Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

HOME

zpět na seznam

Lichý pátek Vaška Müllera


 Charita za všechny prachy

Původně měl být tento Lichý pátek o něčem úplně jiném. Jenže ve středu ráno přišli do mého obchodu dva mladí kluci a požádali mě o příspěvek na festival, a také o pomoc při kontaktování (správně by asi znělo přesvědčování) muzikantů z folku a blízkých žánrů. Mělo by se jednat o nově vznikající charitativní festival, který by měl pomoci postiženým letošní jarní velkou vodou.

Uvařil jsem těm sympatickým mladým mužům kafe a nechal je vyprávět, ač jsem byl předem rozhodnut, že jim s touto akcí nepomohu.

Předem bych chtěl zdůraznit, že nemám pochyby o serióznosti obou pořadatelů i jejich záměrů. I když samozřejmě vím, že ne každý charitativní koncert je věcí opravdu bohulibou a že ne všichni pořadatelé a účinkující mají jen křišťálově čisté úmysly, o čemž ostatně svědčí i mnohá svědectví muzkantů i lidí znalých hudebního zákulisí a výjimečně i články v tisku.

Mimochodem, nejlepší materiál, který jsem kdy četl na téma charitativní koncerty uveřejnil časopis Týden ( 14.10.2002). Autor Karel Vrána jej nazval PŘÍLIŠ DRAHÁ CHARITA (na titulní stránce byl avizován jako: CHARITA PODLE SHOWBYZNYSU: NIC NENÍ ZADARMO – BENEFIČNÍ MONSTRKONCERTY NĚKDY PŘIJDOU NA VÍC, NEŽ SE NA NICH VYBERE). Snad se příliš neodchýlím od tématu tohoto Lichého pátku, když vám zde nabídnu několik ukázek z onoho obsáhlého článku:

“…Dobročinnost je totiž průmysl, který má svá pravidla, své Viktory Kožené a Robiny Hoody. Místo v něm mají taky Harry Jelínkové, již obrazně řečeno prodávají cizí Karlštejny…“

ALEŠ HÁMA ZDE MLUVIL O KONCERTU NAD VODOU 19. SRPNA, TEDY JEDNÉ Z PRVNÍCH BENEFIČNÍCH POPOVODŇOVÝCH AKCÍCH:

“Hodně účinkujících z nás zkoušelo dostat peníze formou cestovného.“ Bilancuje Háma. “Jediný kdo si nakonec cesťák vzal, byla skupina Kryštof, která tou dobou pobývala na soustředění v Krušných horách… I když se stejně chystali do Ostravy přes Prahu“

Další skupina požadovala mísu exotického ovoce, šest iontových nápojů, dvanáct perlivých a dvanáct neperlivých vod. Už jim chyběla jenom thajská masérka. Korunu všemu nasadila zpěvačka, která prohlásila, že pokud se její vystoupení nevejde do pětačtyřicetiminutového přímého přenosu v elektronických médiích, jednoduše je zruší. Druhá benefice už neměla takovou publicitu a tak mnozí již odmítli hrát. Sponzoři kteří zpočátku nechtěli být s povodňovou charitou spojováni, zjistili, že jejich účast není vykládána jako povodňový hyenismus, nýbrž jako bohulibá věc, si začali stěžovat, že na akcích byla málo vidět jejich loga. Ačkoli předtím publicitu tvrdě odmítali.

…. Existují umělci, kteří přes halasné proklamace dobročinnost zadarmo nedělají…Mezi poměrně běžné postupy jak na charitě něco trhnout, patří nepřiznané peníze bokem. Další formou je vyúčtování vysokého cestovného, amortizace nástrojů a aparatury. Nebo honorář pro doprovodné muzikanty, z nějž část připadne účinkujícímu “zdarma“. Existuje další neméně zajímavá cesta. Pořádá-li benefici velká firma, odkoupí od účinkujícího například dvě tisícovky jeho kompaktů. Dotyčný nejen získá peníze, ale jeho nahrávka okamžitě vyletí v prodejních žebříčcích nahoru. Nakoupené hudební nosiče pak poslouží jako dárky pro zaměstnance nebo obchodní partnery a spokojenost zavláde na všech stranách. Polehčující okolností pro umělce může být to, že často o sobě nemohou rozhodovat, protože otěže pevně třímají manažeři, již zhusta bývají nemilosrdnými obchodníky. ALEŠ HÁMA: "Osa manžer – interpret – pořadatel benefice tvoří bermudský trojúhelník. Oni by třeba rádi hráli zdarma, ale manažer to zatrhne."

Čisté svědomí ale mnohdy nemají ani organizátoři. Háma popisuje blíže neurčený koncert, který moderoval: “Navštívilo jej osm tisíc lidí a vstupenka stála tři sta korun. Což dá celkem dva milióny 400 tisíc. Jako výtěžek jsem předával šek na 250 tisíc. V tu chvíli mi bylo hodně stydno.“

Pro úspěch dobročinné akce jsou tím nejdůležitějším televizní kamery… Pro ilustraci: když Česká televize odmítla vysílat obří koncert plánovaný v září na Staroměstském náměstí, pořadatelé jej raději zrušili.“

… Zvláště Hvězdy na Vltavě zaujaly náročnou výpravou. Tady se nabízí otázky: Kolik to všechno stálo? Nebyly náklady vyšší než výtěžek?… Jen pro zajímavost, zmiňovaný koncert nad vodou proběhl pouze v Lucerna Music baru proto, že lidé z vedení Lucerny požadovali za pronájem velkého sálu 150 tisíc korun. Charita necharita….

Kdo tedy dostává za charitu zapalceno? V první řadě stát, který prodané vstupenky zdaní běžnými šestadvaceti procenty… další náklady vypočítává Janis Sidovský: "Musíme zaplatit, i když někdy usmlouváme slevu, majitelům sálu. Doprovodným muzikantům. Ochranému svazu autorů, který si bere dvacet tisíc za akci. Pokoušeli jsme se je přesvědčit, aby se poplatku vzdali ve prospěch Nadace Vize Václava a Dagmar Havlových, pro niž se koncert pořádal, ale nikdy ani neodpověděli. Zhruba třetinu vstupenek rozdáme. Pak hradíme grafika, tisk plakátů, zvukaře, vizážisty… zhruba 25 procent částky padne na nutné výdaje…"

Vraťme se však k pořadatelům koncertu pro postižené povodní v roce 2006, kteří popíjeli kafe v mé podejně ve středu 12. dubna. Chtěl bych totiž vysvětlit, proč jsem veškerou spolupráci s nimi zamítnul. Ne, nebyl nejmenší důvod nevěřit jejich záměrům a dokonce v mém rozhodnutí nehrály roli ani mí známí nacházející se v inkriminovaných dnech v Ústí nad Labem a Znojmě, kteří zpochybňovali katastrofickou velikost letošních povodní, ani novinové články mající stejný názor, jako byl třeba ten v Reflexu (http://www.reflex.cz/Clanek23277.html) vtipně nazvaný Vrtěti povodní (vzpomínáte na úžasný film Vrtěti psem?).

Nejpodstatnějším důvodem nebylo ani to, že duben rozhodně není dobrým měsícem na jakoukoli finanční výpomoc, to člověk spíše vymáhá z neplatičů peníze na DPH. A i kdyby milí pořadatelé nepřišli na jaře, ale v prosinci: z omezených možnosí mé firmičky mám stejně už dost dlouho navázanou spolupráci s ověřenými charitativními organizacemi a minimální částky, které bych klukům ještě třeba mohl poskytnout, si kluci stejně ve své, nebojím se říci, naivitě, nepředstavovali a nijak by je nevytrhly.

A dokonce nejde ani tak o to, že podle mého názoru nemá celá akce naději na úspěch a náklady budou pravděpodobně značně převyšovat výnosy.

Prostě se mi vůbec nechce přesvědčovat (nebo se na tom přesvědčování jakkoli podílet) různé pořadatele festivalů, moderátory, publicisty a muzikanty, aby se zúčastnili a pomohli dalšímu charitativního koncertu, který zřejmě stejně k ničemu nebude.

Ono totiž jedinou pro mě akceptovatelnou formou nabídky k (samozřejmě bezplatné) účasti na takto "nezaručené" charitativní akci je mail nebo dopis nezávazně tuto možnost nabízející, který nebude dál nijak použit. Je jen málo věcí trapnějších než vystavovat kupříkladu své známé muzikanty do situace, kdy musí z jakéhokoli důvodu (třeba i z toho, že se taky občas musí něčím živit) odmítnout hraní na akci mající pomoci potřebným. Dotyčný je totiž stavěn do pozice, kdy se musí obhajovat, proč vlastně NECHCE pomoct. A to je velmi nepříjemné.

Vašek Müller

Co na to vy?

zpět na seznam

HOME

 

 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.