Ve středu dění - dění ve středu
Úvodníček
Tak nám fotbalisti
postoupili. To znamená příští rok si nejen namalovat do plánovacích
kalendářů mistrovství v hokeji a Pekingskou olympiádu, ale zvážit, jestli se
vám koncert nepotká s fotbalovým mistrovstvím Evropy. Může to mít vliv na
návštěvnost. Jinak konečně máme podzim, houby rostou, teploty klesají. Už se
těším na zimní čas.
A z minulého týdne nabízím
pár témat.
O
knihovnách
Veřejné knihovny mají u nás
dlouhou tradici. Už v polovině devatenáctého století vznikaly i v nevelkých
obcích čtenářské spolky. Například u nás v Kuřimi v polovině devatenáctého
století spolek W. W. Tomka. Za první republiky TGM prosazoval vznik sítě
veřejných knihoven a taky jsme se v tomto smyslu stali velmocí. Masaryk
chápal jasně knihovnu nejen jako instituci kulturní ale i (a možná
především) jako vzdělávací centrum. Za bolševiků sice výrazně poklesl význam
knihoven jako místa, kde se člověk dostane k různorodým informacím, ale
systém knihoven, od těch na vesnicích, vedených dobrovolníky a s otevírací
dobou pár hodin týdně, přes knihovny městské a okresní, až po ty velké
(universitní, Zemská v Brně, Národní v Praze) zůstal prakticky zachován.
V posledním desetiletí byla zásadně změněna struktura řízení knihoven (stát
přehrál pravomoce do velké míry na obce a kraje), ale systém více méně
funguje.
Když jsme u nás v Kuřimi
dělali na začátku roku 2002 anketu, které instituce podle lidí fungují ve
městě nejlépe, vytvořila se v Kuřimi silná trojice – Základní umělecká
škola, Dům dětí a mládeže a Městská knihovna. Zrušením okresních knihoven
připadla úloha metodicky vést venkovské knihovny vybraným knihovnám ve
městech. Hovoří se o regionální působnosti knihoven. Ta kuřimská mezi ně
patří. Postupně se pod její vedení dostala asi stovka malých knihoven
v různých obcích regionu. To je úctyhodné číslo.
Místní zastupitelé celkem
rozumně dospěli k názoru, že by se měly investicemi podpořit právě ty
instituce, které dělají obci čest. Od onoho roku 2002, kdy jsem se stal
zastupitelem, byla otevřena nová budova ZUŠ za cca 28 milionů korun.
Navštěvuje ji přes 700 dětí z Kuřimi a okolí. Byla otevřena nová, druhá
budova Domu dětí a stará je postupně opravována. A konečně hned v roce 2002
se začalo diskutovat o tom, že je třeba rozšířit i Městskou knihovnu. Já byl
od začátku zastáncem názoru, že je třeba postavit novou, dokonce jsem našel
dvě logická místa, kde by to šlo. První bylo právě vedle ZUŠky. Maminy
odvedou děti do výuky a pak tam půl hodiny sedí na chodbě a klábosí u
automatu na kávu. Kdyby měly 50 metrů vedle knihovnu, mohli by čas trávit
lépe. No a našel jsem i důvody, proč knihovnu umístit na roh centrálního
náměstí vedle domu kultury. Tak nějak ty instituce patří k sobě. Ukázalo se,
že tam to ale nepůjde, kvůli inženýrským sítím na daném pozemku. A
nepřesvědčil jsem ani kolegy pro novostavbu u ZUŠ. Chyběl jeden hlas. Padlo
rozhodnutí rozšířit sávající knihovnu. Ta vznikla někdy v sedmdesátých
letech v panelákovém sídlišti. Vypsala se soutěž na projekt, a já byl
v komisi. Mělo nad ní vyrůst ještě jedno patro, vítězný návrh byla hezká
moderní architektura. Započalo stavební řízení. Ukázalo se ale, že odborník
dosadil blbě do nějakého vzorečku, a že je všechno špatně. Nelze do výšky
přistavět ani centimetr, budova by zastiňovala několik obytných jednotek
tak, že by do nich slunce nesvítilo tolik hodin, kolik normy nařizují. Celá
investice se musela zrušit, byla to pěkná blamáž. Trochu to připomíná soutěž
na Národní knihovnu v Praze, kde taky nějaký odborník do zadání blbě
nakreslil obdélník, kde má stát, a teď se neví, co s tím.
Kde je vůle, cesta se najde,
praví známá pravda. Vykoupilo se několik prostor sousedících s knihovnou a
rozhodlo se, že se to probourá, spojí, rekonstruuje. Nastal problém s tím,
že v jednom z těch prostorů měli hnízdo důchodci – městský klub. A ti
křičeli, že jsou vyhazováni. Někteří křičí dosud. Přestože je prokázáno, že
původně jejich prostory byly plánovány pro kulturní středisko a že od
počátku bylo rozhodnuto, že se tam klub umisťuje dočasně. Za další miliony
se tedy koupil jiný dům a tam se důchodcům zbudoval nový klub. Hezčí a
s více službami. Většina to uvítala, ale někteří z těch, kteří to teď mají
do klubovny dál, mručí. Nakonec všechny koupě a výměny nemovitostí proběhly
a vypsala se nová soutěž. Vyhrála ji slušná architektonická firma a výsledek
sliboval hezkou knihovnu. Pak bylo vypsáno výběrové řízení na zhotovitele
stavby. Nejlevnější nabídku předložila loni na podzim jedna firma, kterou
nebudu jmenovat. Knihovnice vyzvaly čtenáře (máme jich asi 1600), aby se
zásobovali knihami na delší dobu, zbytek knih se zabalil (asi 40.000 svazků)
a začalo se stavět. Ukázalo se ale, že firma to byla špatná. Zdá se, že jim
šlo o to, nějak přes zimu zaměstnat pár zedníků, pro které neměli práci,
udělat tu část zakázky, kterou dokázali, a pak stavba ustrnula. Nakonec
s nimi město muselo smlouvu zrušit a někdy v květnu přišla firma opravdu
solidní. Ještě se musely řešit problémy s interiérem, ale i to se zvládlo a
tak jsme 15. 10. knihovnu slavnostně otevřeli. Má dětské oddělení, kde si
mohou děti i hrát, a oddělení pro dospělé, včetně asi 8 internetových
pracovišť (doufáme jejich počet zvýšit na 12), půjčuje i CD a postupně
rozšiřujeme i počet naučných CD ROMů. Vše bezbariérové. A taky je tam
prostor pro cca 40 posluchačů na různé kulturní akce. Výtvarně budova vypadá
moderně, hezky, svítí zeleně, je před ní nový parčík a v patře i malá terasa
k posezení v letních dnech. Jsme na ni pyšni. A co se týče budoucnosti, u
paty budovy už je optický kabel, aby připojení na internet bylo opravdu
rychlé.
To celé jsem popsal i proto,
aby bylo vidět, že není nic divného, když budování nové knihovny provázejí
potíže. U té pražské Národní jsou ale poněkud podivné. Vypadá to, že opravdu
sama Národní knihovna, když připravovala zadání soutěže, zvorala podklady, a
nakreslila parcelu o kousek jinde, než by podle územního plánu (ÚP) měla
být. O kolik – v tom se zatím mlží. Ale přinejmenším je problém s 1000 m2.
Upřímně řečeno, i s tím mám zkušenosti, kdo ví, v jakém stavu jsou katastry,
nediví se. Prostě se schválí změna ÚP v zastupitelstvu, proběhnou příslušné
úkony a problém je odstraněn.
Druhý problém nastal při
vyhodnocování soutěže a taky souvisel s špatným zadáním. Vítězný návrh
umístil do podzemí část, která měla být podle zadání nad ním. Názor
odborníků je, že k dobru věci. Kaplický našel technologické řešení, které
zadavatele nenapadlo, a které se mu líbí. Úplně striktně vzato, měl
zadavatel v tom okamžiku soutěž zrušit a vypsat znovu, s podmínkami, které
by tuto možnost zahrnovaly. Ovšem ještě lepší by bylo už na začátku podmínky
formulovat volněji, tak aby předem nevylučovaly dobrá řešení. Pozdě bycha
honiti.
Pochopitelně ti, kdo
nevyhráli, podali protesty. I to zná každý, kdo se pohybuje kolem veřejných
zakázek. Rozhodnout, zda byla soutěž regulérní, ale není v pravomoci české
architektonické organizace, nýbrž mezinárodní, protože to byla mezinárodní
soutěž. A mezinárodní organizace konstatovala, že sice došlo k porušení
podmínek, ale není to důvodem k anulování soutěže. Vypadalo to, že se může
stavět.
Pak odborník na cokoliv
Václav Klaus oznámil, že se mu knihovna nelíbí, a že je ochoten se přivázat
k bagru. Já bych zase byl ochoten s takovým bagrem vyjet, Klaus, Neklaus.
Najednou se ale dali slyšet pražští zastupitelé za ODS, kteří mají většinu,
že se jim to vlastně taky nelíbí, a že jsou proti. Věc má tři háky. Ten
první je, že pokud vím, původně byli pro a neznám žádnou oficiální schůzi,
kde by se usnesli ke změně. Prostě si to projednali v kuloárech, no budiž.
Za druhé některé jejich argumenty jsou prostě lživé – třeba, že při pohledu
z Karlova mostu to bude hyzdit panoráma. Je prokázáno, že z Karlova mostu
nebude z budovy vidět ani kousek. Podobně tvrzení, že do památkové zóny
takový objekt nepatří. Jenže on v ní neleží. Můj třetí argument je osobní,
ale zásadní. Strana, která na letnou umístila billboard Václava Klause, nemá
právo mluvit o hyzdění Prahy. Howgh.
Komu to je málo, toho
upozorním, že už naši předkové do románské Prahy necitlivě zasadili gotické
prvky, další pak tam nahňahňali renesanci a baroko. O klasicismu a secesi se
neradno zmiňovat.
Z celé věci se stalo
politikum, které vylepšil Mirek Topolánek tím, že vlastně vláda to nemá jako
prioritu a nedá na to prašule. Neměl něco takového říci včas?
Možná jsou důvody, proč
knihovnu na Letné nestavět, zásadnější, než líbí-nelíbí. Vlivná klika
prosazuje Prahu olympijskou, a stavbu národního fotbalového stadionu na
Letné. Možná na místě v ÚP určeném pro kulturní nebo církevní stavbu vyroste
i další stavba sportovní. (To, že věci drží s ODS basu ČSSD nasvědčuje, že
by v tom mohla být nějaká betonářská lobby). Změny územního plánu se dělají
pořád a všude a zaklínání olympiádou by mohlo pomoci. Těžko říci. Každopádně
knihy Národní knihovny plesniví a hnijí v nevhodných prostorech a vedení NK
slibuje do roku 1212 kolaps, pokud nová knihovna nebude. Uvidíme. Opravdu se
obávám, že uvidíme.
A na závěr poznámka
ekonomická. Mně vždycky mrzí, když se knihovna šmahem označuje za zařízení
kulturní a peníze na ni se berou z rozpočtu kultury. Ona je opravdu z dobré
poloviny institucí vzdělávací. Jenže je snahou rozpočtářů na všech úrovních
dělat rozpočty nepřehledné, matoucí.
Madonna a
Radiohead aneb tržní hodnota CD
Nejen naše média, ale i ta
vlivná světová upozornila na zajímavé věci v hudebním průmyslu. Skupina
Radiohead vydala své nové album na internetu, a stáhnout si ho může každý,
zaplatí za to umu, kterou si sám zvolí. Třeba jeden cent. Ona je v tom i
jistá finta, a to, že tím se dostane k právu objednat si za nízkou cenu
některé předchozí tituly kapely, ale to ponechme stranou. jejich rozhodnutí
totiž nastoluje otázku, jaké je skutečná tržní hodnota CD. Odpověď je
paradoxní: 0 (Kč, Euro nebo dolarů, to je jedno, nula je nula). Tržní
hodnota je prostě rovna nějnižš ceně, za kterou si věc můžete pořídit, a
v současné době stahují ilegálně všichni, kteří chtějí, platí se vlastně
dobrovolně. (Nebo za to, že máte originál, včetně obalu a tak, ale v době
barevných laserových tiskáren si můžete stáhnout a vytisknout i obal a
potisk CD.) Situace je podle mého soudu podobná, jako kdyby v Praze (či
kdekoliv jinde) nadále fungovala městská doprava za jízdenky, ale úředně
bylo rozhodnuto, že revizor bude jen jeden, bude fungovat dva dny v roce a
nesmí chytit víc než tři pasažéry. Za jak dlouho by za jízdenku platili jen
podivíni, idealisté a mravní fanatici?
Ovšem kolaps hudebního
průmyslu může mít velké následky. Zdá se, že nastanou tři zásadní modely.
Velké hvězdy uzavřou s nakladateli smlouvu, zahrnující jejich zastupování
v všem. Prostě třeba takový EMI nejen bude vydávat desky (na čemž nevydělá),
ale zároveň jim bude sloužit jako agentura ke koncertům, bude prodávat
jejich trička a jiné předměty a bude mít podíl na právech za reklamu. Tím se
zahojí.
Ti nejamatérštější si budou
všechno tohle dělat sami, jako dosud, a budou se snažit víc vydělat na
koncertech, aby na svou muziku nedopláceli tolik. Při mizivých nákladech
jejich alb mohou doufat, že si je stejně kupují jen skalní fanoušci, a ti je
podpoří i nadále.
Umělci středního doletu se
asi budou muset smířit s tím, že si album zaplatí a vyprodukují sami a
vydavatelé ho milostivě přijmou do distribuce. Pro jeho propagaci neudělají
nic a na vydání nepřispějí Prsotě na to nebudou prachy. Ostatně, mám pocit,
že tam už zřetelně směřujeme.
Madonna, nejprodejnější
umělkyně současnosti právě opustila jeden label a přešla pod jiný s tím, že
ji bude zastupovat komplexněji a ona se stane společnicí firmy.
Každopádně to vypadá, že
velké firmy pochopily, že s piráty nevyhrají a celý showbussines čekají
velké strukturální změny.
Večer
remaků
Proběhl na ČT1 v sobotu 13.
října. Začal ho souboj hitů. Podle mého soudu je to program, kterému by
slušel shakespearovský titul Mnoho povyku pro nic. Pro ty, kdo nesledují.
Sedm písní, které byly hity, nazpívá sedm nových interpretů. Bohužel jak je
u nás zvykem, jde to z playbacku a je to dost senzacechtivé. Na druhé straně
člověk se může zapřemýšlet, jak by (kdyby to uměl) interpretoval dotyčný hit
sám. V USA je přece normální, že jednu píseň nazpívaly na desku desítky i
stovky interpretů a nedělá se z toho cirkus. Jde jen o to, že tam to nní
veřejná objednvka, ale vnitřní pocit nového interpreta, že tuhle píseň by
chtěl lidem zprostředkovat po svém. Večer hitů proběhl už podruhé a
vítězství v takové sranda soutěži si odnesl Děda Mládek Ilegall Band za
Jožina z bažin. Asi jediný případ, kdy nešlo o novou interpretaci, ale něco
s čím interpreti objíždějí republiku už léta. Jinak některé remaky byly
dobré, některé ulítlé (Sámer rapující Olympic), některé mi přišly jako
samoúčelné exhibice. Byl to už druhý Souboj hitů a televize v něm hodlá
pokračovat.
Možná nechtěně navazovaly v tv
programu dva remaky právě Shakespearových her. Dese důvodů, proč tě
nenávidím, bylo přiznanou aktualizací Zkrocení zlé ženy. Do současnosti
nepřevedeitelnou zápletku (mladší dcera se smí vdát až po té starší, kterou
pro její hašteřivost nikdo nechce) se podle mého soudu autorům nepovedlo
vhodně transponovat do 21. století, člověk se jen bavil tím, že srovnával
kousky zřetelně shakespearovské a původní.
Pak ještě následoval
Americký Macbeth, který se Shakespearem inspiroval jen velmi volně. Spojení
těch tří programů mi přišlo jako takový hezký pelmel na téma, jestli jsou
remaky k něčemu dobré. Odpověď si musí dát každý sám.
Vše je o
Klausovi
Přišlo mi, že celý ten týden
byl polemikou s Klausem. I když do něčeho se dostal jako Pilát do kréda, ale
jako by se ho spousta věcí týkala. O knihovně už jsem psal. Za odmítáním
knihovny lidi cítí Klause, a protože to vypadá, že většina národa by tam tu
knihovnu chtěla, není to pro něj dobré.
Myslím, že ho muselo chudáka
hrozně ranit, když Al Gore dostal Nobelovu cenu míru. Klaus už dlouho
označuje Al Gora hanlivými nálepkami, dokonce z něj udělal jakýsi příklad
falešného věrozvěsta ekologie. A teď ten člověk nejen že dostal od Američanů
Oscara za dokument, ale i Nobelovku. Pravda, napůl s nějakým mezinárodním
panelem vědců, ale to na věci nic nemění. Kdo si umí vybavit nějaký obrázek,
když se řekne panel vědců? Al Gora ano. Upřímně – vědci sami připouštějí, že
Gore je „jen“ popularizátor, ale že se s nimi dokáže bavit, že jim dokáže
rozumět a interpretovat většinou správně jejich výsledky. Gore napsal Zemi
na miskách vah, která je literárně i argumentačně na vyšší rovni než Modrý,
nikoli zelený Klaus. A konečně Gore dokázal to, co je pro politika
nejdůležitější – najít si silné téma a prodat ho lidem (pochopitelně i se
sebou). Jinak co se týče Nobelovek, potěšilo mně, že se dalo vsadit i na
Dylana jako spolufavorita Nobelovky za literaturu. Třeba příště.
S Chorvatskem jsme prohráli
souboj o křesílko v Radě bezpečnosti OSN. Do poslední chvíle jsme se ale
tvářili optimisticky, že jako je porazíme. Někteří upozorňovali, že Klausův
projev v OSN by nám mohl ublížit, protože nízko položené státy nebudou
šťastné z jeho bagatelizace změn klimatu. Nakonec jsme v prvním kole
prohráli o čtyři hlasy. Nikdo neví, kdo pro koho hlasoval, ale určitě to
v pravý čas někdo Klausovi vmete. Hezké bylo, když se v televizi zeptali
náměstka ministra zahraničí Pojara, jestli to mohl ovlivnit Klausův projev.
Jeho odpověď byla ve smyslu: To rozhodně ne... jiné věci to ovlivnily víc.
Z tohoto pohledu bylo od Bursíka chytré, že na závěr kampaně přijel do OSN
s topolánkem. Teď to vypadá, že přijel žehlit Klausovy přešlapy, ale
nestačilo to.
Pro Klause asi musí být
nepříjemné i to, že světoznámý český ekonom Jan Švejnar připustil, že by ho
mohl vyzvat na souboj o prezidentství. Každé charisma časem bledne a šediví
a Klaus už je dost okoukaný. Švejnar je asi větší kapacita v jeho domovské
disciplíně, asi má i lepší výchovu a jazykové dovednosti a i jako chlap
vypadá o třídu líp. A mám obavy, že pokud Klaus nad ním vyhraje, už mu nikdo
neodpáře, že to bylo hlasy komunistů.
A konečně Klause asi
nepotěšilo ani to, že dalajláma dostal od Kongresu USA medaili. Dalajláma je
kámoš Havla a Klaus se setkání s ním vyhýbá, aby nedráždil žlutého draka.
Prestižní cena ukazuje, že setkat se s ním by bylo docela in.
Nevím, jestli může Klause
potěšit, že mu věří nejvíc Čechů. Zvlášť, když v zápětí televize přinesla
zprávu, že takový Putin je v Rusku ještě oblíbenější.
Aby bylo jasno, myslím si,
že Klaus je na naše poměra špičkový politik, ale mám prostě pocit, že tenhle
týden mu spíš ubral.
A žertík
nakonec
Stará dobrá anekdoata, která
je stále aktuálnější. Potkali se dva muzikanti. Jeden povídá: „Včera jsem si
koupil vaše album.“ A druhý: „Tak to jsi byl ty?!“
Jiří moravský Brabec |