Nohavica Na pomezí
Největším tahákem festivalu Na pomezí, který se konal 9.
a 10. července v Dolní Lomné (reportáž z celé akce si přečtete po
prázdninách v papírové verzi časopisu Folk & Country), bylo vystoupení
Jaromíra Nohavici. Snad nejpopulárnější zpěvák současnosti zde zahrál přímo
v rámci festivalového programu (Nohavica občas vystupuje na samostatném,
odděleném koncertu v rámci té které hudebních přehlídky), což je událost
naprosto výjimečná a sama o sobě by se dala vyložit jako vyznamenání pro
celou akci a zvláště pak pro dramaturga Josefa
Mloka Grima.
“V Polsku jsem snad vřele přijímán i proto, že z něj
hodně čerpám. Žiju ve Slezsku, které je s Polskem propojeno jakýmsi
sociálním, geografickým a historickým tunelem. Mé písně jsou prostě napájeny
ze stejného dvorka jako ty polské. Tohle třeba Praha nemá…. Poláci jsou nám
tak blízcí, že to možná ani netušíme., ” řekl před několika lety Jaromír
Nohavica v rozhovoru pro časopis Reflex, a mě v té souvislosti napadá, že na
tento festival, jehož motte m je: “Ptáci
a písnička neznají hranice…” se Nohavica velmi hodí, vždyť ve všech třech
státech, do nichž není z Dolní Lomné daleko, jsou Nohavicovy písně
populární.
Malebný
areál Matice Slezské v němž se přehlídka každoročně odehrává tvoří spousta
roubených chalup, (v nichž najdete mimo jiné opravdu bohatou a zajímavou
nabídku občerstvení), a také pódium nazvané Křínov, k němuž se poměrně
prudce svažuje hlediště, které pokud se zaplní, vytvoří “kotel”, jaký by
mohl závidět leckterý fotbalový či hokejový s tadion.
Jak se dalo i vzhledem k Nohavicově účasti čekat, areál
byl diváky naprosto “napěchován”, včetně uliček mezi lavičkami a všech
možných prostor. (Mimochodem, sobotní vstupenka stála pouhých 150Kč.) Trošku
jsem se bál, zda diváci nepřišli pouze na hlavní hvězdu a zbytek “odzívají”,
jak se to prý stalo loni ve Strážnici. Opak byl pravdou a v přeplněném kotli
byla úžasná atmosféra, kterou si užili i ostatní účinkující.
Koncert Jaromíra Nohavici začal téměř přesně v pořadateli
avizovaný čas, a takřka ve stejnou chvíli se spustil drobný déšť. Diváky to
ovšem nijak nevyvedlo z míry, mám pocit, že by všeobecnému nadšení nijak
neuškodilo, ani kdyby z nebe padaly trakaře.
Popsat atmosféru panující v hledišti se dost dobře nedá,
fascinující je však skutečnost, jak lehce osamělý písničkář zvládá masu lidí
sahající až k pódiu (pár dětí dokonce sedělo přímo na scéně).
Když těsně vedle pódia začala tančit jakási dvojice na
skladbu Godula (podle Nohavici se jedná o slezský tanec: “Dva tančí a zbytek
chlastá u baru”), přihnali se pořadatelé a chtěli tančícím jejich zábavu
ukončit. “Nech je tančit!,” vykřikl Nohavica uprostřed písně a tanec mohl
pokračovat.
I ojedinělé křiklouny zvládal písničkář s přehledem a
humorem.
“Jarku jsi Bůh!,” neúnavně křičel pod pódiem jak ýsi
fanoušek.
“Obávám se, že až to uslyším pošesté, přestanu tomu
věřit,” odpověděl písničkář.
Když se opět ozval onen obdivný výkřik, odvětil Nohavica:
“Kdybych byl Bůh, tak způsobím, že oněmíš a jakákoli
další tvá slova jsou mi odpovědí”
Jaromíra Nohavicu dnes
přijímají za svého velmi rozdílné skupiny lidí, od mladých fandů Baníku, až
po ty gorolske babičky mluvící “ponaszymu”, které si v řadě za mnou
libovaly: “Jarek je náš”.
Není divu, že největší úspěch u tak různorodého publika
měly hity, které si mohli všichni zazpívat. Třeba hned úvodní Pochod marodů,
V jednym dumku na Zarubku a další “davovky” většinou doprovázené heligonkou.
Bylo docela zajímavé pozorovat, kolik diváků “přenášelo”
písně svým blízkým pomocí mobilních telefonů, nejvíce asi Milionáře
(nezapomeňte, že se koncert odehrál v Dolní Lomné, tedy v bydlišti Franty
Šišky) a Fotbal. Posledně jmenovaná píseň byla doprovázena snad největším
aplausem, zvláště když ji Nohavica začal kouskem populární hymny Baníčku, my
jsme s tebou.
Tato píseň (Fotbal) je pro mě velmi zajímavá, vždy jsem
ji chápal jako spíše ironický pohled na fotbalové fanouškovství, jenže
s tímto názorem by mnoho návštěvníků Nohavicových koncertů evidentně
nesouhlasilo.
“My Slezané jsme hlavy tvrdé,” reagoval písničkář na
výkřiky z hlediště radící jakou píseň má zahrát. A tak nám Nohavica dopřál i
drobné, nečekané radosti. Velmi mě potěšil třeba zhudebněnou básní Alexandra
Bloka Dvanáct, kterou jsem z pódia dlouho neslyšel.
Když jsem se díval na přeplněné hlediště, rozhoupané jako
moře, uvědomil jsem si, že Nohavicovy písničky mají opravdu sílu. Zpěvák se
nijak nepodbízel, dokonce bych řekl, že oproti některým dřívějším koncertům
ubral v mluveném slově mezi písněmi na jakési “lidovosti” a bodrosti. Klidně
vytkl rozdováděnému pub liku po jedné z
vážnějších písní: “Netleskejte do všeho, na pohřbu se taky netleská.”
Celkový čas tohoto festivalového vystoupení se nakonec
přiblížil téměř k délce “normálního” koncertu.
Před přídavky vyběhl na scénu, před rozbouřené nadšené
publikum, moderátor Josef Mlok Grim a prohlásil: “To jste ještě nezažili,
tohle nám budou jiné festivaly závidět, na to se bude dlouho vzpomínat.”
S prvním přídavkem, písní Zítra ráno v pět pomohla
Nohavicovi skupina Šajtar, následující skladbu Anděl strážný, která prý
autora provázela při osamělém cestování Amerikou, zazpíval Jaromír Nohavica
a capella a věnoval ji divákům na cestu domů. Ti pak ještě dlouho oceňovali
Nohavicu potleskem ve stoje.
“Jarek je náš,” říkali si dva chlapíci u piva nahoře nad
amfiteátrem, když na pódiu zrovna hrál Žalman.
Jarek je hlavně svůj, říkám si po tomto povedeném
koncertě a velmi mě to těší.
10.7. 2004, koncert Jaromíra Nohavici, festival Na
pomezí Dolní Lomná
Václav Müller
SEZNAM PÍSNÍ – DOLNÍ LOMNÁ 10.7.2004
- Pochod marodů – heligon
ka /V tom roce pitomém/
- Dokud se zpívá – heligonka /Darmoděj, Darmoděj a další, Osmá barva
duhy, Koncert/
- Těšínská – kytara -/Divné století, Koncert/
- Hlídač krav – kytara - /Tři čuníci/
- Babylon – kytara - /Babylon/
- Ostravo – heligonka - /Babylon/
- V jednym dumku na Zarubku – heligonka - /Moje smutné srdce/
- Propijeme naší babce – heligonka
- Košilka - /heligonka/ - / 2EP - Písně pro V.V., Osmá barva duhy, Moje
smutné srdce/
- Plebs blues – kytara - /Osmá barva duhy/
- Pane prezidente – kytara
- Cukrářská bossanova - /kytara/ - /Koncert/
- Godula – heligonka
- Milionář – heligonka /Babylon/
- Ostrava černa – heligonka
- Petěrburg – kytara - /Divné století, Koncert/
- Jdou po mně jdou – kytara - /Koncert/
- Zatímco se koupeš – kytara - /EP Cesty 5, Darmoděj a další, Koncert/
- Dvanáct – kytara
- Nic moc– kytara /Babylon/
- Fotbal (Sportu zdar) /heligonka/ - /Koncert/
- Až to se mnu sekne – heligonka - /Divné století, Koncert/
- Zítra ráno v pět – společně se skupinou Šajtar /Darmoděj, Darmoděj a
další, Koncert/
- Anděl strážný - a cappella
Písně doprovázené heligonkou – 11
Písně doprovázené kytarou – 11
A capella – 1
Spolu se skupinou Šajtar - 1 |