Arnošt!” K jeho cti budiž řečeno, že se s touto výzvou
vypořádal úctyhodně – nakonec ho diváci nechtěli pustit z pódia.
Petr Sedláček
Svoji textařskou dílnu přivezl s sebou na Zahradu
Slávek Janoušek. Probíhala u zámku na trávě,
koncert pak zámku v sále. Textaři se tam vešli jen tak tak... Foto Jiří Roun
Textová dílna
Nejvíc ze tří letošních programů, u kterých
nebylo dopředu jasné, jak dopadnou (nebo dokonce o co tam vlastně půjde) –
myslím tím zcela tajuplné závěrečné Překvapení, Hold legendě PPM a Textovou
dílnu Slávka Janouška – mě nakonec nejvíc potěšil posledně jmenovaný,
odpolední uvolněný jamík, na který jsem
chtěl jen nakouknout a ze kterého jsem nedokázal odejít. Zatímco CD, které
zachycovalo obdobné muzikantské vření na živé textové dílně Slávka Janouška,
mně připadalo zmatené a pro všechny nezasvěcené dost nepřijatelné, tváří
v tvář skvělým muzikantům (kromě SJ
třeba Pepa Streichl, Honza Žamboch, Ivo Cicvárek, Arnošt Frauenberg, Jakub
Horák a Michal Vaněk ze skupiny Zhasni…) mě jejich nadšení ze společné
tvorby a následného hromadného muzicírování naprosto dostalo. Bez zábran
jsem hulákal nekonečný bláznivý hit
Textové dílny Mrtvej žít! a přemýšlel, co si asi z odpoledního Zámku
odnese moje sousedka, která s kamennou tváří Arnoštův mikrofon odmítla…
Tomáš Hrubý
Tričko s teroristou
Překvapilo mne, že jedna z kapel bojujících
o Krtka se objevila na pódiu s muzikantem, z jehož trička se díval do
publika Che Guevara, komunistický terorista, zastřelený před čtyřiceti lety.
Inu, jiná generace, pomyslel jsem si, asi tak chce demonstrovat svůj
levicový světonázor. Téhož dne ale MF Dnes oznámila, že podobná trička
použili američtí agenti, aby osvobodili kolumbijskou političku
Betancourtovou. A teď nevím, jestli muzikant svým tričkem sympatizoval
s levicí, Američany nebo ho měl prostě v šatníku nahoře...
Jiří moravský Brabec
Nejen
hudbou živ je člověk
V jedné důležité věci se Zahrada každoročně
zlepšuje. Tou věcí je občerstvení. Výběr je stále větší a to je důležitější
skutečnost, než si mnoho lidí myslí. Přeci jen zde lidé stráví několik dnů
(malá nabídka v tomto směru byla velkým mínusem letošních Folkových prázdnin
v Náměšti nad Oslavou). Určitě bych ještě třeba doporučil třeba stánek s
indickou vegetariánskou kuchyní, který se také dá na festivalech naleznout.
Výbornou službou návštěvníkům je i dětský koutek, přeci jen silné ročníky
sedmdesátých let teď mají děti a toto je pro rodiče velmi vstřícný krok.
Celkově bych ze svého pohledu letošní Zahradu hodnotil ve srovnání
posledních ročníků jako nadprůměrnou, zajímavé hudební novinky (Xindl X,
Majerovky s Alicí Holubovou atd.),
slušná návštěvnost a k tomu zůstalo to, co je na Zahradě nejcennější a
zároveň nepojmenovatelné: jakási vstřícná atmosféra, kvůli níž mi je v
Náměšti na Hané dobře. Ale jak říkám, to je opravdu slovy těžko
vysvětlitelné.
Vašek Müller
Folk & Country 9/2008 |