Člověk se neustále učí. Nevím, jestli je to plus, nebo mínus, obvykle
když něco takového přiznám, tak to okolí hodnotí jako mínus: A cos dělal,
kdyžs byl mladej? Ale mě to nevadí. Asi jsem alespoň v některých kruzích
alespoň trochu známý svým odporem k vykrádání folklóru pod záminkou návratu
ke kořenům a k tradicím. Vidím za tím nedostatek invence a považuji to za
hrobníka toho žánru, který se této syntéze podvolí. A ejhle, nově slyšené mě
přinutilo o tom zase trochu přemýšlet. Vůbec ne že bych měl víc jasno, ale
mám spíš opět víc nejasno, jak to tedy vlastně je. Paradoxně mě k tomu
přimělo opět setkání s jiným žánrem. Jakkoliv se s rockovou muzikou setkávám
doslova přes chodbu (Country radio a Radio Beat sídlí snad 10 metrů od sebe)
a jakkoliv jsem se rockovou hudbou v osmdesátkách docela zabýval, dneska
chodím kolem rocku jen tak napůl ucha a konstatují, že už 30 let hrají stále
totéž. S dnešními – náctiletými si porozumím, když řeknu, že mám doma tutéž
LP desku skupiny Metallica, jakou oni mají v mp3 přehrávači. Ale k věci:
Dostalo se mi shodou okolností z několika stran do rukou několik nahrávek
rockových skupin (nazývejme to na tomto fóru takto, znalci nebo příznivci
žánru by rozlišili a řekli, že to je metal, trash metal a doom metal a
kdovícoještě), které se také inspirovaly folklórem, přidaly nějakou tu
píšťalku a nějaký ten lidový motiv. Už už jsem se chystal to šmahem
odmítnout, ale cosi mi nedalo. Naprosto znepokojen, že se mi to nezošklivilo
hned, jsem počal zkoumat, proč mi folklór v metalovém hávu nepřijde tak
pobuřující… Nabízím první, čerstvé vysvětlení: Z těch nahrávek bylo tak
nějak cítit, že ty kapely se obrátily k folklóru jako k inspiraci ne
z nedostatku invence, ale naopak, z jejího přebytku. Ne jako “tonoucí se
stébla (navíc hodně proschlého) chytá”. Ne s heslem “tak copak bychom do
žánru ještě přitáhli” ale “ochutnejme odjinud” . Ve všech těch nahrávkách
bylo znát, že účinkující zůstali především rockery, stoprocentně si jistými
v kramflecích, rockery, kteří si udělali výlet jinam, ale nemuseli – jen
chtěli. Neslevili nic ze svých hudebních zásad a poznávacích znaků, jen tam
něco přidali. Tu druhou variantu – zahrát folklór autenticky
z pochopitelných důvodů realizovat nemohli (na rozdíl od našich žánrů). A
jen úplně zčista jasna se mi s touhle domněnkou vynořila i vzpomínka na
Mikea Oldfielda a jeho inspiraci folklórem. Takové 35 let staré Tubular
Bells si pouštím dodnes. A ten znak je společný: Mike Oldfield sáhl
k folklóru také s vědomím toho, že když to nepovede, tak se bez něj (Oldfield
bez folklóru) obejde. Já pán, ty, folklóre, taky pán. A právě o tomhle
pochybuji u leckoho z našich žánrů. Plusem je poznání, že jinde ta syntéza
jde, mínusem, že v našich žánrech nikoliv. Nevím zatím, zda z principu, či
z nepochopení.
Miloš Keller
Folk & Country 11/2008