Máte něco proti Hop tropu?
Rád beru stopaře s báglem a tenhle mi byl navíc povědomý.
Až později mi došlo, že ho znám ze Zahrady, celkem dobře jsme si tam
pokecali a v mém autě to pokračovalo:
“Jedeš z nějakého fesťáku?” zeptal jsem se ho.
“Myslíš jako z folkového?”
“Třeba.”
“Hele, proč jste si vy, co o folku píšete ještě
neuvědomili, že folk je teď dost zprofanovaný pojem? A že je třeba trochu
pročistit, co tam patří a co ne.” Vyhrkl na mě stopař, aniž by nějak
zareagoval na můj zdvořilostní dotaz.
“Mě se nezdá, že by slovo folk mělo špatný zvuk.”
“Víš, co si lidé představí, když se řekne folk? Něco jako
Hop Trop. Chápeš? Něco, co je roky stejné.”
“Já nic proti Hop Tropu nemám. Fakt ne.” Odpověděl jsem.
A posloucháš ho? Nebo jinak, poslouchá ho někdo z tvých
kamarádů? Koupil si někdo z nich novou desku hoptropáků?”
Probral jsem v duchu své kamarády, kteří se nějak
zajímají o muziku.
“No to ne. Pravidelně to asi neposlouchají. Ale jedna
kámoška umí naprosto skvěle odříkat celý recitativ z Třech křížů. Určitě i
Huberťák by brečel, jak to říká procítěně.”
Evidentně to pro stopaře bylo důležité téma a nenechal mě
z něj vyklouznout pokusem o vtip.
“Hele, já to nemyslím jako srandu. Řekni mi, co teď
posloucháš z novější tvorby.”
“Teď pořád v autorádiu točím hymnu ČEZu, co napsala
Osvaldová. Je vážně úžasné, když člověk jede kolem Dukovan a může si
s rádiem zpívat: Já mixuju v mixéru, já si v pračce vyperu. A radostně si
zaječet: Všichni jsme ČEZ!”
“Mluv vážně, které z takzvaných folkových desek
z poslední doby posloucháš? S chutí a častěji.”
“No dobrá, tak samozřejmě hodně točím ty, pro něž jsem
hlasoval do Anděla: Traband, Steinovky. Nebo třeba Kdyby smrtka měla mladý
od Dědečka, 1775 básní Emily Dickinsonové, to je úžasná deska, i když už to
není nějaká novinka. Samozřejmě Jablkoň...” přistoupil jsem na stopařovu
hru.
“Takže nový Hop Trop asi nikdo z tvých známých doma
nesjíždí. A co novou Radůzu?” tlačil mě tam, kam chtěl.
“Tak tu máme asi všichni. Hele, chápu kam míříš, ale
marně. Já třeba ty staré trampské kapely považuju za legitimní součást scény
a určitě proti nim vůbec nic nemám. A dohromady to všechno vytváří směsku,
která mi vyhovuje. I na festivalech.”
“Vidíš a já si fakt myslím, že by nebylo marné oddělit
takovou tu písničkářskou scénu různých Plíhalů, Mertů a Křestanů a kapel
jako je Jablkoň nebo Traband od toho méně náročného trampfolku a
nejjednoduššího humoru typu Semtex. Podle mě se totiž publikum u těchhle
naprosto odlišných stylů prolíná jen pramálo. A to je důležité,” provedl
stopař očekávaný smeč a mně se podařilo převést hovor na zmatené Nedvědovy
výroky.
V hodnocení slavného fotbalisty jsme se naprosto shodli a
cesta krásně uplynula až do Ostravy, kde milý stopař vystoupil. Ale v duchu
jsem si ten zvláštní rozhovor opakoval a rozebíral ještě dlouho poté.
Vašek Müller