Zvláštní nesmrtelnost Karla Kryla.
Každý kdo četl Kunderovu skvělou knihu Nesmrtelnost, ví,
že můžeme sice ovlivňovat co si o našem životě myslí součastníci, mnohem
hůře se ovšem ovlivňuje vlastní Nesmrtelnost.
Kundera píše: “i když je možno nesmrtelnost předem
modelovat, manipulovat, připravovat, ona se nikdy neuskuteční tak, jak byla
plánována.”
Geniální spisovatel tím samozřejmě myslí takzvanou “velkou
nesmrtelnost, která znamená památku člověka v myslích těch, s nimiž se
osobně neznal. Jsou životní dráhy, které postaví člověka hned od počátku
tváří v tvář takové velké nesmrtelnosti, nejisté sice, ba nepravděpodobné,
nicméně nepopiratelně možné: jsou to životní dráhy umělců a státníků.”
Ano, když jste třeba slavný muzikant, o svůj obraz na
veřejnosti se do jisté míry příliš nemusíte bát, máte-li dobré jméno mezi
úzkou elitou kritiků a publicistů, budou vás chválit co jen budou stačit,
stačí jen být zařazen do té správné skupiny. (Tam dost možná nebudete patřit
pokud budete dělat sebepoctivější pop, psát knihy, které se příliš čtou a
točit filmy na něž se příliš chodí.) Ale když se jednou do té skupiny
zařadíte, budete chváleni, protože jste to vy.
Zbytek už si pohlídáte v rozhovorech, kde přeci nebudete
tvrdit, že když vám jiný pořadatel nabídne trochu větší prachy, odvoláte
domluvený koncert. Budete říkat, že vás peníze vůbec nezajímají, jen TVORBA.
Jenže co s udělat s blížící se nesmrtelností, zvláště
pokud roky letí a už dávno nejste mladíci?
Milan Kundera: “Smrt a nesmrtelnost tvoří neodlučný pár
krásnější než Marx a Engels, než Romeo a Julie, krásnější než Laurel a Hardy.”
*
“Ale to je vylhaný,” konstatovala jsem po dočtení
rukopisu Půlkacíře, rozhovoru který Novinář s Karlem Krylem stvořil na
přelomu jara a léta 1993…V nejbližších dnech měl tento rukopis dostat knižní
podobu, a tak jej Karel dostal k autorizaci…
“V něčem ano,” souhlasil Karel a dál si v poklidu balil
cigarety do zásoby. “Ale jinak to nejde. Pro lidi jsem pomník, modla.”
Tento citát pochází z knihy 1063 dnů s Karlem Krylem,
kterou napsala jedna z Krylových milenek Markéta Zítková. Není to zdaleka
takový bulvár, jak tvrdili ochránci Krylovy památky, ale jeho Nesmrtelnosti
ani trochu nepomohla. Sama Zítková svou lásku neromantizuje a říká, že
udělala chybu, že se zamilovala: “Jak by se dala nazvat citová závislost
k vzteklému, plešatému, arogantnímu a sebejistému trpaslíkovi?”
*
Ve skvělé Kunderově knize se na cestách onoho světa
procházejí Goethe a Hemingway a uvědomují si, že ti o nichž dnes lidé mluví
a píši jako o nich, nemají s žijícím Goethem a Hemingwayem nic společného.
*
Po smrti Karla Kryla se písničkář, na jehož koncertech
ubývalo publika a který dokázal urazit kdekoho, znovu stal legendou. Ovšem
ne ze všeho co bylo po jeho smrti o něm řečeno a asi ne ze všeho, co se
v souvislostí s jeho tvorbou událo, by asi měl samotný Kryl radost.
Ano, svými postoji v devadesátých letech, kdy protestoval
vždy a proti všemu a ukřivděnost z něj jen čišela, si zřejmě koledoval o
různé ne zrovna přívětivé zmínky v novinách od různých lidí - počínaje
“řadovými” pamětníky, až po kolegy písničkáře. Také třeba kniha bývalé
milenky je vcelku pochopitelná a dala se v situaci po jeho smrti čekat.
Sláva je tak lákavá.
Jenže přišly horší věci.
Mnoho pochybností vyvolala třeba skutečnost, že si
sociální demokracie z Kryla udělala svůj předvolební trumf v předvolební
kampani v roce 1996.
Miloš Zeman k tomu řekl: “Když mě Kryl naposledy
navštívil v Lidovém domě, přivezl sebou digitální nahrávku své písně
Demokracie rozkvétá a přál si, aby byla znělkou naší kampaně. Považujeme za
naši morální povinnost splnit mu to.”
Proti tomu se ozvalo mnoho protestů. Krylova Sestra Marie
například řekla: Kdyby žil, šel by za to Zemanovi osobně rozbít hubu, za to
že tu písničku použil.” Krylova blízká přítelkyně Erika Vincoureková
připomněla Krylův bonmot: Sociální demokracie je předkožkou dělnické třídy.
Když jde do tuhého, stáhne se.”
Krátce po Krylově smrti hráli jeho písničky komunisté
prvního máje na Džbánu, za svého oblíbeného zpěváka prohlásili Kryla
Grebeníček, Ransdorf a několik republikánských poslanců. Sládek tvrdil, že
se Kryl stal “první obětí sametového podvodu”.
(Citáty v tomto odstavci jsou z knihy Nanebevzetí Karla
Kryla, kterou napsal publicista Miloš Čermák a je snad nejlepším dílem o
Krylovi, které se mi dostalo do rukou.)
*
Další věcí z níž mrazí je využití písní Karla Kryla
kontroverzním zpěvákem Danielem Landou. Na Vyšehradě je dokonce využil
k představení svého “řádu” ORDO LUMEN TEMPLI. Bílé řízy a aranžmá, které
člověku připomene ledacos neblahého.
Podrobně se tomuto počinu věnoval v Reflexu a hlavně na
webových stránkách tohoto časopisu Jiří x. Doležal (třeba
http://www.reflex.cz/Clanek20246.html . Při zadání jména Daniel Landa do
vyhledávače na www.reflex.cz najdete i
další články, včetně korespondence mezi novinářem a Landou) a já to považuji
za jeden z nejlepších novinářských počinů posledních let.
*
Ano, Karlu Krylovi se jeho Nesmrtelnost příliš
nevyvedla.
Vašek Müller