Několik desítek let už vím, že jsem rozhlasový typ.
Začínal jsem diskotékami, a jakkoliv jsem jimi žil a na každou se těšil,
před každou jsem cítil trému a po nějakém čase mě i přestaly bavit. Já
stárnul, publikum ne a hudba se také trochu měnila. O to raději na ně teď
chodím a vůbec nezávidím dýdžejům, když s nimi publikum nespolupracuje, oni
se snaží a lidi jen stojí a koukají. Zhruba ve stejnou dobu jsem začal
spolupracovat i s rádiem (tehdy ještě s „rozhlasem“) a tahle spolupráce se
mi v žádné formě za ty desítky let ještě nepřejedla. Časem jsem se také
dostal na pódium a od okamžiku, kdy se dozvím, že na nějakém pódiu mám být,
až do začátku akce na toto myslím s lehkou nervozitou. S nervozitou spíše
obecnou, nedefinovatelnou, ne nijak konkrétní z nespolupracujícího publika
nebo nespolupracujících interpretů. Nicméně si říkám, že bych nechtěl být
v kůži kolegy, který na pódium musí, protože ho to živí a musí „vzít“ i
akci, o níž zbla ví. Ale možná jsou kolegové otrlejší. A teď se mi to
potvrdilo i u televize. Bylo to sice jen pár vět a kolegyně a průvodkyně
pořadem byla milá, téma mi cizí nebylo, ale nicméně... I tady jsem ale svým
televizním kolegům nezáviděl – netočilo se ve studiu, a tak bylo třeba najít
místo, kde nebude nikdo rušit, kde nebude nevhodné pozadí, kde nebude žádný
hluk, nesouvisející muzika nebo prostě jen nevhodný šum, kde bude dost
vhodného světla… a taky kde se to bude smět, protože všechno někomu patří a
takřka nikdo nechce, aby jeho majetek byl někde viděn, byť jen jako kulisa.
No prostě na asi 5 vět do pořadu jsme hledali místo asi půl hodiny, pak se
musela rozbalit zvuková, světelná i natáčecí technika, já něco řekl a bylo
to. Já měl hotovo, ale televizní kolegové to museli zase sbalit, odnést a
jet za dalším zpovídaným. A to je ta hlavní práce ve střižně teprve čekala.
Každá práce má prostě svoje plusy a mínusy, aspekty přípravy rozhlasového
pořadu nebo přípravy na živé vysílání mají také dost svých specifik. Ale o
tom by mohl zase napsat někdo jiný, kdo není doma ve studiu a přijde tam
občas nebo dokonce poprvé. Řada hostů se při návštěvě rádia diví, jak je to
jiné a jak se to dělá jinak, než čekali. Jak tak nad tím přemýšlím, ta
vizuální stránka věci je mi asi vzdálená komplexně (jen se podívejte na mé
foto dole) – v jakémkoliv náznaku kostýmu se cítím krutě nesvůj a když jsem
vybral pár desítek svých nejlepších fotek, na každé se našla taková spousta
chyb, které jsem do té doby neviděl, až hanba. A nepomohlo, že jsem fotky
vydával za dokumentační, ne umělecké. Snad aspoň to slovo, mluvené a psané
(rozhodně ne zpívané) mi zůstane plusem. A na vás ostatní zbývají ty plusy
zde vyjmenované jako moje mínusy.
Miloš Keller
Folk 3/2011 |