Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Plusy a mínusy Miloše Kellera

 
HOME zpět na seznam

Únor

K uvědomění si, že být “in” nemusí být pokaždé také plusem, mě přivedl novoroční pražský ohňostroj. Když jsem sledoval davy lidí, jak se valí přímo do epicentra ohňostroje, tedy na Letnou, odkud byl vypalován. Asi jako kdybyste si v kině sedli čelem k promítací kabině. A podobné davy obsadily nábřeží přímo pod letenskými sady. Asi jako kdybyste si v kině nesedli do první řady, ale dali si židli k přímo k plátnu. Davy na nábřeží navíc ještě půl hodiny před a půl hodiny poté nadávaly na kolabující hromadnou i individuální dopravu (hromadná byla z pochopitelných důvodů odkloněna a vše musela pobrat jediná stanice metra). Ti, co jeli na ohňostroj auty dopadli mnohdy ještě hůře – protože podobný nápad mělo více gumokolistů, podobalo se centrum kolem 17,30 na nový rok spíše pracovnědenní špičce, a tak někteří místo ohňostroje sledovali jen ohňostroje koncových světel ostatních postižených. Jen menšina znalců Prahy a panoramatických pohledů na ni se vypravila proti proudu – na slavnostně osvětlený Vyšehrad, ještě slavnostněji osvětlený a obnovený Vítkov, na setmělé a tajemné skály nad Podolím či Zlíchovem. A odtud měli ohňostroj sice s jistým odstupem, ale i nadhledem a hlavně s celou sváteční noční svítící Prahou jako na dlani. Ona je totiž hezká za tmy i bez ohňostroje. A tak než být “in” bylo lepší být trochu v povzdálí. Na všech místech ale nebyla radost stoprocentní – nadšením dospělých trpěly děti. “Za chvíli to bude vybuchovat, to bude taková paráda, to tě tak rozpumpuje, uvidíš” slibovala a později vyhrožovala maminka dítěti, které mělo jen jedinou odpověď: Mě je ziiiima! A pragmatičtější otec říkal: Měli jsme se na to kouknout na internetu. Na Vítkově (nad tunelem Nového spojení, tedy v půlce kopce, úplně od Památníku byly ve směru ohňostroje stromy) zvítězil vlak: Jé, mašinka, volalo jiné dítě a táhlo rodiče nad sráz. Inu vlaky jsou trvalejší potěšení než čtvrthodinový ohňostroj. Ten pomine, kdežto vlaky zůstávají, i když odjedou. Kdo ale překonal všechna uvedená úskalí, tak si atrakci užil. A prý byla i s hudbou. Ale stejně – ten náš na Fontáně mi přišel nějak hezčí.

Druhým novoročním plusem pro mě byl jasně řečený vzkaz ekonomické solidarity. Ne však ve smyslu, že stále někdo musí někomu pomáhat (nejčastěji stát, protože ten snese všechno – ale jednou nakonec taky ne, čísla už to ukazují jasně), ale že se ta solidarita musí projevit přesně naopak – solidárně se musíme podělit o nepohodlí krize a uskrovnit se všichni. Je to velmi odvážný vzkaz a chápu, že je nepopulární ho považovat za plus, když je vnímán spíše jako mínus. Jenže i to je jedna ze stránek principu jeden za všechny, všichni za jednoho. Výmluva “my jsme tuto krizi nezpůsobili, tak proč bychom měli být solidární” je totiž krajně – nesolidární.

Miloš Keller (Country radio)
Folk 2/2010

Váš pohled?
zpět na seznam

HOME

Juppův zápisník Lichý pátek Ve středu dění Ligatury HH

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.