| |
Zprávy a
reportáže z Konkursu 2005
Zahrada prosluněná
V sobotu 21. května se na kuřimském zámku posedmé
(přičteme-li tři hlučínské ročníky tak celkově podesáté) konalo národní finále
Konkursu Zahrady pro písničkáře a dvojice. Po té, co nás loni týralo počasí
chladem, letos jsme si užili sluníčka. Což ovšem mohlo posoudit jen šest z
osmnácti finalistů – tak velká byla obměna proti loňskému roku. To dokazuje
jednak, že je z čeho vybírat, jednak, že nejde o žádnou uzavřenou partičku,
která ovládla příslušný segment scény.
Jako tradičně, část muzikantů přijela už v pátek na posezení
a aklimatizaci, mnozí odjeli až v neděli po ránu. Různé asi byly i jejich
ambice. Pro někoho bylo už Kuřimské finále nad letošní plán, teprve se
rozkoukával.
To jistě platí pro Renatu Moravcovou a Petra Godulu
(Ostrava), kteří se dali dohromady vlastně až po Renatině postupu z moravského
semifinále, kdy se rozhodla, že napře své síly do zpěvu a na doprovod si najme
člověka. Výsledek byl dobrý – Renata má cit pro šanson, velmi dobrý hlas, Petr
je šikovný kytarista – p rostě tohle
souručenství může jít rychle nahoru. Mladičké Duo z Poličky - Yveta
Škorpíková a Tereza Novotná, ještě loni na podzim bodovalo v Bráně – soutěži
pro náctileté. Přechod do dospělé kategorie pochopitelně znamená utkat se se
scela jinou kvalitou, ale dívky (kytara a
příčka) mají nápady autorské i interpretační, dětským šatečkám odrostou
spolehlivě. Několik předchůdkyň je toho důkazem. Petra Hesová – trojjazyčně
(angličtina, francouzština, čeština) textující teenagerka z Prahy přesvědčila,
že má hlas, který by jí mohl budoucnost
zaručit, popracovat musí na kytaře i autorsky, a je pochopitelně otázka, nakolik
zrovna folkové publikum ocení její lingvistické schopnosti.
Líto mi bylo Michala Vaňka z Nového Boru, který mne
letos zaujal a jemuž jsem slíbil, že mu na pódium opatřím slušný elektrický
klavír. Ten se podařilo v pátek v místní ZUŠce poněkud rozbít a na náhradní
klávesy to nebylo ono. Přiznám se, že byl jedním z mých černých koní –
inteligentní písničky, zajímavá interpretace, to jej předurčoval o k
postupu. No, snad za rok.
NSPB (aneb Nezávislá společnost pouličních básníků,
NSPB Litvík + Lučan z Jeseníků) mne na sejšnu pobavila víc než na pódiu, i když
ani zde to nebylo špatné: kvalitní písničky, dobré kytary, slušný zpěv – jen to
nějak nelezlo do lidí. Duo spolu hrálo před patnácti lety krátce, pak si dalo
pauzu a teď jsou zase spolu asi půl roku. Na Reného Litvíka mne už před těmi
patnácti lety upozorňoval Vojta Kiďák Tomáško – někdo se prostě dopředu nehrne
příliš rychle. To platí i o Zdeňku H amříkovi
(z Mohelnice), který posílá do Konkursu příspěvky už dlouho, průběžně pracuje na
tom, aby byl lepší a lepší kytarista (v tomto ohledu už je opravdu dost vysoko v
pomyslném žebříčku), vylepšuje i ostatní složky písničkářského řemesla a ketos
poprvé se dostal do finále. Zahrál solidně,
na pódiu mi připomínal vizuálně i nasazením (ale trochu i kytarovým stylem)
Jerryho Lešnera před pár lety, nesporně do finálové sestavy patřil, ale teď ho
čeká práce propracovat se pelotonem vzhůru.
Oproti předchozím letům jsme se rozhodli snížit počet
finalistů soutěžících o Krtečka z dvanácti na deset, aby nebyl koncert na
Zahradě časově tak hektický. Na to doplatili ti, kteří neoficiálně skončili
někde na 11. a 12. místě. Duo Barbora Baronová a Beata Bocek
(Český Tě šín) se představilo poprvé, i když
Beata už byla ve finále jako sólistka. Zpívá výtečně (v polštině), Barbora jí na
houslích obklopuje výšivkami, ale přece jen jsem měl pocit, že souhra by mohla
být ještě o kousek promyšlenější – a to byl ten kousek, který
rozhodl. Arnošt Frauenberg (Žebrák) je
inteligentní autor, který dokáže napsal píseň lyrickou i humornou, trochu mi
připomíná Pavla Dobeše v dobách jeho nejlepší slávy. Rezervy vidím především v
interpretaci.
Nu
a máme zde výčet finalistů. Pět je loňských, pět nových. Takže ty nové objevy:
Vesna Vaško Cáceres (Praha) - na Juppově snimku je původem z
Chorvatska, hudebně velmi erudovaná, nesmírně zajímavá akordeonistka a zpěvačka,
která statečně bojuje s češtinou (ostatně už je u nás druhé desetiletí), píše
různorodou muziku a pěvecky i kompoziční
nápaditostí mi z našich hvězd nejvíc připomíná Pavlu Milcovou. Salamander
(Roman Salamander Vámoš a Slavo Repaský z Bratislavy) předvedl výtečné nasazení,
zajímavý zvuk (elektrické violoncello, akustická kytara), písničky na závažná témata
a s příchutí slovenského folklóru. Postup byl naprosto jasný po prvních pár
tónech. Duo Petr Hudec – Karel Kloupar (Zlechov – Uherské Hradiště) letos
postoupilo za jižní Moravu i na Trampskou Portu. Pěkná spolupráce elektrické a
akustické kytary, Hudcovy nápadité a
formálně vybroušené texty, jak vyjadřující se k závažným tématům (Hudec je
jedním z nejpřemýšlivějších písničkářů současnosti, pokud mohu posoudit) tak i
hříčky, to jsou plusy. Pánové na sobě obdivuhodně pracují, ale i tak jsem měl
pocit, že na pódiu zase byli emocionálně
naplno spíš od třetí písně. Sedmnáctiletá Alena Vítová (z Dobré Vody) je
kapelnice velepopulárních teenagerských Berušek, zpívá v bluegrasovém BG Bazaru
a má už své první oficiální CD. Pěvecky dospělá, repertoárově po hudební
stránce zajímavá, po textařské bojující se střídavými úspěchy. Ale jde
nahoru
pěkně strmou cestou. Zrcadlové sestry (Nikol Kantorová a Sandra
Schwarzová - Ostrava) na snímku jsou úžasné bosorky a podobně jako před
časem sestry Steinovy přinesly hodně nového na folkařské
pískoviště odjinud. Nikol hraje na klávesy, Sandra k tomu většinou djembeuje.
Sezpívanými hlasy, které občas Nikolin ječáček pěkně nabrousí, zpívají výpovědi,
magická zaříkadla, esoterická poselství i obyčejné hříčky. I ony už mají vlastní
album, kterému jejich kuřimské vystoupení
nezůstalo nic dlužno. A asi by vyhrály v anketě, z koho šlo na pódiu nejvíc
energie.
Zbývá představit pětici těch, kteří postoupili loni i letos.
Myslím, že není důvod podávat jejich charakteristiku: jednak se od loňska moc
nezměnili, jednak se o nich bude psát i po Náměšti. Jsou to: Tereza Terčová
(Tachov), Jaroslav Urbánek (Duchcov), T´N´T (Tereza Ženatá a Tomáš
Ludvíček, Praha), Petr Sedláček (Praha) a Nestíháme (Jan Řepka
- Praha a Petr Ovsenák - Nelahozeves).
Jiří morav ský Brabec |
Konkurs v Oseku
Osek u Litvínova je útulné městečko, ani byste neřekli, že
pár kilometrů odtud jsou jen doly, haldy a chemické závody, kde z povrchu mapy
mizely nejen vesničky ale i celá města. Osek má slavný klášter, ale také
autokemp, kde se letos Konkur s Zahrady konal
už druhým rokem.
V místním “dřeváku”, jak se ústřední budova kempu vznešeně
jmenuje , jste se těžko protáhli: diváci,
přátelé a taky muzikanti sledující a fandící konkurenci.
Teplicko-pražský Naspěch je už hodně zkušená kapela se
záběrem od swingu až k trampským tóninám, jejich hlasy ladí a s oblibou
poslouchám jejich piáno, ale uspořádanému celku ještě chybí něco, co by vás
zvlášť upoutalo, zvedlo ze židle, přinutilo jít na jejich koncert. Tahle věta se
dá napsat o mnoha kapelách, které pr ošly
Konkursy ve všech koutech republiky: technicky jsou dokonalé, vybudovaný
repertoár a sezpívané hlasy. Jen ten krůček který by tohle všechno zúročil
v jakési charisma. Chtěl bych poradit, kudy na to, ale nevím to.
Pět oříšků pro Popelku: od loňska přibrali bicí, čímž
počet členů stoupl na osm. Posluchač se ještě víc než dřív ztrácí
v rozkošatělosti aranží. Méně by rozhodně dalo vyniknout jednotlivý nástrojům,
hlasům, myšlenkám. Na druhé straně je velkou radostí poslechnout si od nich
spirituál.
Mladá chomutovská formace Na provaz
je ze všeho nejvíc trampská a v té trampskosti asi nejvíc podobná Hop tropu.
Navzdory opatrné baskytaře kapela šlape, jen zpěváci se občas propadají do
nejistoty. Ale je to kapela, která je viditelně na postupu kupředu, za rok se na
ní těším.
Lidee noire kapelou velmi
vyzrálou a zajímavou a nevím, proč je při takovýchhle vystoupeních skoro vždycky
něco zradí; tentokrát hlavně hlasové nejistoty a nepřirozenost.
Skupina Samosebou (nevím odkud jsou, stalo se
zajímavým zvykem kapel, že na webových stránkách
najdete z kontaktů jen mobil a mail):
jednoduché, dobře zazpívané, nic nepředstírající ani nekombinující, půvabné
texty. Prostě mladé.
Děčínská kapela Vomiště se při personální proměně
zbavila klávesového monstra a to ji oživilo
i hudebně; vedle ústřední postavy Honzy
Mirovského, který střídá baskytaru s baskytarou šestistrunnou
se na žhavé zběsilosti této sestavy podílí i výborný sólový kytarista
Tomáš Plaček a také naléhavé ženské dvojhlasy.
Litvínovská Kvinta patří už mezi inventář
severočeských kol. Zkušená muzikantská formace, proslavená i svou
organizátorskou rolí je - tak, jak je po léta sleduji - "jednou dole jednou
nahoře". Letos to vyšlo: dobře swingující těleso, nápadité piáno, chytrá
Ampérova sóla, jen ty vícehlasy kapelu občas zradí. Ale nějaké postupové místo s
největší pravděpodobností.
Trepka z Nejdku je kapela s letitou
zkušeností a pěveckou krásou. Mohutný, klenutý a
jistý vokál (o nástrojích to už do důsledku tak neplatilo).
Trepka byla zřetelným favoritem celého koncertu, dokud nenastoupila
poslední, skorodomácí formace Bob a bobci.
Muzikanti,
kteří se na Konkursu objevili poprvé
předloni jako dětský sbor Komoráček z Mostu se letos transformovali do
už subtilnějšího a v mnoha
směrech jistějšího sdružení …a spol.
Za poslední rok jejich zvuk vyzrál a dospěl, ale i
oni sami tuší, že cesta k výraznému úspěchu
bude ještě docela dlouhá.
Bob a bobci. Kapela bytostně
trampská a velmi zralá. Park exotických
trampských nástrojů, příjemné dívčí trojhlasy a vše drží pohromadě jistá
a suverenní baskytara Boba Zelenky. Ozdoba
trampských potlachů i velkých festivalů.
(na snímku)
Pohostinnost domácích v čele se
šéfem autocampu Petrem Kavkou, pečlivá organizace skupiny Stráníci. Moderoval
Mirek Ošanec (a také se společně se Stráníky objevil na jevišti v roli
hostů), perfektní zvuk Páji Jindráka. Prostě
příjemný večírek.
Michal Jupp Konečný |
Turnov, tentokrát kapelní
Letos se termín kapelního klání v Turnově měnil (vybírající
dramaturg nemůže být zároveň na dvou místech a bez něj prý by to nebylo úplně
ono), a tak se zdejší divadlo zaplnilo kapelami v sobotu 16.
dubna skoro na celý den. Slunečný víkend do divadla příliš diváků nepřilákal,
ale muzikanti soustředěně poslouchali, jak se daří konkurenci. Příjemné
prostředí, perfektní organizace a péče manželů Feštrových a velmi dobrý zvuk,
mnohem lepší než v minulých ročnících (dokonce i muzikanti si ho chválili a to
už je co říct).
Mladoboleslavská Disbalance i v oslabení
předvedla příjemný a lehce swingující
folk, inteligentní texty a zajímavý humor, instrumentaci by mohla ještě zpřesnit
a oživit. Každopádně hvězda některého z příštích
ročníků. Liberecká formace Půlkočky
nabízí dunivý a ponurý folkrock, rytmicky poněkud stereotypní. Napadlo mne cosi
o nevyužitém potenciálu velmi dobré zpěvačky, která by společně se sólovou
kytarou mohla tvořit základ výborné, ale jiné kapely.
Mladou libereckou sestavu s názvem Deja entendu
(na Zahradu pojedou doufám už přejmenovaní) tvoří především žáci Michala Kadlece
z Jarretu. Invencí nenapadala jablka daleko
od stromu, i když formování repertoáru dá ještě dost práce a i na samotném zvuku
kapely bude třeba něco poopravit. Zpěvačka Anna Konvalinková je už teď –
dost dobrá.
Zkušené a šlapající liberecké
Houpačky také s výbornou zpěvačkou
Olgou Lounovou byly v Turnově tak trochu
hvězdou večírku. Domácí Let‘s Blues
je spíše běžnou bluesovou kapelou, jakých jsou u nás desítky. Zajímavá je
ale přesvědčivou a silnou osobností zpěváka
Martina Brázdy. To je o blues.
Mokrý stoupačky je parodická formace z rodu
Semtexů. S parodiemi to v našich
zeměpisných šířkách dopadá většinou bezzubě nebo
nevkusně, ale Stoupačky s frontmanen
Martinem Kadlecem mají nejen báječné nápady, ale dokáží to vše podtrhnout
kvalitní muzikou a “roztančeným”
jevištěm.
Pranic
z Turnova v duchu svého názvu se tváří co
nejskromněji, ale pod jemnou slupkou vykukují
krásné písně z autorské dílny Ondřeje Halamy
s ještě hezčími texty. A kapela,
která po svém jemném způsobu přidá procítěné blues
a završí to chytrým humorem, nemá chybu.
Novoborské sestavě Zhasni ještě
neoschl inkoust na rodném listě,ale už nabízí moc hezké texty, lehkost a klid
kvalitních vokálů. Rebel z Rovenska pod Troskami nachází
čím dál víc jistoty a zajímavosti a zvolna se posouvá do lepší půlky startovního
pole. Jablonecký Netřesk se vrací ke
svým osvědčeným hodnotám, především k strhující dravosti frontmanky Šárky
Hulíkové. Vltavín je kvalitní a dokonalý jako vždy,
ale posluchač se někdy zapomene v plnosti až
přeplněnosti jeho arranží.
Berušky právě přecházejí po
tenkém laně z dětství
do hudební dospělosti (překvapilo mne, že po loňském
úspěchu ještě letos soutěží na Folkovém
kvítku). Zdá se, že se jim zalíbilo v country,
provázejí je zřetelné a dobře proaranžované vokály, ale k osobitému
výrazu se budou muset ještě propracovávat.
Kapelnice Alena Vítová rozděluje
svou přízeň mezi vlastní sólové písničkářství,
Berušky a BG Bazar; zdá se, že je to dost
honička, a rozhodnutí v nedohlednu. Ostatně
BG Bazaru (na snímku) se v Turnově
dařilo, zní (i zásluhou Aleny Vítové) čím
dál jistěji a pohodověji.
Michal Jupp Konečný |
Konkurs u letců
Východočeské kolo Konkursu Zahrady (Hudlovačka, 30.4.2005,
Hradec Králové, Areál U letců), poslední z nekonečného jarního seriálu, začalo
humornou příhodou: skupina Bratři z Boru u Sku tče
se těsně před začátkem omluvila; zprávy o ní hlásily,
že byla přihlášena na několik českých i moravských kol a omlouvala se celkem
pravidelně. Fáma tvrdí, že jedna z omluv byla neschopnost přijet a vystoupit po
velmi tučném obědě.
Na nedostatek účinkujících se ale v Hradci rozhodně nemohli
pořadatelé (Vláďa Cassey Růža a skupina Pouta) stěžovat. Kromě Východočechů se
“vnutily” dvě kapely z Prahy a dvě z Liberecka. A stejně jako v Kuřimi nebo ve
Zlíně , přespolní i tady pořádně zamíchali
výběrovou listinou. Ale nejprve k těm domácím. Východ Čech, zejména Pardubicko
má letitou školu jemného a zpěvného folku. Zajímavá byla formace
Noctua canto, živá a výbojná zejména
v keltských polohách. Trampské trio Pádlo
je dnes již suverénní, jisté a zábavné. Pidilidi,
personálně propojení se skupinou Marien, tady provozují dokonalý, příjemný a na
můj vkus někdy až příliš něžný folk. Větší razance by jim neuškodila.
Jameki se stále ještě nedobrali k větší
přesnosti a nápaditosti. Komorní trio Zpětná vazba nabízí sice zajímavé
texty a zvonivé kytary, na větší ploše ovšem jednosměrný projev nedává
vnímavějšímu posluchači moc prostoru. Jazzovější sestava Friends &
Sisters z Litomyšle má docela našlápnuto, ale
definitivní tvar zatím stále hledá. Teprve, když dostanou prostor obě zpěvačky,
všechno se najednou rozsvítí. Novinkou byl comeback třemošnické kapely
Fíci, když se zakladatel David Brom vrátil
ze “stáže” v Kamelotu. Zní to dnes sebevědomě, jistě a zajímavě, ale stejně jako
ve fíkovském dávnověku tam ten Kamelot pořád
slyšíte.
Mladičká dvojkapela Mother‘s Angels a Věn eband
z Litomyšle byla loni docela sympatickým příslibem.
Po roce přišlo zklamání; snad snaha urychlit přirozený vývoj dětské kapelky.
Obě formace se
sice rytmicky usadily, ale zase třeba zpěvák Jakub Dryml si osvojil všechny
myslitelné kazy a manýry. A dobrá houslistka, mladičká Jana Věnečková by se
zatím neusazeným hlasem neměla být do zpěvu nucená vůbec. (Vedle mne sedící
pořadatel Folkového kvítku Jirka Hopp mi chvíli předtím vyprávěl o svých
zkušenostech s velkou rodičovskou ctižádostí.)
Pardubický
Freegrass působí stále příjemně a svěže;
Modrá kref, která na jevišti oslavila
pět let existence, působila ještě svěžeji. (Na snímku Radek Novák s typicky
bluegrassovým nástrojem akordeonem.) Přesto v posluchači
zůstal pocit, že v bluegrassu se toho ani tady moc nového neodehrává
(pokud se nespokojíme s tím, že tady modré kapely,
na rozdíl od jiných krajů, aspoň existují)
Až z Turnova přijela
Magda Brožková s kapelou Rendez-Vous. Skupina
působí velmi sehraným dojmem a na rozdíl od jejího poněkud rozpačitého alba tady
měla i tah na bránu. Hudebně asi nejvíc pop, který klade otázky, kterým směrem
dál. Na tancovačky je tahle kapela až příliš dobrá, rockové dramaturgy to osloví
těžko, folkové jakbysmet. Navíc mi přijde trochu líto, že Magda díky kapele věší
na hřebík své výrazné a osobité písničkářství.
A ještě dvě bomby: pardubická formace Nejen Blues
Band posílená o legendu Jiřího Šlupku Svěráka
předvedla blues se vším všudy, až šel mráz po zádech. (Ještě jednou se skoro
tatáž sestava blýskla v “nebluesovém” provedení jako
Druhá žena.) A
pražští The Angeles (v kapele je
Marek Zavřel z dnes už legendárního Kvokálu)
nabídli autentickou repliku originálního rock & rollu.
Žádné jako, žádné “The něco revival”,
ale dokonalá stylizace a přitom živoucí muzika, která zvedla posluchače z lavic.
Jinak, jak už je v Hradci
obvyklé: příjemné prostředí a dokonalá organizace.
V deset ráno na začátku maratónu se
diváci dali spočítat na prstech jedné ruky, ale
když hrála poslední kapela, seděly jich v hledišti
už čtyři stovky.
Michal Jupp Konečný |
Poučná konfrontace
Konkurs Zahrady se pro jižní Moravu tradičně konal v
Kuřimi, tradičně byl dvoudenní a do třetice byl tradičně zároveň i Oblastním
kolem Trampské Porty. Po několika zdravotních výpadcích se nakonec v průběhu
dvou dní představilo 28 uskupení, z toho více než polovina usilovala i o postup
do Ústí nad Labem. Poměrně pozdní termín (17. a 18. dubna), problémy se
slovenským Strunobraniem a asi i celkem dobrá pověst přehlídky, pak vedly k
tomu, že se sem přihlásilo i šest kapel “od sousedů”. A musím
hned na začátku uvést, že konfrontace jihomoravské špičky s těmito kapelami asi
dost srazila hřebínek lokálpatriotů.
Jakkoliv Trampská porta nezajímala všechny kapely, už výrok
její poroty napovídá mnohé. První dvě místa putovala na Slovensko (Divozel a
Karpatské horké), další dvě získali duo a písničkář, pro které Konkurs určen
nebyl (konkrétně duo Petr Hudec - Karel Kloupar, letošní finalisté Zahrady
písničkářů porazili finalistu loňského – Josemana).
Nehodlám uvádět chronologický výčet kapel s jejich krátkým
hodnocením, spíš si pomůžu tím, že je rozdělím do kategorií.
Výteční přespolní: Ze šestice přespolních kapel ani jedna
nebyla špatná nebo jen na spodní mezi průměru. Tři šlo zařadit do kategorie
folkrock, tedy folk s bicími. Košický Divozel (česky Divizna) velmi dobře zahrál
tři naprosto odlišné skladby (swingovku, šanson s akordeonem a moderně střiženou
folkůvku) s českými texty. Neměl jsem nejmenších pochyb o jejich úrovni, spíš o
tom, co je tedy vlastně základní parketa této kapely. Karpatské horké
jsem znal z Náměšti, ale kapela udělala velký pokrok. Vsadila na zmnožené
perkusní nástroje, energii a nalezla další osobitý způsob interpretace především
slovenských lidovek, i když kapel, zpracovávajících folklór přibývá na obou
březích řeky Moravy. A že se dobře hraje i
na druhou stranu od Brna dokázala svitavská formace Do větru s vervní a
nápaditou muzikou a trombónem jako lahůdkou. Kapela zdvojuje příčné flétny, má
bubeníka, ze kterého je cítit jazz a odehrála s nasazením a zároveň v pohodě.
Trampíci si pak mohli vychutnat
přerovský Špunt, solidní formaci, která zahrála příjemně a prokázala, že patří
do širší špičky a Falešnou kartu z Nového Města na Moravě. Ani ta sice
nezklamala a prokázala, že dobrou trampskou muziku umí i ve třech, ale přece
jen ve čtyřech bylo víc možností, jak si s
vokály pohrát.
Nu a paradoxně jediný bluegrass na celé přehlídce přijel taky
z dálky. Bratislavský BG Time zahrál bluegrass průhledně čistý a starosvětský,
bez jakýchkoliv ambicí po experimentu, ale bezpečně zvládnutý a dokazující, proč
tato tradiční forma vždy bude mít smysl.
Nováčci: Deset pohledů je popfolková kapela kolem Jana
Duny. Ten je celkem zručný hitmaker (dvě jeho písničky si vybral Tomáš Savka),
ale vlastní interpretace kapely je spíš jen nahozenou skicou, než propracovaným
dílem. AT Reflex je ryze dívčí uskupení, které jednak přijelo nekompletní a
jednak působilo na pódiu sice více méně mile, ale poněkud panensky ostýchavě. Dá
se ovšem očekávat, že svých mezí růstu zdaleka nedosáhlo. Tom & plno žen sestával
skutečně z jednoho mladého muže a pětice dívek, kterým na můj vkus chybělo
trochu větší nasazení a nápaditost. Další akustický folk (až trampfolk)
předvedlo uskupení Courage, které přijelo s novou deskou a bylo na nich vidět,
že jde přece jen o zkušenější formaci. Asi
nejmileji v této kategorii působila křenovická Careta, rovněž oscilující někde
mezi folkem a trampfolkem.
Nezarmoutili, nenadchli: Asi
to je společnou hodnotící větou pro kapely, které už člověk zná, jejich výkony
byl velmi solidní a nijak bych se je nebál pozvat ke klubovému hraní nebo na
regionální přehlídku. Na druhé straně jsem u nich měl pocit, že už jsem je viděl
a slyšel v lepší hudební kondici. Tato kategorie bohužel platila pro většinu
známých tváří na jevišti. Mám teď na mysli
akustický folk z Boskovic v podání kapely Na větvi, nebo z Brna v podání
víceméně rodinné kapely Pocity (těm ovšem chyběla zpěvačka). Do stejné kategorie
bych zařadil i popfolkovou pohodičku Není zač, kde mne vždy potěší úmyslně
komické syntetické barvy kláves, ale to je
přede jen na výraznější úspěch málo, nebo z druhého konce spektra folkrockově
ostrý Grassův pytel. Slušný standard a nic víc – nic míň to byl i solidní
akustický folk Ořešáku (kapela má už celkem stabilizovaný tvar), a v podstatě i
Bluebandu Gratis, který ale podle mého soudu
bez zpěvačky míří spíš směrem k průměru. Asi nejvýš bych v této kategorii uvedl
dvě kapely: Czaldy-waldy kvartet loni hrál s Minou Podjavorinskou. Spolupráce
asi skončila, kapela se objevila bez ní, muzikantsky je velmi
dobrá, ale přece jen schopnost zaujmout publikum od prvního taktu se poněkud
zmenšila. Prostě k solidním aspiracím na postup do krtčího klání kousek chyběl.
Letos mne tak úplně nepřesvědčil ani jazzující folk blanenského uskupení Šnek a
spol., kde přirozená hravost na můj vkus
nebyla tak úplně přenesena z jeviště do hlediště.
Návraty: Dvě kapely se
vrátily na prkna po delší pauze. Předvedly solidní výkony, přehlídku obohatily,
dokázaly, že si výkonnost drží, ale přece jen špička žánru směřuje zatím stále
dál. Hovořím o akustických formacích Mezitim a Kaskadéři.
Jihomoravská špička: Čtyři kapely bych zařadil k tomu, co
z Konkursu může kraj směle reprezentovat. Břeclavská Rovnátka si mezi -náctiletými
kapelami svou pozici vydobyla a zasloužila by si už konfrontaci se světem
dospělých. Znojemská Lucrezia Borgia vystupuje v dobových oblečcích se spoustou
historických či historizujících nástrojů a zejména na přehlídkách v historických
kulisách (jako je Folková růže) by asi příjemně zaujala. Přístavu prospěla výměna
zpěvačky a myslím si, že při celkové oblibě trampských až trampfolkových kapel,
by měli šanci i v souboji o Krtečky. A konečně by neměla zapadnout sestava Cache
cache, která na Konkursu debutovala. Setkáte se v ní kromě jiných i s lidmi,
kteří začínali v Žemlově Onom světě. Vydali
se ale vlastní cestou, prokázali, že mají svůj autonomní neotřelý hudební názor,
že rozhodně nesměřují někam do středního folkového proudu a že jsou muzikantsky
na úrovni. Netvrdím, že budou miláčky davů, spíš se na nich budou
tříbit názory, ale i to je přece jeden z účelů Zahrady.
Jiří moravský Brabec |
Na kopečku v Jihlavě
Konkurs Zahrady v Jihlavě patřil co do počtu účastníků k těm
nejmenším. 12. dubna se jej zúčastnilo devět kapel, z toho tři přijely z jiných
krajů. Díky tomu měli všichni možnost zahrát si po dvaceti minutách, takže
někteří vmáčkli do vystoupení i šest písniček. Začalo místní trio Cimpr Campr s
netradičním složením (banjo, baskytara, bicí), což byl sice zajímavý zvuk,
podepřený snahou o osobní textové výpovědi, ale i při solidním instrumentálním
výkonu jednotlivců mi celek nějak moc ne držel
pohromadě.
Další trio Martin Sýkora s spol. bylo z Humpolce, akustické
(cello, kytara, flétny) a jejich projev byl komorní, kultivovaný, ale rovněž
nijak mimořádný.
Po nich se objevilo třetí trio – Torzo z Hodonína (jeden z
těch účastníků, kteří na domácí konkurs neměli čas). Kapela složená z
padesátníků (akustická kytara, baskytara, perkuse) ve stylu řekněme
trampfolkovém, je doma asi spíš v útulných hospůdkách či na vandrbálech a i ona
potěšila své příznivce (měla jich v sále procentuelně dost) vla stní
chlapsky romantizující tvorbou, sice solidní, ale nijak výjimečnou.
Když se pak objevila Honzíkova cesta (z Jihlavy), čili další
trio na divadelních prknech, měl jsem pocit, že už u těch trojic zůstaneme až do
konce. Honzíkova cesta (kytara, basa, flétny) se na Zahradu do soutěže o Krtečky
podívala už loni a rozhodně byla zajímavější než všechna předchozí uskupení. Mám
však pocit, že loni byla přece jen víc našlápnutá (možná to bylo tím, že točila
album). I tak ovšem solidní zpěvačka Jana Havlová, spol ehlivý
kytarista a autor Jan Fous a basák Béďa Němeček jsou zajímaví a perspektivní.
Hostující Východočeši Marien se vymykali jednak dvojnásobným
počtem (bylo jich šest), jednak zkušenostmi a suverenitou na pódiu (ostatně
Troníčkové a spol. mají za sebou pobyt ve vyšších vrstvách folkové pyramidy
popularity, než jsou ty konkursní) a došlo tedy i na přídavek. Působili
suverénně, ale příjemně, v akustickém folkovém středním proudu patří podle mne k
favoritům celého klání o Krtečky.
EpyDeMye přijela pro změnu z Českých Budějovic a byli zase
tři (basistka, dvě akustické kytary, solidní vokál). Taky jde o muzikanty s
jistými zkušenostmi (Mauglí hrál např. v Bonsai č. 3), kteří se poctivě snaží o
vlastní akustickou písničku, která pohladí. Kytarky příjemně cinkaly ,
písně plynuly, ale měl jsem pocit, že po necelých čtyřech měsících existence to
ještě chce trošku usadit.
Draga Banda s Matějem Kolářem je vždycky zajímavá. Matěj jako
studovaný výtvarník – performer pojímá vystoupení jako pódiové šou (měnil
kostým, zouval boty, sundával ponožky), všichni muzikanti zvládají žánrově
prakticky cokoliv od horáckého folklóru přes balkán až po kelťárny, vystoupení
to bylo zajímavé, byť mám pořád takový pocit, že poněkud moc exhibiční. Ale
musím říci, že tentokrát se mi líbili asi
nejvíc za všechny roky. Kapela hrála ve čtyřech, jejich styl asi spadá do
kolonky world music a myslím, že zejména pro kluby by to nebyla špatná volba.
Mišák a co. byli zase akustickým triem (šestým triem z devíti
účastníků!), i když sestaveným pro tuto příležitost. Mišákovy písničky se mi
líbí, ale přece jen bylo vidět, že pár hodin na secvičení není tím, co vyhrává
konkursy.
Závěr pak patřil podle mého soudu nejzajímavější z kapel z
Vysočiny. Říkali si Maňana a byl za nimi jasný rukopis Luboše Machka ze Žďáru.
Největší “bigboš” v sestavě večera (kytara, housle, saxofon, bicí, baskytara)
předvedl neuvěřitelně barevné spektrum písniček. Začínali vlastní versí
Kosturici (výtečný překlad, cit pro scénickou dramatičnost), pak si střihli
Dívku s Ipanemy (m oc dobrá zpěvačka), jeden
moritátek od Kapitána Kida (hezká souhra houslí a basy), vlastní skladbu a
swingový standard. Vše přetvořeno k obrazu svému, nápadité, zábavné a s
dostatečnou dávkou hudebních dovedností. Prostě příjemné překvapení na závěr.
Večer v pohodě uvedl Milan Medvěd Kolář, publika nebylo
mnoho, ale bylo vnímavé a i když šlo o kolo téměř komorní obsazením, byl to
příjemný večer.
Jiří moravský Brabec
Konkurs Zahrady, Jihlava, Divadlo Na kopečku, 12. dubna |
Desátý Vrabec doletěl do finále.
Pochopitelně jde o nejvýznamnější soutěž pro kapely ze
severní poloviny Moravy a našeho Slezska s účastí kapel i ze Slovenska a letos
poprvé i z Polska. O postupových kolech Moravského Vrabce jsem obšírně
informoval, takže o finále jen stručně. Konalo se 9. dubna tradičně v Karviné,
kvalifikovalo se do něj zhruba dvacet nejlepších kapel (dvě odpadly pro nemoc),
a převládl folk až folkrock, jedna kapela byla ryze trampská (a )úspěšná – jde o
Pupkáče), příměs country byla o ně co větší.
Zajímavé je, že nejúspěšnější folkové kapely byly ve stylu
poměrně měkkého folkrocku, tedy měli bicí ale nemlátili do nich jako o život.
Finále žádné velké překvapení nepřineslo, Alešanka zopakovala precizní výkon z
oblasti a byla na prvním místě u všech pěti porotců. Několik ne tak ostřílených
kapel, které zahrály velmi dobře v oblastních kolech bohužel nezopakovalo výkon
v den D (zejména Prameny neměly tak úplně svůj den), několik kapel, naopak
zahrálo o něco lépe (např. Ptačoroko). Výsledky pa k
nabraly tuto podobu: 1. místo - Alešanka (Český Těšín), která si odnesla zároveň
další ceny: nejlepším zpěvákem finále byl vyhlášen její člen Štefan Baran a
zpěvačkou jeho kolegyně Tamara Czudek, kapela dostala i Cenu Českého rozhlasu
Ostrava (dva nahrávací dny zdarma). 2. místo
získali trampští Pupkáči (Lipník nad Bečvou) a 3. Douda Band (Ostrava), který si
odnesl i napůl recesistickou cenu za zásluhy “Řád Vrabce Velkomoravského” za
dlouholeté účinkování v této soutěži. Doudové ovšem oznámili už před finále,
že letos se soutěžením o Vrabce končí. Druhý z řádů převzal mediální partner
akce Český rozhlas Ostrava. Cena primátora města Karviná putuje do Polska s
kapelou Rawa Country (Katowice) a konečně Cenu pro nejlepšího instrumentalistu
získali společně Vítek Hanulík a Kája Začal
(bluegrassová skupina Campanula Jeseník).
Myslím, že po letech se žádný velký objev ve Vrabčím hnízdě
nevylíhnul, mladé pušky z kapely 16 strun a šmytec (Šternberk) objevila už
Brána. Na druhé straně úroveň finalistů byla většinou solidní.
Jiří moravský Brabec
X. ročník soutěžní přehlídky Moravský Vrabec, Městský dům
kultury Karviná 9.4.2005 |
Kuřim
má další finalisty z Turnova.
V sobotu 9. dubna proběhlo v Městském divadle v Turnově druhé
semifinále písničkářů. Dílem Jirky moravského Brabce a nás bylo vybráno celkově
14 účastníků. Nakonec se dostalo i na první náhradnici (nahradila omluveného
Frantu Vlčka). K malé radosti pořadatelů se na poslední chvíli (ráno)) omluvila
angínou zničená Vesna Vaško Cáceres ( na
kterou jsme se opravdu těšili, tak snad za rok).
Zahřívací kolo zařídil tradičně dobrý a zajímavý liberecký
Disneyband. Nevděčné zahájení spadlo n a náhradnici Hanu Vosátkovou
z Rumburka. Zajímavé texty, skvělý hlas, jen kytara prozatím pokulhává
(ale zapamatujte si to jméno). A v rychlém sledu
následovali další. Své obnovené písničkářství předvedl mladoboleslavský
Petr Šilhavý. Následně na pódium
vtrhlo mládí. Yveta Škorpíková a Tereza Novotná
z Poličky. Pohledné dívčiny zdařile zazpívaly, zahrály a zaujaly. Stejně tak
zaujal i svéráz, liberecký Jakub Jimmi Šulc.
Nezaměnitelný, zastřený hlas provokoval víc než
nedolatitelná kytara z archivu strýčka Toma. Pavel Kavka
z Českých Budějovic potvrdil, že si svou nominaci do semifinále zasloužil.
Vystoupení poněkud nesedlo pražskému Michalovi Knéblovi.
Interiér divadla není zaplivanou hospodou IV. cenové třídy a vystoupení, podle
mého jednoho z nejosobitějších současných písničkářů, tentokrát ztratilo na své
jiskře a údernosti. Stanislav Štěp z Hradce Králové byl druhým mužem,
který si s odstupem času vzpomněl na své písničkářské roky. Skvělá kytara, texty
poznamenané sedmdesátými léty a naprosto přesvědčivý přednes. Tak takto se to
tenkrát hrálo. Tradičně zádumčivý, výrazově jedinečný Petr Sedláček
z Prahy přesvědčil, kdo byl na konkurzu panem zpěvákem ( snad už by o tom mohl
přesvědčit i diváky na Zahradě), stejně tak
jako Alena Vítová z Dobré Vody, která na svém projevu za
rok opravdu zapracovala.
Arnošt
Frauenberk z Žebráku byl nevtíravě chytrý,
sarkastický a skvělý. Adam Katona
z Přelouče si na své vystoupení přizval Lukáše Šulce
z České Třebové. Dobře sehrané, dobře zazpívané. Jen té přesvědčivosti mi trochu
chybělo. Tou naopak hýřil Michal Vaněk z Nového Boru. Jemné a poetické
texty byly podloženy stejně laděným kytarovým nebo klavírním doprovodem. Už mi
dlouho neproběhl tak silný mráz po zádech. Závěr patřil pražskému duu T´N´T.
Terezka Ženatá a Tomáš Ludvíček (na snímku Miloše Truhláře z loňské
Zahrady) znovu potvrdili své
loňské vykročení do světa folkové muziky. Promyšlený repertoár, strhující
přednes. Poradu hodnotících vyplnil znovu Disneyband, který kromě tradičních
pecek přidal i novinky ze svého repertoáru.
Pořadatelům se do vynesení závěrečného výroku moc nechtělo.
Úroveň letošního semifinále byla opravdu vyrovnaná a vybírání postupujících
komplikované. Jak úděl velí, jména postupujících byla vyslovena. Do Kuřimi
postupují Duo Yveta Škorpíková a Tereza Novotná, Alena Vítová,
Arnošt Frauenberk, Michal Vaněk a
T´N´T - Terezka Ženatá a Tomáš Ludvíček. V docela malé minianketě
účinkujících si sami vybrali posledního postupujícího, kterým je
Petr Sedláček. Díky patří Mírovi
Ošancovi, který celou soutěž úspěšně
odmoderoval a Joskovi Wachtlovi, který ji velice
dobře ozvučil.
Dana a Vašek Feštrovi |
Bohnický maraton
Moje žena
Hanka občas tvrdí, že pražsko-středočeský Konkurs Zahrady by měl být poslední;
že by si mne mohli v Bohnicích, kde se v Divadle za plotem koná, po nepřetržitém
jarním poslechu hudby nechat rovnou k hospitalizaci. Letos vidím ještě jeden
důvod k posunu tohoto kola do finále: tak nabité a zajímavé tři koncerty jsem už
léta nikde neviděl. Neberte to jako nějaký projev pragocentrismu – ostatně už
dlouho do Prahy dojíždím za prací a stejně jako já má i spousta kapel problémy
s identifikací, zda jsou z Prahy nebo ze
Středních Čech. I proto to společné předkolo
pro dva kraje.
Pořadatel Pavel Rada dokáže i v neútulném sále vykouzlit
příjemnou atmosféru. O nahánění tak velkého houfu kapel se tradičně starala
Bublina. O zvuk Pája Jindrák, který dokáže i ze zcela tupoňovité kapely vy dolovat
docela smysluplný zvuk. Ostatně každoročně si
brousí zkušenosti na předkolech obou Port a na konkurs Zahrady už přichází
připraven poprat se s nejhorším. Nakonec
šestnáct kapel za večer je už docela slušná várka nejen pro otrlého zvukaře
ale i pro na ledacos zvyklého hodnotitele.
Tradičně se tady sešel největší počet folkových celebrit na
metr čtvereční. Blesky fotoaparátů, novináři papíroví i elektroničtí, d ramaturgové
i konkurenční muzikanti. I diváků bylo víc než v minulých
letech, i když většina
jich přicházela až v průběhu večerů, protože
pro velký počet kapel se začínalo už v osmnáct
hodin.
Neměl bych zapomenout na dva průvodce za moderátorskými
mikroporty: Miloše Kellera a Jer onýma Lešnera.
Mohu je doporučit všem festivalovým
pořadatelům, kteří touží po věcném a
úplném informování proloženém inteligentním humorem
(pokud jejich důstojenství je schopno snést i kdejaký špílec na jejich
vlastní adresu).
Čím začít: samozřejmě tím nejlepším. Když Bezefšeho
spustí spirituál, běhá vám mráz po zádech.
(To Grandis dělají spirituály dobře a kvalitně,
ale pořád jaksi evropsky. Kdyby jejich instrumentace byla hustší a
bouřlivější, popohnalo by to asi i zpěváky k procítěnějšímu
výkonu.) Bezefšeho jsou ovšem hraví: jejich ptákovina vás popuká a
všechny nuance jejich hudebních fórků budete
schopni usledovat v nejlepším případě tak na
třetí pokus.
Dobrému humoru se po letech půstu dařilo všeobecně. Vynechám-li prvoplánový
pokus kapely My3avi, Ponožky pana
Semtamťuka (na horním snímku) potěšily novými texty a novými
hudebními nápady. Ale největší bombou byli řadu let do pozadí odsouvaní
Panelákoví fotři. Chasníci jevištního
humoru se teď spojili s písničkářem
Michalem Knéblem. A Knéblovy geniality, v minulosti
oblečené do minimalismu jeho houslí, se tady
naplno rozzáří s kapelou, která humoru zasvěcuje
život. Pakárna na pakárnu, dobře mi bylo.
Šantré –
trio z toho nejlepšího čím Praha momentálně
disponuje. Genialita v jednoduchosti, vymakanost pro vaše vnímání, nic
pro milovníky SuperStar. Markéta a Lazarové (na snímku), další
útlý spolek pro potěchu vašich uší:
dokonalé, ale ne přeumělované, každý ze tří
muzikantů originál. Hluboké nedorozumění
– formace na pomezí folku a trampské písně s parádně
vybudovanými vokály. Řadí se do fronty za
Lístek nebo Tempo di vlak.
Objevy: Cuba Kubikula – formace s originální
zpěvačkou Vesnou, výborné zpívání ve stylu Zuzany
Navarové, ale úplně své, hledačství, které
neprudí ale povznáší. Pilgrim pimprle, nápaditost,
krásné poetické texty, svérázný humor, ale sem tam nepřesnost. Chesed
e emed, loni trochu ukvapený pokus, ale teď už
zážitek, hlavně díky excelentnímu
houslistovi z Novosibirska Alexandru Shonertovi;
jenže strhující vokál původního Chesedu bude posluchači
znít napořád. Formace z Rokycan s názvem Já, ty a on (prý nestihli
v Plzni uzávěrku): obrátíte se naruby
z toho, že tahle nedospělá čtyřčlenná formace
dokáže to, na co Terne čhave či Točkolotoč potřebovali mnohačetné sestavy;
hudební smršť, nepřekombinované ale působivé.
Dotyky (na snímku) – řekli
byste náporová sestava na pomezí folku a
country, ale
vyzařuje z nich hudební radost a plnost; jako
by dostali za úkol, uzavřít festival nějakým monumentálním finále. S kelty
se roztrhl pytel; Shannon hraje skvěle,
zaplní jeviště i vaši náladu. Rozhodně mnohem zajímavější, než jejich deska,
co mám doma. A konečně náchodská sestava
P.R.S.T. s houslemi třetího z klanu
Malinů – Josefa a se Svatkou
Štěpánkovou za elektrickou basou.
Jejich jazzíček potěší, swing strhne,
hudební barevnost zalahodí. Úsporné, ale dokonalé.
Zajímavé a dobré: Kámen úrazu – nová sestava kytaristy
Michala Arona, cítící se dobře v širokém
spektru od swingu přes folk až po trampárny. Krátká předehra –
velmi dobře fungující a zlehka přitrvzující
pozůstatek kapely Zlomvaz; lepší než originál. Zdařilé “keltské” názvuky
Hromosvodu, který dnes už zní výhradně
rockově. Qjeten – sbírka excelentních
muzikantů v čele se zpěvačkou Květou
Krejčovou; nějak se to jen nechtělo spojit
dohromady a určitě jsem Qjeten slyšel v lepší
formě. Trio pod
vedením herečky Ypsilonky Jany Šteflíčkové:
krásné texty, hezky zazpívané, slušně zahrané, ale
současný omezený instrumentář by zřejmě kapelu přibržďoval v širším
nadechnutí.
Naděje: NeZeBe –
Výtečný ale trochu tuctový folk s velmi
dobrou zpěvačkou. Vlastní tvorba – ještě
neučesané, ale zajímavé v poloze “keltského rocku”. Alternativní Altaj
a sympaticky provokativní Podbabskej wyrvál.
Snad se ti, o nichž se nezmiňuji ,
nebudou proto na mě zlobit. Některé formace bohužel splynuly s pozadím,
s dalšími jsme si už to, co
dělat jinak, řekli. Neexistovaly tu (ostatně
skoro jako na celém letošním Konkursu)
kapely vyloženě technicky špatné. Některým prostě jen zatím chybí drajv a jiným
nápady.
Celkově: dost dobr é a dost zajímavé!
Snad, že se kapely z Prahy a okolí víc
otevírají různým hudební proudům a nebojí se experimentů či
žánrových fůzí (samozřejmě ne všechny
vycházejí). V Konkursu se naštěstí nesestavují
ošidné žebříčky; kdyby tomu tak bylo, byl by letos na čele “tabulky” asi
dlouhý seznam kapel, která hrály tady v Bohnicích.
Michal Jupp Konečný
Konkurs Zahrady, Praha, Divadlo za plotem 4.-6.4.2005. |
Aš v jistotách
Zpráva z Konkursu Zahrady v Karlovarském kraji může být velmi
stručná: tři jasní favorité z loňska i předloňska svoji pozici obhájili a nikdo
další jim zatím na paty příliš nešlape. Chebská country formace Parťáci
má vynikajícího hráče na steelkytaru; možná byl také nejstarším muzikantem úplně
celého Konkursu – za dva roky mu bude osmdesát. S velkým zájmem sledovat výkony
mladší konkurence, i když někdy zněly dost rockově. Někteří staří dokážou zůstat
krásně mladí, zatímco mnozí mladší dokázali zestárno ut
ještě předtím, než začali muziku vnímat. Jinak ale Parťáci nijak nevybočovali
z běžného průměru. Překvapivě standardy od Copu a Křesťana vyzněly v jejich
podání hůř než vlastní skladba.
Albatros z Chýše je kapelou po všech stránkách
začínající, svou parketu teprve hledá a ještě ho čeká dlouhá cesta
k dokonalosti. Karlovarští Walchaři jsou už kapelou zkušenější, nabízejí
bluegrass klasický i otevřenější a taky trochu swingu a humoru. V nové sestavě
existují tři roky (tradice jména se vine už přes
dvě desetiletí), ale stále ještě působí přes své kvality dost neprůbojně.
Skokanem roku by se dal nazvat Drc z Ostrova nad Ohří.
Od minulého ročníku urazili obrovský kus cesty, ještě před rokem jim to kazila
řada začátečnických chyb. Teď se pochlubili propracovaným šestihlasem, hudebně
vše dokonale sedí, jak má. Samozřejmě ještě chybí větší zkušenost a s ní švih,
lehkost a odpich a ani to nebude do budoucna zadarmo. A le
jestli se má na Severozápadě do budoucna něco urodit, tak na tuhle kapelu věřím.
A teď ti favorité: Bodlo
z Chodova už léta neskrývá svůj odklon od klasického bluegrassu (“na ortodoxní
přehlídky nás moc neberou”) a hráčsky, textařsky i hudebními nápady se neustále
rozvíjí. Tahle aktivní skupina má svůj vlastní festival, je částicí výměnného
projektu Folkotoč a po pravdě řečeno, po shlédnutí zhruba poloviny konkursních
koncertů jsem musel konstatovat, že společně s plzeňskou sestavou BlueGate je
právě Bodlo jediným skutečným reprezentantem kvality v modrém nástrojovém
obsazení. Proč to tak s českým bluegrassem a
jeho odnožemi takhle je, je už asi na úplně jiný článek.
Potíže: přítulná, moudrá a nápaditá folkovka napůl
domácí a napůl z Plzně. Před lety, když jsem je pro sebe objevil, mi připadali
jako folková avantgarda. Dnes – i když se
posunuli mnohem dál a srší kvalitou – si je řadím spíš do středu folkového pole.
Tak rychle se to kolem nás všechno vyvíjí.
Tachovská
Nová tvář (na snímku) je osamělý hudební fenomén, který se tu
v příhraničí už léta potýká s nedostatkem souputníků a jinak spřízněných duší.
V Praze ovlivněné spoustou rozmanitých proudů by to bylo překvapení, tady je to
malý zázrak. Jejich sestava se teď proměnila a zkompaktněla a myslím, že to je
nejlepší zvuk za dobu jejich existence, i když k jejich dnes už skoro
historickému albu se pořád rád vracím. Jen mi dá občas dost práce znovu je
přesvědčovat, že oni svou kultivovanou neakustickou hudbou na Zahradu bytostně
patří. To kapely v hudebních centrech se s těmito úvahami už příliš neperou.
Žel v klubech a na festivalech které leží o hodně východněji
si jejich skvělou muziku asi moc často neposlechnou. Benzín je drahý. Stejně
jako tady ve výběžku se asi ještě dlouho nebudou radovat z písniček Benedikty
nebo Tempa di vlak.
Laskavé pořadatelství Ašského kulturního střediska i domácké
moderování jeho ředitele Pepy Týmy. Na poměry nebývale vnímavý zvuk. A pak už
jen nekonečná noční cesta za kamiony. Škoda, že Aš neleží někde vedle Berouna.
Byli bychom o něco bohatší.
Michal Jupp Konečný |
Trampští Pupkáči proti folkové
přesile
V Mohelnici 19. března skončilo klání o postup do finále
Moravského vrabce v Karviné třetím, posledním postupovým kolem. Bohužel před
téměř prázdným sálem, když asi část potenciálních diváků doma léčila chřipku,
další pak sledovala, jak se jim pod okny rozvodňují vodní toky. Úctyhodný kousek
se podařil bluegrassové Campanule z Jeseníku, která chřipkou sužována
přijela ve složení zpěvák a dva nástroje (dobro a mandolína) a přesto si
vybojovala postup. C ountry dále zastupovali
F.O.K. ze Zábřehu (na úrovni místního hraní v hospodě, což sice není
špatné, ale na soutěž je to málo) a Můjgrass z Bruntálu, který byl co se
týče nápadů zajímavější, ale co se týče provedení to prostě dost skřípalo. Jedna
kapela byla trampská, zbylých 15 folkových
či folkrockových (a někdy bych to slovo folk asi vůbec vypustil). V první
polovině koncertu mne zaujali Blues Power z Olomouce, kteří mohou navázat
na loňský úspěch spřátelené kapely Blues Angels. Průzračně přímočaře uchopené
elektrické blues v podání zkušených muzikantů s citem pro míru, to je vždycky
paráda. Zřetelně převýšili další dvě bluesové kapely (Old blues company a
Bluesberg) a to se blues ještě občas vyskytlo i v repertoáru dalších.
JM Band ze Šumperka vsadil na tradiční
pojetí a příjemně si v minimálním obsazení (klavír, kontrabas, bicí, zpěv, v
jedné písni housle) zajazzoval. Jinak pro mne byla první půle zklamáním. Zkušení
muzikanti ve Chvilce poezie se se zhudebňovaným Skácelem podle mého soudu
moc pocitově nepotkali, rockoví Moles
z Malého Hradiska mi přišli hodně amatérští. To na adresu folk-rockerů. Ostatní
byl folk více-méně akustický. Nadějní místní muzikanti z Úhlu pohledu
nějak pořád nedovedou sjednotit kapelu, aby písničky působily jako celek.
Dojem Prostějov má zpěváka s výtečným
hlasem, muzikantsky je dobře vybaven, ale repertoárově bezradný, stejně jako
debutující Klika ze Sušice, která si odnesla cenu diváků (k tomu ovšem
stačilo asi osm hlasů)… Možná, že po zlepšení interpretace by mohli být zajímaví
další debutanti Cokoliv z Litovle (dvě manželské dvojice), kteří asi mají
rozumnou představu, jak by měla písnička vypadat. Bruntálská početná sestava
Časem se prostě nepotkala s formou a v první písni mne tak vylekala, že už
to ty dvě další (i když lepší lepší)
nedokázaly zachránit. Po přestávce propadly sítem i další akustičtí bruntálští
muzikanti Večery v jednom, ale přece jen zde dobrých kapel bylo víc.
Mlaďoši ze Šternberka 16 strun a smyčec ještě loni v listopadu bodovali
na Bráně v kategorii do 15 let. Teď přibrali
bicí (premiéra přímo na Vrabci) a svůj folk-folklór-rock vycházející z Čechomoru
(ale naštěstí se od něj postupně oprošťující) protlačili do karvinského finále.
O Campanule už řeč byla. Akusticky folková Alibaba z Horky nad Moravou na
sobě hezky zapracovala. Miroslav Vepřek píše inteligentní texty s jazykovým
citem, melodie jsou nápadité, nechybělo nasazení, jen mi přece jen přišly ty
písně příliš dlouhé. Dalšímu zástupci akustického folku – zkušenému olomouckému
Dominu se poněkud vymkla z rukou
první píseň, další dvě lidovky ale byly na úrovni, na kterou jsme od nich
zvyklí. A tak nakonec jediní zástupci trampíků – Pupkáči z Lipníka
dopadli po zásluze nejlépe a odvážejí si titul laureáta. Kapela roste každým
dnem, dokáže napsat trampské hitůvky a
dokáže je svou interpretací nezkazit ale rozsvítit. Co víc si přát?
Výsledky: 1. Pupkáči (Lipník nad Bečvou). Dále postupují:
Alibaba (Horká n. Mor.), Blues Power (Olomouc), Campanula (Jeseník), Domino
(Olomouc), JM Band (Šumperk) a 16 strun a šmyte c (Šternberk).
Jiří moravský Brabec
Moravský vrabec, X. ročník, oblastní kolo Mohelnice, 19.
března |
Ze tří zemí do Karviné
Prostřední ze tří postupových kol Moravského vrabce patřilo
už tradičně Karviné. Konalo se 12. března v místním kulturním středisku a jak už
je zvykem přišel se podívat i pan primátor. Jinak bohužel lidí moc nebylo.
Výkony některých kapel asi dost poznamenala chřipka a jiné malé potvory v
ovzduší, takže jsem po první polovině soutěže měl dost tristní pocit. (A to jsem
netušil, že v ní zazněly tři ze čtyř nejlepších kapel kola). Jsem trochu na
rozpacích, jestli kolo popsat podle žánrů,
nebo podle států, protože přijelo početné slovenské zastoupení a první polská
vlaštovka. Dovolte mi poletovat tak trošku mezi oběma přístupy, protože zajímavá
je jak konfrontace žánrů tak států.
Z tuzemských country kapel není moc o čem mluvit.
Bluegrassové Sponteo se sice lepší, ale spontánní mi to ještě pořád nepřijde a
nijak mne nepřesvědčili. Duo Fleckology se s repertoárem světového banjového
mága popralo, ukázalo, že nám roste omladina, která se nebojí jít žánrově
dopředu, ale srovnám-li to s výkony mladého
Cidlinského v jejich letech, musím přiznat dost velký rozdíl. Čest české country
tak zachraňoval Moravský Prsten alias MP4, hrající něco na pomezí folku, popu a
písničkářské country celkem slušně. Stejně jako Prsten Hubaczův přesunutý do
Plzně sázejí na melodičnost, líbivost,
romatiku. Countryovou barvu dodává dobro. Velmi poučné pro české Countrymany
bylo s rovnání s polskou Rawa country z Katovic. To je kapela hrající moderní
country (elektrická a akustická kytara, baskytara, klávesy, bicí) se dvěma
zpěvačkami (jedna z nich – Maria Gorajská dostala v Polsku v roce 2003 cenu jako
“country hlas roku”). Naprosto profesionální – přišli, nasadili od začátku
naplno, všichni věděli, co mají dělat. Jak řekl předseda poroty Jiří Pospíšil:
“Můžou hned vejít do studia a natočit dobré
album.” Na druhé straně musím dodat, že z hlediska jakéhokoliv obohacení žánru
to bude album sice dobré, ale zbytečné. Pokud ale bereme letní festivaly jako
příležitost k lidové zábavě, nemá Rawa country chybu a je u nás jen málo profi týmů, které se s nimi mohou rovnat. Srovnání
s ostravskou Country s.r.o. jako poslední kapelou z tohoto žánru bylo víc než
výmluvné, přestože jde v případě domácí kapely o zkušené harcovníky a slušné
muzikanty. Co se týče trampské muziky, je to v kraji,
ze kterého nedávno vzešlo Tempo di vlak takové nijaké. Asi bych raději hovořil o
kapelách tramp-folkových. Vijejos přijeli ve čtyřech místo v osmi, a moc se jim
to nepovedlo, Morgána s rytmickým spodkem upomínajícím na raný Kamelot a
slušnými vlastními písničkami Petra Sasína
byla o třídu lepší a právem postoupila. A to je z žánru všechno.
Zbytek pak už z definice by měl spadat pod pojmy folk,
případně folkrock. Takže nejdřív ti více méně akustičtí (čili bez klasické bicí
soupravy): Z nepostoupivších mne potěšili mladičtí slovenští Solares (dva kluci
a dvě dívky, to vše ve věkovém intervalu 14 – 17), kterým to hezky zpívá,
baskytaristka je nejen na svůj věk výtečná a až si dokáží napsat lepší písničky,
bude to moc fajn. Vrána předvedla vtip a nápady, jen
mi přišlo, že k postupu tam mělo být víc rozmanitosti a muziky, ale v klubu
mohou být velmi příjemní. Moc se nevytáhl jeden z loňských objevů – Vocal
absolut. I tak ovšem čtyři zpěvačky bez kapely (asi místní specialita) hravě
postoupily. Slovenskou scénu kromě Solares v
tomto žánru reprezentovali zkušenější Turkovci z Dolných Vesteníc, což je
kapela, která už si zahrála na Zahradě (2002), Trampské Portě i Country
loděnici. Zahráli příjemně, ale upřímně řečeno, ani oni mi nedokázali, že by zde
v akustickém folku bylo něco mimořádného.
U folkrockových 4Dohod, které jsem loni považoval za
perspektivní, cítím jistou stagnaci, i když to jsou muzikanti dobří a zpěvák se
dost inspiruje Danem Bártou. Slovenské Mince přešly do této kategorie (v
podstatě z trampfolku) tím, že přibrali bicí a nějak nevědí, co se sebou. Působí
to na mne jako levná popina. Ostravští Skiblu naopak mají elán, vervu, dobré
nápady a šťastnou ruku při zpracovávání cover versí z různých zdrojů, ale i tak
je to spíš na dobrý mejdan než na festival.
Slovenský Malý princ mne překvapil tím, že zařadil i Píseň o jablku z české
rockové opery Dialog s vesmírem, celá sedmička hrála s velkým nasazením, ale
působilo to dost rozháraně a někdy až neúnosně dlouze. Přesto mi nakonec přišel
folk-rock nejlepší složkou vrabčí směsi po
Karvinsku a to díky dvěma stálicím – Alešance a Douda bandu. Paradoxní je, že
ani v jedné z kapel už nehraje ten člen, od něhož vzaly jméno. Douda band měl
náročnější (muzikantsky i textově) kompozice, zvládl je velmi dobře, Alešanka
je měla o kousíček jednodušší (ale i tak ještě lahůdkové) a zahrála je
průzračně. To nakonec rozhodlo o celkovém pořadí. Třetí z folkrockových kapel,
která mi vyčněla nad ostatní, je Ofsajd, kapela, která (jak název dobře skrývá)
je složena z muzikantů z Orlové, Frýdku,
Suché a jiných děr. Většinou zkušení muzikanti, kteří nerezignují na to, že folk
má přinášet poselství, dali se dohromady a vytvořili novou zajímavou sestavu.
Jsou v ní třeba Honza Dospiva nebo Karel Tettauer (ex Pink folk).
Výsledky: 1. Alešanka (Český
Těšín), 2. Douda Band (Ostrava), 3. Rawa Country (Katowice), další postupující
kapely: Ofsajd, Turkovci (Slovenská Republika), Morgána, 4Dohody, Vocal
Absolut, Prsten
Jiří moravský Brabec
Moravský vrabec, X. ročník, oblastní kolo Karviná, 12.
března. |
Ve Zlíně
Ve zlínské Zelenáčově šopě jsem nebyl dost dlouho.
Za tu dobu trochu zkrásněla, ale tenhle útulný klubík ani teď
není nafukovací. A tak se už krátce před začátkem Konkursu Zahrady naplnil
diváky, muzikanty a jejich příznivci. Devět účastníků Konkursu je
tady už tradičně typický počet, sám
pořadatel Martin Juřík tvrdí, že neoslovuje vyloženě začínající a úplně špatné
kapely, ať se zatím otrkávají v jiných soutěžích. Zato přibývá kapel ze
Slovenska; tam už se nekoná celoslovenská soutěž Strunobranie, a tak kapely,
které o účast na Zahradě stojí (a je jich dost)
se přihlašují do příhraničních míst Konkursu.
Tady byly slovenské kapely dvě.
Skupina Neznámi z Piešťan
hraje šlapající country rock s výborným houslistou
a decentními bicími. Hlasy zpěváků ale nepůsobí příliš charismaticky a ještě
jsem slovensky nezapomněl na tolik,
abych poznal, že některé texty jsou tak
trochu o ničem. Tajf z Kremnice se
dobrými texty pochlubit může a na váhu přidává
dokonalé vokály a nápadité aranže oživované
klarinetem. Je to docela vyzrálá kapela,
navíc u nich doma šíří folkkovou osvětu pořádáním dvou menších festivalů.
Taurus z Fryštáku je skupina
poměrně mladá a tvrdí o sobě, že hraje “tak trochu folk”.
Početný houfec jejich příznivců dokázal navodit v Zelenáčově
šopě bouřlivou atmosféru.
Šveholníci z Brumova-Bylnice
jsou nádhernou raritou. Jsou zaručeně nejstarší kapelou s kterou jsem se
v celé své “konkursní” kariéře setkal.
Vznikli v roce 1971 stejně jako nejstarší
legendy folkové scény, prošli samozřejmě řadou
personálních i stylových změn. Dnes hrají
spíš countryrock nadýchaný takovými trampskými obláčky. Přes pokročilý věk
kapely jim to docela šlape a jediné, co kazí atmosféru je jejich
automatický bubeník. Ale prý se u nich na moravskoslovenském
pomezí taková věc jako živý bubeník shání hrozně těžko.
Přerovští
The Šůtrs (na snímku) se stali
překvapením večírku. Kapela existuje pět
let, zatím spíše v ilegalitě,
nanejvýš se objevovala na vyhraněných
trampských festiválcích. Staví na propracovaných vokálech, swingu a dynamickém
projevu a kromě trampských opusů hraje jazz
i blues a společně s vlastními
písněmi má v repertoáru
věci od Wykrenta či Kainara.
Trio Amulet vystoupilo ve dvou,
byla to opravdu spíš písničkářská dvojice, která nabídla dvě polohy –
zamyšlenější a humornou. Má-li tahle sestava popojít dál, navrhuji tu druhou (i
když jistě ošemetnější) polohu.
Vrkoč ze Vsetína nabídl paletu tak krásných textů,
že málem zastínily vše ostatní, co má kapela taky dobrého.
Texty oscilují od osobité poetiky až k nepovadlému
humoru a doporučuji si jich všimnout, až někde na
tuhle kapelu narazíte.
Závěr patřil zkušené formaci Hrachokout
z Valašského Meziříčí. Naplnila
Zelenáčovu šopu košatým zvukem (někde až trochu překombinovaným) a byla
dobrou tečkou za setkáním kapel (nejen) ze Zlínského kraje.
Michal Jupp Konečný
Konkurs Zahrady, Zlín, Zelenáčova šopa, 19.3.2005 |
Plzeň:
staré dobré i nové.
Plzeň hostila Konkurs Zahrady (společně s předkolem Trampské
Porty) v nově otevřeném divadélku JoNáš. Pořádající KS Esprit je největší
kulturní institucí ve městě, a tak není divu, že její ředitel Hanuš Klůs přišel
kapely také vybírat pro květnové oslavy šedesátého
výročí osvobození města americkou armádou a hlavně
pro letní Struny na ulici.
Trio Jolly Band má na
repertoáru hlavně swing a blues v nástrojově silném a rytmicky výrazném
provedení. Jen zpěv jim tentokrát moc nevyšel. Ostřílený matador Konkursů
BG Collection Jardy Petrlíčka názvem i
obsazením bluegrassový se repertoárem bluegrassu čím dál vzdaluje. Aranžérsky
vymakané, solidně zahrané, vokály až na drobné úlety dobrý, celkově ale kapele
chyběla energie.
Fregata ze začátku statečně
bojovala se zvukařem. Ale už od druhého kousku to mělo vše, čím je tahle kapela
pověstná: atmosféra, duch, hloubku,
romantiku, přesné a plné vokály a chytré texty. Fregata, která má na frotlajně
dvě výborné zpěvačky, kapelnici Soňu Kočadrlovou a nedávnou semifinalistku
SuperStar Terezu Terčovou, za dobu, co ji sleduji, prošla po vývojové
lince trampské zpívání – folk – folkrock. Kam dál?
Další příjemné překvapení: Prsten.
Kapelník Petr Hubacz (dávný člen legendárního ostravského Tyrkysu a dnes
moderátor Radia Karolína) měl už v minulosti několik sestav Prstenu, jedna
popírala druhou, a posluchače pronásledovaly otazníky, kam že to vlastně míří.
Teď se šťastný hitmaker Hubacz konečně našel (možná proto, že se oženil; jeho
žena v kapele zpívá a Hubaczovské miminko si zpívalo svoje čtvrté hlasy zatím
v zákulisí), nová sestava je posílena o vynikající baskytaristku Romanu
Tomáškovou a je to ono!
Trochu ve stínu Prstenu se ocitla kmenová skupina Romany –
Toman a lesní panna. Nicméně i tahle sestava je
dokonalá. Její devízou je pohoda, hudebně nic nechybí ani nepřebývá a její první
album už míří do lisovny.
Skupina Minimální trvanlivost
byla na Konkursu poprvé. Folková klasika ozdobená saxofonem citlivě
nadávkovaným. Dobré vokálně, dynamické, solidně uspořádané. Jen co přidají větší
prožitek a výraz, máme se na co těšit.
Vždycky když se řekne EFS
Milana Karpíška, vzpomenu si na legendu z lochotínských Port nebo si představím
lahodný zvuk fagotu a půvabné podání západočeských lidovek. Tady se ale kapela
předvedla v jakési podivné a nesoudržné rockové podobě. Trochu úlet.
Nejlepší na konec večera:
Strašlivá podívaná. Stále propracovanější
historizující poloha a strhující zážitek. Rozebírat a chválit netřeba. I
oni se předchlubili
svým chystaným už třetím nosičem.
Druhý den přišlo do JoNáše
kapely povzbuzovat diváků ještě víc než předtím.
Byl to den mladých sestav. Casiopea na svou krátkost
existence velmi dobře zpívá a může se pochlubit zajímavými texty.
Šestku tvoří šest dívek (nebo sedm? –
věřte, že při tom jak se hemžily a
přesunovaly po jevišti se to nedalo spočítat) doplněných
pánskými instrumentalisty. Sólové party zatím nic
moc, ale když spustily šestihlas, byla to síla. Poslední z trojice
mladých kapel Hrobeso má zatím ještě rezervy
jak ve zpěvu, tak v nepřehlednosti aranžmá.
Kapelu podržel velmi dobrý baskytarista.
Pětice Pěttet záslužně zpracovává texty západočeských
básníků. Hudební provedení se ale zatím s poetickými texty trochu míjí.
Sedm nedostatečných má
asi nejblíž k trampskému zpívání. Ve svém projevu se ale kapela
příliš neporovnala s interpretací textů,
přesností zpěvu i rytmu. Carrabina vyšla z bluegrassu,
ale hraje kdeco a hraje to dobře. Zvláštní
pozornost zaslouží výborná zpěvačka.
Účast
BlueGate (na snímku) byla do poslední chvíle nejistá.
Zpěvačka Ilon Leichtová měla na termín Konkursu naplánovaný termín
porodu. V mailu mi nepravděpodobnou účast kapely popisovala.
Odpověděl jsem, že kapela se samozřejmě může
účastnit jiného kola, ale největším přínosem pro image skupiny by bylo,
kdyby porod probíhal na jevišti. Hned druhý den poté se narodil zdravý a krásný
Bertík Leicht. A o osm dní později – zatímco
šťastný tatínek Míša doma chystal první samostatné
koupání – Ilon s celou kapelou podala na Konkursu strhující
výkon. Událost kalí fakt, že to bylo zatím jediné
vystoupení bluegrassové kapely na předkolech. Že by
mladý bluegrass přecházel do ilegality?
Možná, že se divíte, že jsem neuváděl sídelní místa
jednotlivých kapel. Všechny totiž byly z Plzně
a okolí. Na Klatovsku a Domažlicku se zřejmě
nic neděje nebo se kapely ještě neprobudily ze zimního spánku.
Suma sumárum: příjemné prostředí, perfektní organizace,
střídavé úspěchy zvukaře a dobrý moderátor
druhého večera (opět Petr Hubacz).
Michal Jupp Konečný
Konkurs Zahrady, Plzeň,
Divadlo JoNáš, 22. a 23.3.
|
Na jihu Čech
Jako jediné se po letech stěhovalo jihočeské kolo
Zahrady. Město Folkové růže je pro muzikanty z opačného konce kraje přece
jen trochu z ruky a organizátoři celkem logicky usoudili, že nejvíc kapel by
mělo být z krajského města. Nebylo. Nejvíc jich bylo z Tábora.
Dějištěm Konkursu Zahrady byl menší sál
českobudějovického kulturního domu Metropol, po povodních velmi útulně
upravený. Nový organizátor Vašek Koblenc (jinak novinář z MF Dnes a kapelník
skupiny Bonsai3) vložil do úspěšného pořádání koncertu hodně energie a sám
také večer o devíti účastnících Konkursu a třech hostech moderoval. Přidejte
dobrý zvuk v hledišti (Karel Dřínek) a útulnou klubovou atmosféru a máte
příjemný večírek.
Zasazení události do centra kraje přilákalo řadu folkový
celebrit. Objevil se trampský guru Karel Kayman Jakeš, dorazili “porťáci”
Anička Roytová a Zdeněk Schwager. Na pódiu
se jako host představila Žofie Kabelková. Milan Medvěd Kolář se na
jihočeských Konkursech nachází pravidelně a nemohli chybět ani dosavadní
organizátoři Milda Vokáč a Pavel Jarčevský z kapely Jen tak tak (jinak
majitelé čerstvého CD Zase sami). Diváků taky dost.
Jihočeská folková scéna se odjakživa jeví jako trochu
konzervativnější než v jiných krajích; víc se tu dá na tradiční druhy folku
než na nějaké výboje a extrémy. Druhý dojem je, že stav a úspěšnost
jihočeského folku se pohybuje v jakýchsi záhadných ale pravidelných
periodách: někdy krní, jindy překypuje. Právě letošní ročník signalizuje, že
se to tu početně i kvalitou rychle zvedá ode dna. Ale nezbavíte se
nostalgické vzpomínky na zlatou jižanskou folkovou
éru, která měla někdy před čtyřmi pěti lety na soupisce jména jako Folkšok,
Messalina, Františkovo sestry, Pergamen, Akorát, Exfanta, Drc nebo Telegraf.
Držitel Krtečka – táborský Acoustic Impact byl jakýmsi
spojovacím článkem mezi minulostí a současností. Představili se “mimo
soutěž”, tedy vlastně mimo Konkurs. Proč ne – tady se nesoutěží, tudíž
nevyhrává ani neprohrává. Ale je dobré se předvést, připomenout, ukázat nové
nápady i tváře.
Muzika Acoustic Impactu byla od začátku
propracovaná a strhující, ale když přibrali klávesy, znásobilo se to. Navíc,
dřív se věnovali nejvíc flamencu, což mohlo v delších plochách působit
jednostranně, klávesy k tomu přidali další ohromující barvy, třeba ragtime.
Uvědomil jsem si (stejně jako při hostujících Jarretu na opačném
konci večera), že tyhle formace už dávno překonaly své předchůdce a učitele,
ale stále máme tendenci na ně hloupě pohlížet jako na “kapely středního
doletu”. Sečteno: kdyby vám vystoupení Acoustic Impactu na nějakém festivalu
uteklo, tak jste o hodně přišli.
A teď k vlastnímu Konkursu. Táborský Fígl mnohem
přesnější a jistější než loni má oporu v dobré zpěvačce Lence Kovaříkové. Hrají swing, country
i folk, který jim sedí – zdá se – nejlíp.
Kvarteto
Každý den taky z Tábora nabízí švih,
napětí, dynamiku i radost a hned zase šansonovitou křehkost. Prý začali
zkoušet tři dny před koncertem; s pohádkami by se měli hlásit na jiný festival. To
českobudějovická Přeska
byla opravdu poctivým začátečníkem, se spoustou věcí, které je potřeba
pilovat a vylepšovat. JJAZ z Českého Krumlova (na snímku) je trochu
snovou záležitostí s jemným a
mnohostranným repertoárem. Každý ze tří muzikantů dost umí, ale ještě se to
zatím nepropojilo. Až se to navzájem spojí
(pokud), bude to stát za to. Českobudějovická Nouze hraje bluegrass
přibližně, nijak špatně a nijak oslnivě. Ještě tak zpěvačka vás donutí
zaposlouchat se. Když ale rozbalí
Svítání od tria Peter, Paul & Mary, má to náladu originálu.
Pražsko – budějovická
Menensha se zaměřila na poklidnou hudební oblast Nové Anglie. Je to osobité, i když asi posluchačsky ne moc
vděčné, zvláště když se musíte občas vyrovnávat s nějakou
tou technickou nepřesností. Loňským
premiantům Shivers z Volyně (keltská muzika, sedmé místo v hlasování
o Krtečka 2004 a plánovaná cesta do studia ve Vyšším Brodě kvůli dalšímu
albu) chyběla houslistka a zpěvačka, ale ustáli to bez ztráty květinky. (Hudebně vnímavý posluchač
si tam může ty chybějící housle “domalovávat” sám.)
Po několikaleté pauze na Konkursu Pauza
z Tábora. Zpívání starobylé, romantické a
dokonalé. (Kdybyste to chtěli k něčemu
připodobnit, tak nejspíš k brněnské
Ozvěně.) Dokonalost vokálů i houslových
partů je až ke škodě: chybí v tom všech
určité napětí, náboj a přirozenost. Ale k tomu se dá takové kapele
dospět daleko snadněji než ledabyle rošťácké partě k technické
dokonalosti.
V závěru večera hostoval
Jarret. Je vynikající. Ale to už je skoro na jiný článek.
Michal Jupp Konečný
|
Pocity a rodinné klany
První semifinále Vrabce mělo mít na startu 14 kapel a tři
porotce. Probíhající chřipková epidemie kupodivu do startovního pole kapel
nezasáhla, zato odrovnala oba mé plánované kolegy hodnotitele. Naštěstí se
ukázalo, že jsme národem potenciálních porotců. Pro Kvakina, jehož srdce
tíhne k trampingu a bluegrassistu a spíkra Čendu Cenka to myslím byla
premiéra stejně perná jako pro některé kapely.
Specialitou Frenštátu jsou kapelní rodinné klany. Až z
Proseče se přihlásila kapela Bratři, kterou skutečně tvoří čtyři
bratři Herynkové. Jejich ujódlované country ale bylo spíš kuriozitou než
kvalitou. Co do početnosti rodinného klanu to ale nebylo maximum. V kapele
V.I.D. z Kopřivnice byl sice jen otec a dva potomci z rodu
Pustějovských, al e hned ve dvou kapelách
byl rodinný klan pětičlenný. V Těžko říct (F-M) vystupuje Pavla
Jirglová a její čtyři děti, po dvou od každého typu (a dvě další dívky).
Naprostý primát má ovšem countryové Ptačoroko z Frýdlantu nad
Ostravicí, sestávající právě a jen z
otce Lukáše Karlického a jeho čtyř synů. Z rodinných veleklanů tato kapela
jediná postoupila, i když mezi postoupivšími je několik dalších uskupení,
kde jsou alespoň dva blízcí příbuzní.
Mezi šesti postupujícími porota určila první tři místa
adresně a zbylé tři kapely bez udání pořadí. Do této trojice pod stupni
vítězů se kromě Ptačoroka dostal Hrachokout z Valašského Meziříčí
(sedmičlenné těleso produkující hutný akustický folk, dobře sezpívané, ale
na můj vkus přece jen trošku moc krotké) a Kopyto z O pavy
(šestičlenný akustický folk, který sice měl mnohem míň nástrojů, ale přece
jen mnohem víc šťávy). Na třetím místě skončil domácí konglomerát K.O.
a Horečka, kde K.O. má znamenat “kántry orchestr” ze studentů místní
ZUŠky, zatímco Horečka je už vyhlášené
country duo (Vítek-Mitrych) muzikantů o generaci starších. Potěšili
nápaditými aranžemi country hitů s důrazem na početnou smyčcovou sekci (sedmery
housle, to se slyší málokdy). Na druhém místě skončila Pavla a spol z
F-M. Dívčí až ženské trio (Pavla Jirglová
s kytarou, její dcera Veronika za violoncellem a houslistka Karin Jurášková)
zahrálo průzračně čisté tvary Pavliných písniček, ve kterých vynikly
obzvláště obě spoluhráčky se smyčcovými nástroji. Palmu vítěze si odneslo do
Albrechtiček kvinteto Prameny.
Znovu akustický folk, tentokrát v textové složce díla občas přiznávající
křesťanské životní zaměření, ale způsobem, který nemůže vadit snad ani
bojovným ateistům. Kapelník Ondra Demel prostě umí napsat text a s kapelou z
něj udělat písničku. Hudebně jsem si
vychutnal především bezpražcovou baskytaru a klarinet.
Celkově mohu říci, že první kolo letošního Vrabce mne
docela navnadilo.
Jiří moravský Brabec
Moravský vrabec, semifinále Frenštát pod Radhoštěm, 5.
března, 14 kapel |
Byli jste tam? Hráli jste tam? Viděli jste to jinak? Kdo vás nejvíc
zaujal? Koho byste "postoupili"? Co se vám líbilo a nelíbilo?
komentare(58) ?>
|
Zpět na Konkurs |
HOME |
|
| |
|