Představte si, že by přišel k vám domů třeba výběrčí
teplárny a řekl – zapisujte si každý den teplotu v bytě, já za rok přijdu,
zkontroluju vaše zápisy, naúčtuju vám, kolik máte platit, a ještě vám dám
pokutu, že vám chybí údaje za dny, kdy jste byl na dovolené. Odměnu za tuhle
práci pro mě samozřejmě žádnou nedostanete a když odmítnete, dostanete
pokutu ještě větší. A běda jestli zjistím chybu v zápise. Nesmysl, říkáte
si? Ale kdepak, umělci to takhle dělají zcela běžně. Proto, aby dostali své,
jistě zasloužené peníze, mají organizace, které nejenže poplatky vybírají a
jakýmsi způsobem rozdělují, ale vymýšlejí nové a nové oblasti, které
zpoplatní, vymýšlejí nové a nové způsoby, jak poplatky vymáhat (což je jistě
taky chvályhodné, je to znak dobrého hospodáře), ale při tom všem nutí
zbytek národa k - ve 21. století nepochopitelným - byrokratickým a
administrativním úkonům, navíc zcela zdarma, jen proto, aby měly podklady
pro svou činnost, tedy pro vybírání poplatků a pokut od těch, co ty podklady
pro vymahače předtím zadarmo navíc svou víceprací vyrobili – no není to
absurdní? A řekl bych, že přitom daleko víc stamilionů než vybere jim
mezitím utíká díky novým, zejména internetovým technologiím distribuce umění
- a to už znakem dobrého hospodáře není. A nikdo nic neříká. Snad bych i
akceptoval, že ten setrvalý mnohadesetiletý klid, který kolem těchto toků
je, je znakem bezchybného a poctivého fungování, kdyby byly podklady pro ně
generovány nějakým smysluplným a 21. století hodným, uživatele neobtěžujícím
způsobem. Monitoruje se dneska kde co, ale proud hudby nikdo monitorovat
jakoby neumí a stále se vypisují papíry jak za dob, kdy byly dvě státní
rozhlasové stanice a každá zahrála 5 písní do hodiny a z toho 4 lidové.
Tento fakt mravenčí a namáhavé práce zdarma pro někoho jiného mě rozčílil
nedávno navíc ještě v souvislosti s výtvarnými pojetími bookletů. Výtvarník
se vyřádí, ale co chudák uživatel? Na bookletu písmena menší než malá,
růžový tisk na červeném podkladě, přes to obrázky a čáry, na jedné straně
jsou názvy, na jiné stopáže, jinde zase autoři, jejich jména jen částečná
nebo s přezdívkami, vydavatelství nerozlišíte od sponzora, ale po uživateli
se chce, aby to všechno sjednotil a přepsal pěkně pohromadě, aby umělec
dostal peníze. Ale aby se umělec postaral a někam to smysluplně umístil
pohromadě, aby taky něco udělal pro získání svých, jistě zasloužených,
peněz, to nikoliv. Když jsem tuto činnost dělal zase nedávno, rovnou jsem si
booklety roztřídil a řekl: Tady z toho už nikdy nic opisovat nebudu. Víte co
to znamená? Že nejenže umělec už nikdy ode mě nedostane svoje penízky, ale
ani ho nikdo ode mě neuslyší. Ano, když se do umění míchá ekonomika, nelze
se divit, že o lecčems ekonomická kriteria rozhodují. A můj čas, strávený
opisováním, je zatraceně velké ekonomické kriterium. Dneska holt jeden
veliký mínus.
Miloš Keller
Folk 4/2011 |