Jan Nedvěd: písničkář jemuž nikdo nevěří
Koncem
ledna Česká televize odvysílala pořad 13. komnata Jana Nedvěda. Bohužel,
pořad byl prostým bulvárním pohledem do písničkářova soukromí. Kdyby ho
natočila Nova, jistě by se našla spousta lidí odsuzujících takové
přiživování na zřejmě nemocném člověku.
Vždyť v televizi se řešilo to, co na stránkách bulváru:
soudy s rodinou, rozvody, války s dětmi, nenávist. Jenže k tomu
nepotřebujete pořad České televize. Stačí se zajít do novinového stánku.
Titulní strana deníku Blesk chvílemi působí jako milostná
a rodinná kronika Jana Nedvěda. (Jen namátkou několik titulků: Hádka o
milenku (16)!, Nabalil si šestnáctku. Zešílel!, Honza Nedvěd:Chci se upít
k smrti, Nedvěd (57) vzkazuje své lásce (17): Končím s tebou!) Blesk dal
také velký prostor Nedvědovým steskům na svou zdravotní a finanční situaci a
rozboru dlouhého rozvodu s poslední, kdysi také v písních opěvovanou,
manželkou Hanou a sporům s dětmi.
Jenže pro případný další televizní pořad bych viděl
zajímavější téma: snad žádný český umělec nedokázal tak dokonale ztratit
důvěru svého publika. A Jana Nedvěda jeho publikum skutečně zbožňovalo:
Ztráta první: nedůvěra v zeleném
Cesta Jana Nedvěda na špičku české pop-music
začala, pomineme-li jeho krátké bigbítové období, u vandráckých ohňů. A
právě ztráta trampského publika předznamenala pozdější ztrátu důvěry těch
obrovských mas lidí, kteří z Jana Nedvěda udělali nejprodávanějšího
muzikanta v zemi.
Hlavně na deskách Brontosaurů najdeme mnoho hitů, které
dodnes nechybí téměř v žádném zpěvníčku a jsou k slyšení u mnoha táborových
ohňů. Jan Nedvěd se stal doslova trampským hitmakerem. Nedvědovy texty byly
často až po okraj naplněny romantikou táborových ohňů, popisovaly
nepochopení trampství většinovou společností a oslavovaly tuláky jakožto
lidi pevných morálních zásad.
Honzovi se dokonce dostalo snad té největší pocty, jaká
může autora tohoto žánru potkat: v dobách obřích plzeňských Port se na
znamení úcty při některých jeho písních vstávalo, podobně jako u Vlajky,
považované za trampskou hymnu.
Jenže pár let po revoluci se situace rapidně změnila.
Titíž lidé, kteří mi měli za zlé, když jsem po vydaní první Honzovy
sólové desky Kamínky tvrdil, že agitky typu: "všude dobří lidé žijí,
ale na osadách dobro je jak zákon", jsou obecně,
a hlavně z úst tohoto písničkáře, trošku mimo,
dnes nemohou přijít této nedávno uctívané osobnosti na jméno. Nedvěd působí
na mnohé trampy letech jako zosobnění všech možných špatných vlastností. Co
tuto změnu způsobilo? Odpověď se přímo nabízí - stačí se začíst do některých
rozhovorů. Například během jediného interview v Lidových novinách Nedvěd, v
jehož písních se slovo kamarád (trampské oslovení) vyskytuje s obrovskou
četností, čtenářům sdělí, že nikdy neměl žádné přátele, nikdy se také
neřadil mezi trampské písničkáře a přidá historku jak na parkovišti vedle
jeho obřího černého Pontiacu zastavilo auto s nějakými staršími lidmi:
"Ještě jsem si říkal, aby mi to dveřmi neodřeli. Pak mi ta paní povídá: To
je dobře, že to patří vám. Vám to přeju, vy si
to zasloužíte."
K tomu si připočtěme Nedvědovo časté působení v různých
Nováckých estrádách a máme vysvětlení této nepřízně jako na dlani.
V devadesátých letech již sice trampové zdaleka netvořili nějakou podstatnou
část jeho posluchačů, byl již hvězdou popmusic, ale byť v malém,
již tehdy postihlo Jana Nedvěda to nejhorší co může písničkáře potkat:
ztráta důvěry publika. A za pár let mělo být hůře.
Nedvědománie a ztráta druhá
I když v devadesátých letech ještě vyšly skupině
Brontosauři dvě desky , kapela v té době již
fakticky neexistovala a Jan Nedvěd po období pódiové spolupráce s Wabi
Daňkem, Vaškem Součkem a dalšími, začíná vystupovat se svým bratrem
Františkem.
Již po vydání desky Jakub na níž byla píseň o nevěře
pojmenovaná Podvod, prý Nedvědovi začalo chodit velké množství dopisů
žen, svěřujících se svými partnerskými problémy.
Podle mnohých má Jan v sobě kus mesiášství. Vždy rád
poučoval, kázal o penězích, které kazí lidský charakter a o čisté lásce nad
níž není. Tolika moralitami jako Jan Nedvěd nejen ve svých písních, ale i
promluvách během koncertů, člověka nezahrnou ani staropannenské učitelky v
důchodu. A lidé mu věřili.
Bratrskému duu vychází, na
co sáhne. Koncertní sály naplněné do posledního místečka. Prodejní čísla
desek byla doslova neuvěřitelná. Výborně šla na odbyt i videokazeta 20
let písniček Honzy Nedvěda se záznamem stejného koncertu - prý si ji
rády pouštěly ženy k žehlení.
Pak přišel vrchol “nedvědománie“:
Petr Novotný navrhnul, aby Jan Nedvěd oslavil své 50. narozeniny na
Strahově. Sám k tomu později řekl v Mladém světě: “Největší úspěch
byli asi Nedvědi na Strahově. Pro všechny to byl naprosto šílený podnik, ale
já ho bral od začátku jako tutovku… Nezískali jsme ani jediného sponzora a
já, fyzická osoba, jsem investoval dvanáct miliónů do Strahova. Ale taky
jsem samozřejmě potom vzal celou tržbu. Nebylo s kým se dělit.“
Na perfektně zorganizovaný koncert přišlo 21. června 1996
přibližně 70 000 diváků. (Vstupenku tvořilo CD s osmi Honzovými písněmi,
které navzdory slibům, že se po koncertě již nebude prodávat, najdete
v obchodech dodnes.)
Strahov byl velkým úspěchem Jana Nedvěda i jeho písní.
Jenže pak už šlo všechno od desíti k pěti.
V roce 1996 prodělal Honza
Nedvěd mozkovou mrtvici. František odehrál nasmlouvané koncerty se skupinou
Příbuzní a začal směřovat ke své životní lásce, country hudbě.
Petr Novotný na otázku, zda jej mrzí bratrská rozluka
odpověděl zajímavě: “Mrzí mě strašně. Pořád cítím, jako bych na tom měl
nějakou vinu – že ten Strahov je změnil.“
Po svém uzdravení se Honza vrátil na koncertní pódia i do
estrád televize Nova. Něco se však změnilo.
Část jeho dřívějších obdivovatelů začalo na Jana Nedvěda pohlížet kriticky.
Davy příznivců mu prozatím často bezmezně věřily a
zvláště pro ženské obdivovatelky byl vzorem vysněného, pozorného muže,
nezkaženého krutým a chladným světem. Krásně to vyjádřila jakási Dana
v internetové diskusi:
“Víte, my baby máme Honzovy písničky rády, protože nám Vy
chlapi neumíte říkat ta slova, která nás očarují a díky nim byste si s námi
mohli dělat, co chcete... A on jo, on to dovede. “
O tom, že Honzův osobní život je v příkrém rozporu s
jeho tvorbou, věděli mnozí lidé pohybující se kolem muziky. Nebylo žádným
tajemstvím, že Jan Nedvěd prošel třemi manželskými svazky, přičemž i třetí,
zatím poslední manželství ztroskotalo a opět následoval rozvod. A navzdory
krásným slovům a tolikrát proklamovaným ideálům věrnosti a rodinného života
prošly Honzovým životem i další přítelkyně a spousta dívek.
Honza Nedvěd se zřejmě nijak výrazně nezměnil, byl takový
vždy, jenže najednou se to díky médiím všeobecně vědělo.
Jsme tedy znovu u stejného problému jako při výše
zmiňované ztrátě trampského publika. Lidé zvyklí na Nedvědovo moralizování a
věřící na krásný ideální svět, jaký tento písničkář vykresloval ve svých
písních, musí byt zákonitě velmi zklamáni. Tak zjevná rozpolcenost mezi
životem umělce a jeho názory promítanými do písní, rozhovorů a promluv mezi
skladbami, je naprosto nevídaná.
Ztráta třetí: pořadatelé
Honza Nedvěd před dvěma lety chystal velký návrat.
Jenomže kromě ztráty důvěry publika jeho plány zkomplikovala i další
okolnost. Nedvěd do jisté míry pozbyl i přízeň pořadatelů festivalů a
koncertů. Ne náhodou se jeho živé album točilo na Slovensku, v této zemi
také sídlí agentura, která písničkáře zastupuje a i jeho oficiální
internetové stránky jsou ve slovenštině (www.nedved,sk). Stojí za
návštěvu, dozvíme se tam například, že: Tí, ktorí sa naučili počúvať a
počúvajú správne, nachádzajú v ňom novodobého "spasiteľa."
Pozoruhodný je i popisek pod fotografií z níž se na nás
zpěvák upřeně dívá: “Honza Nedvěd pozerá práve na teba. Má ťa rád...
Podívejte se do sekce koncerty a schválně porovnejte
počet koncertů konaných na Slovensku a v ČR.
V časopisu Folk&Country si ostatně písničkář povzdechl:
“Česko mě nechce. Snad ne diváci, ale pořadatelé…“
Důvěru si teď bude muset získat zpátky. Nebude to
jednoduché. Milan Medvěd Kolář, pořadatel
Prázdnin v Telči, musel před sedmi lety zrušit Nedvědův festivalový
koncert, vrátit vstupenky za 90tisíc korun a zajistit náhradní (jak se
ukázalo úspěšný) program. Potom napsal v předvánočním festivalovém
zpravodaji roku 1999: “Velmi příjemným zjištěním pro mě bylo, že Honzu
Nedvěda už prostě nepotřebujeme. Jak osvobozující! (Je sice pravda, že to
bude asi tím, že hlavně on nepotřebuje nás.) V poledne onemocněl a za pár
dní už byl zcela fit v Dobrém jitru v ČT. To by neměl dělat, tak časně
vstávat. Ranní vstávání nedělá nemocným lidem dobře. Snad teď neonemocní na
ten koncert v Lucerně. To bych mu opravdu nepřál. I když mi na Zahradě
vynadal přede všemi do volů, že piju jen fernet, zatímco on si může dovolit
whisky…”
Pověst Jana Nedvěda je u mnoha lidí tak špatná, že o tom
dokonce zpívají i Nedvědovi slavní kolegové. (Píseň Honza skupiny Neřež o
toulavém Honzovi, co by měl vystoupit z bavoráku zabodovala i v hitparádě
Radia Proglas.)
Písničkář kterému lidi nevěří je ztracený a k smíchu.
Budiž to varováním pro ty jimž publikum ještě důvěřuje.
Vašek Müller |