Na úvod malý ekologicko-dopravní mínusový příběh. Zjistilo se, že rychle
jedoucí auta dělají větší hluk než auta jedoucí o 20 km/h pomaleji. I
omezila se leckde v Praze jejich rychlost. Leckde se to dalo pochopit, ale
v ulici, či spíše silnici Lipská (k pražskému letišti), kde žádné domy
nejsou a ani ne 100 metrů nad ní co minutu přelétá přistávající či
startující letadlo, nelze o významu hluku z aut ani hovořit. Pravý úmysl byl
jasný hned, co se tam objevily tabule o měření rychlosti. Ok, doba je těžká,
je třeba si na sebe vydělat. Nicméně je to první důvod k pochybnostem, cože
to máme za odborníky. Jenže se ukázalo, že protesty (těch bohatých a
vlivných, co jezdí auty rychle) jsou silnější než pochvaly od eventuálních
hluku ušetřených místních obyvatel, a tak se po dvou měsících všechno
vracelo zpět. Druhý důvod k pochybnostem o kompetentnosti lidí rozhodujících
o pražské dopravě. Navíc zapomněli, čím argumentovali při zpomalování, a
tvrdili, že na omezeních rychlosti počet nehod stejně nepoklesl (inu ano, i
z nehody je jakýsi hluk, to je pravda). Ale teď je tu ten gól největší: Na
zmiňované Lipské odstranili a upravili značení tak, že namísto původních 70
(a přechodných 50 km/h) se tam nyní může celých 90 km/h! Takže ne návrat
k původnímu stavu, ale situace ještě horší/lepší – vyberte si, podle toho,
zdali jste místní obyvatel nebo řidič. Můžete pak respektovat s klidným
svědomím nějaké autority, když vidíte, jak odborně pracují (a berou za to
naše peníze z daní)?
Minule jsem tu psal o termínech pražských předkol Porty a českého
Konkursu Zahrady. Všech 6 dnů (z toho 2x2 ve stejné dny) jsou za námi (v
době, kdy čtete, tak je za námi i pražské kolo Porty) a nakonec se ukázaly
být plusem – řekl bych, že na obou akcích se počet účastníků po několika
hubenějších letech (pozorovatelných zejména na Portě) opět zvýšil. Dokonce
se dá říci, že i kvalitativně se obě akce vyprofilovaly, a rozšířilo se tak
spektrum těch, kteří se z obou konců škály kvality do soutěžního (resp.
konkursního) klání vejdou. Kolega Hrubý to charakterizoval sice drsněji, ale
asi víte, o čem píšu. Nebo to někde napíše i on.
Další moje nedávné plus, které mě potěšilo, pochází od jiného mého
kolegy. Jednak je pro mě velikým plusem, že mě nazývá kolegou, a nezkazí to
ani to, že hned dodává, že jsem “úplně jiný než ostatní” (viz minulé číslo
tohoto časopisu). Spočítal jsem si to a zjistil jsem, že jsem naopak ze 2/3
stejný – a to je další plus. Plusem taky je, že mi zbyl na posledních
řádcích prostor, kde mohu vysvětlit, v čem jsem jiný: Prostě se mi líbí,
když se folklór dělá jako Šuláková, inspiruje se folklórem jako Fleret a
převádí se folklór do folku s úctou, asi tak, jako do dělají/dělali
Spirituál Kvintet a Minesengři. A líbí se mi, když se neříká, že prázdná
muzika je intelektuálně komplikovaná, ale řekne se rovnou, že je prostě
prázdná.
Miloš Keller
Folk 5/2010