Mezi mrakodrapy
V čase, kdy jsem byla
přesvědčena, že v tržním světě přežívají už jen monstrózní hudební akce typu
různých „Open air“, jsem objevila v samém centru Prahy, v těsné blízkosti
pankráckých „skysprapers“ komorní festiválek skrytý pod jednoduchým názvem
Habrovka.
Pořadatelem je občanské
sdružení Pražská společnost bloumající veřejnosti a hlavním cílem akce je
založit tradici, oživit kulturní dění na Praze 4 a dát prostor okrajovým a
alternativním proudům, které stojí mimo hlavní komerční scénu.
Přehlídka se koná v klidném
prostředí zahrady kolem kostela sv. Františka z Assisi v Praze Krči a celý
areál je zcela odříznut od ruchu velkoměsta. Celkem tři scény jsou
rozmístěny kolem malebného a nenápadného dřevěného kostelíku, který byl
postaven během 2. světové války a dotváří intimitu celého prostoru.
Habrovka spojuje různé
žánry (jazz, blues, etno, folklor, folk, underground), různé kulturní
proudy, kombinuje profesionální tvorbu s amatérskou. Kromě hudby je na
festivalu zastoupeno také divadlo, ať už hrané nebo loutkové a další
doprovodné akce, takže zahrada se stává příjemným místem pro setkávání.
První ročník Habrovky
proběh l v roce 2003 za účasti několik kapel. Letošní desátý ročník byl
dvoudenní.
Hvězdou pátečního večera
byl Dan Bárta & Illustratosphere. Dále vystoupili Taliesyn – akustická fúze
blues, jazzu, rocku, folku a lidové hudby v podání vynikajících muzikantů,
bluesová legenda Jan Spálený & ASPM nebo Bitumen beat – přímý nástupce Terne
Čhave. V sobotu se divákům představil bluesový zpěvák a kytarista z Britanie
Justin Lavash, klasický rock´n´roll šedesátých let zahráli CUPRUM, kapela
BUTY přivezla do Prahy svoji horkou novinku v podobě alba Duperele a
Trombenik roztancoval obecenstvo balkánskými a latinskoamerickými rytmy,
cigánskou nespoutaností a rockovým nábojem.
Festival Habrovka v dnešním
uspěchaném světě rozhodně stojí za pozornost a přejme mu mnoho dalších
ročníků, protože právě podobných festivalů ubývá.
Habrovka, Praha Krč, 2.
6. 2012, 10. Ročník
Vlaďka Provazníková