Noční oblouk
Folková noc na Frýdštejně, 19. července 2003. Frýdštejn, Žákův koutek
Letošní osmnáctý ročník Folkové noci začal přesně v 18:18
vystoupením dětských skupin – žáků hudební školy Ciskotéka. Nejdospělejší
výkony podala dívčí skupina Amazonky,
která křtila své první CD (tedy nakonec ho křtil nic netušící a odchycený
autor těchto řádků; ještě jednou přeji Amazonkám vysoký zájem o
jejich album!) a Jantar
s bratry Cidlinskými (tedy Daliborem v roli hosta, samozřejmě). Kdesi
uprostřed ciskotékového bloku byl ukryt (zřejmě z důvodu přejezdu na jinou
akci) písničkář, kterého jsem snad ještě na běžném folkovém festivalu nezažil, Vlasta Třešňák. Ovšemže
se ukázalo, že sólovému písničkaření bude v drtivé většině případů nejlépe
svědčit klub: publikum se zdálo být trochu uzívané, Vlasta trochu nervózní,
ale stejně to byl pro mne zážitek. Slyšeli jsme kmenové záležitosti typu Finský nůž
nebo Tovaryš pátera Koniáše
i písničky, které bych odhadoval na relativně nové. Skončil blok dětských
kapel a přišla chvíle vlastně druhého startu. Duchovní otec festivalu,
dramaturg a konferenciér Dalibor Cidlinský starší nám vysvětlil, že se
rozhodl vyklenout dramaturgický oblouk od plzeňského bluegrassu k plzeňskému
bluegrassu a pozval na pódium Bluegate.
Kapele jejich pilná práce s Fernet Stockem v zádech svědčí: vyhrávají se do
stále lepší, odpíchnutější formy. Nicméně teprve následující pražští
keltové Shannon
předvedli, kolik odvazu může i v značně instrumentální hudbě vlastně být.
Posíleni maďarskou houslistkou načali řadu účinkujících, které už publikum
nechtělo pouštět z pódia. Oskara Petra s Jiřím Bílým a kapelou jsem
slyšel, když předskakovali v pražském Pakulu Suzanne Vegové. Vypadali, že
kapelu pro tento účel sestavili týž den odpoledne a výsledek byl dost
tristní. Za uplynulý měsíc se kapela sehrála a celé seskupení hrající songy
obou svých frontmanů se může stát důležitým osvěžením naší scény.
Poslechnout si Zmrzlináře
s Oskarem Petrem byl zážitek; až si to celé víc sedne, bude to ještě lepší. Lenka Slabá
přivezla své kanadské kolegyně Susan Crowe a Katherine
Wheatley do Česka poprvé
před dvěma lety, letos už se obě dámy snažily komunikovat s diváky
v češtině. Všechny dohromady se skoro zdráhám nazvat triem: o sevřený tvar
se rozhodně nesnažily. Pokud jste ale byli schopni odhlédnout od volného
tempa, se kterým si písničkářky předávaly na pódiu žezlo, zažili jste s nimi
příjemnou hodinku.
Honza Nedvěd a Poklad byli první kapelou jakéhosi festivalového finále a
zvučili se (podobně jako následující kapely) nekonečně dlouho. Výsledek pak
nebyl “až tak moc” – na Folkovém kvítku v dešti se mi líbili víc. Trio
Příbuzných v Pokladu vypadá, že se na pódiu dost nudí, a ani se nepokouší
přiblížit k laťce nastavené brontosauřím vokálem. Na druhou stranu, jejich
pozice nebyla jednoduchá: diváci JN neoblibující mu to přišli dokonce sdělit
s transparentem pod pódium… Fleret s Jarmilou Šulákovou
– pro mě asi vrchol vydařeného festivalu. Písničky z posledního alba
Trnkostroj i
staré hity, skvělý kontakt s publikem i nekonečné vytleskávání Jarmily
Šulákové. Jestli jsem mluvil o fleretím setu jako o vrcholu koncertu, mířil
jsem tím hlavně k faktu, že se po něm přece jen lehce vylidnilo hlediště,
rozhodně nepoklesla kvalita hudby přinášené Copem.
Vystoupení vědomě vyladěné jako závěr festivalu, s balancováním mezi “teď už
si tu můžeme blbnout jak chceme” a stále vybroušeným výkonem, úžasní
konferenciéři Jerry Štěrba (proč ten člověk mnohem víc neuvádí? Cokoli,
kdekoli…) a Míša Leicht, který dokázal v jednom souvětí lichotit publiku i
po sousedsku umravňovat rozkymácené příznivce pod pódiem… pěkně vyklenutý
oblouk se vrátil do Plzně a do modré trávy. Byly čtyři hodiny a
obloha bledla.
Tomáš Hrubý |