Duben
Pamatuji, jak jsme v Praze kritizovali stejné termíny předkol Porty a
Trampské Porty. Ubíralo to diváky, soutěžící manipulovali s termíny a
dokonce s hodinami a minutami, jen aby mohli hrát na obou místech a podobně.
Pak se to vyřešilo společnými předkoly a základními koly. Teď už máme Portu
jednu. Ještě dříve, před cca 20-15 lety jsem se čas od času ozýval, když byl
založen nový konkurenční festival k Portě ve stejném, tehdy tradičním
termínu Porty. Onen festival Portu postupem času převálcoval, Porta
kličkovala s místem a v posledních letech i s termínem a neprosperovala.
Teprve zásadní změna koncepce v posledních letech se zdá, že jí vrací na
jisté mírné výsluní. S termínem hýbal i jistý jarní festival na Benešovsku,
ten se však časem svou popově folkovou profilací odlišil od trampského
festivalu o 30 km blíže k Praze, který si svůj tradiční termín drží také
skoro 20 let, takže návštěvníci, účinkující i pořadatelé vzájemně
neinterferují. Nu a náhle máme v Praze opět základní výběrová kola (u Porty
Pražská předkola, u Zahrady Český konkurs) v jednom termínu. Resp. v době,
kdy toto čtete zřejmě právě probíhají nebo proběhla. Tradičním termínem
z půlky března (a dříve února) pohnula tentokrát Porta a dostala se na
tradiční termín konkursu Zahrady. Pro kapely nastává stejné dilema dvou
rozhodujících vystoupení v jednom až třech dnech nebo úkrok stranou do
nějakého regionálního základního kola. Divákům je to jedno, na tyto
předfestivaly již skoro tradičně nechodí. Ale občas chodili pořadatelé
jiných festivalů – ti teď uvidí taky jen polovinu nabídky. Oba pořadatelé
pak navíc jako třetí den zvolili neděli. Kdo z vás půjde po neděli na konci
března, strávené v přírodě, na chalupě nebo na výletě či s dětmi ještě večer
na předfestival, místo aby nabíral síly na příští týden? Jak je vidět, pro
jednou jedno poučení někomu nestačí. Anebo je to originální nápad, že když
se v neděli prakticky jiná večerní akce nekoná, přijdou lidi na předfestival?
Ale možná, že přijdou, když se teď folkoví příznivci v telce moc na co
koukat nemají, a jak z odpovědi veřejnoprávního média na otevřený dopis,
který koloval na internetu, plyne, ani se moc koukat na co mít nebudou – TV
považuje za mladé folkové tváře Věru Martinovou a Rangers (který jejich klon
mimochodem?). Zdá se, že veřejnoprávnost není zárukou rovného přístupu
k požadavkům veřejnosti. O to více to vynikne, když srovnáme situaci
s éterem rozhlasovým, a to soukromým. Zatímco v ČRo2 běží stále stejné
pořady, které jsem poslouchal jako mladý nadšený příznivec (ale aspoň že
tak, ve srovnání s TV je to ráj) , v soukromém sektoru vznikají žánrová
rádia jako houby po dešti – jen z našich žánrů vím nejméně o dvou. Tak asi
zase ten trh nás bude muset zachránit. A asi je to i plus.
Miloš Keller
Folk 4/2010