06/11
I tentokrát začnu nehudebně a mínusem. Jsem srozuměn
s tím, že po následujících řádcích budu považován navíc ještě i za nepřítele
sportu, propagace sportu mezi lidmi, propagace hlavního města sportem, za
nepřítele spontánních masových sportovních akcí a vstupu sportu ze stadionů
blíže k lidem, do ulic. Ano, vadí mi všechny ty pražské čtvrtmaratony,
půlmaratony a celomaratony, které obtěžují ve dnech, kdy by člověk měl
městem proplouvat o něco klidněji a být i klidněji naladěn. Nemluvím ani tak
o tom, že prospěšnost běhu ve městě po dlažbě nebo asfaltu pro zdraví je
přinejmenším diskutabilní, ale spíše o tom, že si běžci suverénně zaberou na
víc jak půl volného víkendového dne několikrát do roka nejfrekventovanější
ulice města, a to ulice významné nejen pro automobilovou dopravu (to bych
ještě skousl, lze jet MHD), ale právě i pro tu MHD. Dokáží tak způsobit
rozvrat ve veřejné dopravě nejen po dobu samotného běhu, ale dlouho po něm,
a nejen v místě běhu, ale i daleko od něj, kde lidé ani netuší, co se
v centru děje, jen jim prostě jejich tramvaj nepřijede v čase, kdy na ní
čekají. A při víkendových intervalech je to zvlášť milé. A ani auto není
spásou: čekat v sobotu v poledne, kdy nikdo nejezdí, na magistrále v Praze
v tříkilometrové koloně, která není ani v páteční špičce, k pohodě víkendu
nepřispěje. Chápu, že trasu běhu určují sponzoři, aby byly jejich reklamy
vidět, ale řekl bych, že v tomto případě je to reklama spíše
kontraproduktivní. Hodně dlouho si budu pamatovat firmy, co mi otravují
život ve městě i o víkendu, když si půjdu něco koupit. A neříkejte mi, že by
se v Praze nenašlo 12 nebo 21 km trasy, která by neomezila téměř nikoho.
Muzikanti tohle neudělají, vždy se dbá, aby produkce byla ohraničena nejlépe
na jednom náměstí a ještě se za ni vyberou poplatky. Představte si, že by se
hudební skupiny domluvily a každá obsadila jednu křižovatku a udělala si tam
koncert. Sportovci to udělají s klidem.
Ale teď už to bude opravdu o hudbě. Nebo ne? Seděl jsem
takhle u stolu a koukám, že tam někdo zapomněl CD Kamelotu. Jen kotouček
tam ležel, opuštěný. I zaradoval jsem se, že dostanu zadarmo Kamelot, nebo
že kotouček aspoň zachráním, sáhl jsem po něm a .... On to byl pivní tácek
s reklamou na stejnojmenné pivo, ovšem slovo Kamelot bylo napsáno přesně tím
známým „kamelotím“ fontem. CD jsem tedy nezískal, ale i tak jsem byl potěšen
– on se i ten folk už o sebe dovede komerčně postarat. Na jaké pivo půjdu
příště?
Naštěstí máme už skoro léto a můžeme z města na víkendy
unikat na festivaly. Jeden zvlášť mě milý sice své kulaté jubileum, které
mělo nastat letos odložil napřesrok (vlastně i jeden Konkurs ubyl, i folkjam
skončil už před dvěma lety... snad už ta šňůra pokračovat nebude), ale jinak
sezóna vypadá slibně. A to je veliké plus – nashledanou na festivalech!
Miloš Keller
Folk 6/2011