Nastává soumrak festivalů?
Historka
první:
Čekal jsem v České televizi, až na mě dojde řada, abych
pár minut pohovořil o Zahradě a tak trochu i obecně o folkových festivalech.
Čekání se protahovalo, a tak jsem si dlouhou chvíli krátil pokecem se stejně
vyčkávajícím kolegou pořádajícím divadelně-hudební přehlídku ve
Frýdku-Místku. Akce se jmenuje Sweetsen fest a vstup je na ni zdarma,
dostali prý dotace od radnice, sehnali sponzory…
“Ve Frýdku se koná i folkový fesťák, tuším Muzikantské žně, že?”, podotkl
jsem.
Pořadatel té nekomerční akce zareagoval zajímavě: “To pro nás není
konkurence, tam JEŠTĚ vybírají vstupné.” Aha, napadlo mě, takže brzy se
vstupné vybírat už asi nebude…
Historka druhá:
Jeden pořadatel kulturních akcí (muzika, hodně divadel ,
ale i travesti show, “jůheláci” apod.) si chodí ke mně kopírovat plakáty.
Zatímco kopírka množí plakáty zvoucí na show se žížalou Julií, nebo jak se
vlastně ta potvora jmenuje, povídáme si o místním magistrátu. Kultura ho
totiž příliš nezajímá a raději cpe obrovské peníze do všemožných
profesionálních sportů.
Pořadatel si však paradoxně nekulturní radnici pochvaluje: “Tady se dá ještě
provozovat kultura za peníze, vezměte si, jak jsou na tom pořadatelé ve
městech, kde jejich osvícení zastupitelé pořád něco na náměstích pořádají:
dny měst, kde je spousta známých kapel, různé otevírání a ukončování sezóny,
festivaly na náměstích a já nevím, co všechno ještě. “TAM UŽ LIDI NEJSOU
ZVYKLÍ ZA KULTURU PLATIT. Kdo by taky vyhazoval prachy za něco, co mu jindy
naservírujou zadarmo”.
Tak by mě zajímalo jak se žije pořadatelům a jejich hudebním akcím, třeba
poblíž plzeňských Strun na ulici.
Zpráva z tisku:
Pivovar Ostravar o tomto víkendu praskal ve švech. V
sobotu ve 14.hodin zde vypukly v pořadí již sedmé Slavnosti pivovaru. Dobré
pivo a skvělá muzika, které zdobí největší svátek piva v Ostravě, přilákaly
do pivovaru Ostravar 9 800 návštěvníků.
Už od časného sobotního odpoledne bylo zřejmé, že si Ostravané nechtějí
nechat ujít žádný z bodů bohatého programu. Po ostrém startu, který
obstarala kapela Ready Kirken, provedl slavnostní zahájení sedmého ročníku
Slavností vrchní sládek pivovaru Ostravar Robert Kužela. Ve svém vystoupení
seznámil všechny přítomné se žhavou novinkou - faktem, že Ostravar Strong se
tento týden stal v Českých Budějovicích Pivem České republiky pro rok 2005.
Na nádvoří pivovaru mezi sebou soupeřila 4 družstva vedená Antonínem
Panenkou, Karolem Dobiášem, Romanem Skamene a Jiřím Procházkou. Ve fotbalové
zóně Baníku Ostrava představili Radek Slončík a Peter Drozd návštěvníkům
Slavností Pohár ČMFS a poté se rozběhl turnaj v minikopané.
Na čepu nemohl chybět kvasnicový ležák. "Kvasnicové pivo je na takovéto akce
jako dělané a my ho čepujme přímo z tanků, " vysvětloval Robert Kužela.
Večerní program na hlavním pódiu zahájila populární slovenská kapela Horkýže
Slíže. Rozjeté publikum pak s velkým nadšením přivítalo domácí Rock and Roll
Marcela Woodmana. Tóny písně "Starý dobrý Woodman přijíždí, už to začíná"
přivedly obecenstvo do varu. Celý program vyvrcholil v devět hodin večer
vystoupením skupiny Divokej Bill. Ta potvrdila, že se dnes řadí mezi
nejlepší kapely u nás.
"Myslím, že můžeme být spokojeni," komentoval průběh Slavností Robert
Kužela. "Lidi přišli nejen za hudbou, ale i za dobrým pivem. Toho se v
průběhu Slavností vypilo 160 hektolitrů," doplnil závěrem vrchní sládek
pivovaru Ostravar Robert Kužela.
Poznámka k tiskové zprávě:
Je třeba podotknout, že Slavnosti pivovaru Ostravar,
nebyly typickou “zadarmovou” akcí. Lístek na ně stál 75,- Kč.
Ještě větší úspěch měla Slavnost Staropramenu - více než 13 a půl tisíce
návštěvníků
zvládlo vypít přes 300 hektolitrů piva, tekoucího z více než 100 píp.
(Jistě, nejedná se zde o čistě hudební akce, ale diváky dle mého názoru
přesto muzice odlákávají.)
Závěrem:
Projížděl jsem nedávno po silnici z Olomouce do Ostravy,
díval se na krásný hrad Helfštýn a vzpomínal na úžasné festivaly, které se
na něm před pár lety odehrávaly. A najednou mě napadlo, že se nám nějak
ztrácejí ty nádherné hudební přehlídky konané na trochu opuštěných hradech a
zříceninách. Vzpomeňme třeba na Svojanovskou hlásku…
Že by lidé už nebyli ochotni vláčet se za festivalem někde do kopce, tak
trochu mimo civilizaci? A jsou ještě vůbec ochotni za muziku platit?
Budou se festivaly v blízké budoucnosti pořádat podle tohoto vzoru: silný
sponzor a vstup zdarma? A jaký to bude mít vliv na folk (třeba možnost
prosazení mladých nadějí) a existenci “nekomerční” hudby?
Škodí nebo prospívají “zadarmové” akce kultuře a hudbě?
Nastává soumrak hudebních festivalů v podobě v jaké je
nyní známe?
Vašek Müller