Ve středu dění - dění ve středu
19. září.
Úvodníček
Tak nám začal nový školní
rok. Teoreticky přelomový, protože se naplno rozjíždí právo škol na vlastní
učební programy. Mohu-li soudit podle našich kuřimských škol, tak alespoň
ředitelé a část učitelů vědí, kam s tím pohnout. Nejsem si ale jist, jestli
to vůbec chtějí rodiče. Jestli by neuvítali, pokud by se celostátně učilo
z týchž učebnic, nejlépe zase všechno stejně a nazpaměť. Já se těším, že si
najdu čas a probádám, jak moc je v učebních plánech věnováno základním
dovednostem (kompetencím) v umění. Přijde mi zvláštní, že děti se vlastně
nenaučí, jak vnímat nejdůležitější formy kultury, která je obklopuje. Že
sice mají jakousi doporučenou četbu, kterou opíší nebo si stáhnou z netu, že
se naučí snad i něco o pravidlech dramatu (aniž většina z nich byla kdy
v divadle na hodnotné hře (Dívčí válku nemyslím)) ale vůbec nic se nedozvědí
o tom, jaká je filmová řeč , jak jsou vystavěny dokumentární filmy. A přitom
mají počítače, kde by mohly stříhat vlastní snímky. Nevědí jak fungují
moderní umělecké trendy – performance, happeningy... Že se stále učí kreslit
jablko, ale nepoví si nic o kompozici a pravidlech digitální fotografie,
přestože ji mají možnost tvořit mobilem. To už nemluvím o tragédii, kdy
většina národa nerozezná zprávu od komentáře (a novináři na to žehrají).
Ďáblova
bible
Národní knihovna v Praze
dovezla původně v Čechách vzniklou (někdy na počátku 13. století) latinsky
psanou takzvanou Ďáblovu bibli, kterou si na konci třicetileté války odvezli
Švédové. Ještě, že nám ji ukradli. Vzhledem k pohnutým osudům této země a
relativnímu klidu Švédska, možná, že by se jinak nedochovala. Buďme rádi, že
si ji můžeme půjčit. Mediální humbuk kolem toho spočíval především ve faktu,
že celý převoz byl policejně vojenský manévr, že kniha je pojištěna na 300
melounů, že je „největší“ rukopisnou knihou světa (míněno rozměry a vahou -
má 75 kg) a že pro ni zbudovali zvláštní místnost, kde je bedlivě střežena a
kam smí šedesát lidí na hodinu v hloučcích po deseti a vždy na deset minut.
Kniha sama leží za sklem otevřená na stránce s půlmetrovým obrázkem ďábla.
Pochopitelně se jí nemůžete dotknout, přivonět k ní, natož listovat. I tak
to jistě musí být zážitek, přiblížit se k ní.
Kniha (učeněji zvaná Codex
gigas) obsahuje nejen bibli, ale i další spisy různé kvality. Z hlediska
moderního křesťana jsou některé vlastně kacířské - jsou zde magické
zaklínací lékařské formule k zahánění některých nemocí či k vypátrání
zloděje. Jsou zde i další spisy, třeba historické práce Flaviovy, rozpravy o
fyziologii, návod pro zpovědníky včetně doporučení jaká pokání za jaký
hřích, učená pojednání, a co je pro naši historii asi nejdůležitější - jeden
z nejstarších dochovaných opisů Kosmovy Kroniky české. To vše na pergamenech
různé kvality.
Za podstatnější považuji, že
kniha bude digitalizována a budeme si ji moci prohlédnout i na webu. Ono už
to sice jde díky fotkám ze Švédska, ale je to na webu dost nekvalitní, malé
rozlišení, nevyčištěné. Docela se těším, co s tím šikovní mágové udělají.
Víkend 14.
– 16. září – Slovenská mise
Pozvali mne uvádět festival
do Skalice. Skalica je na Slovensku, hned u hranic. Tomu kraji se říká
Záhorie. Je odsud kapela Za, kterou už jsem měl čest několikrát uvádět. Je
to takový příjemný folk na slušné úrovni, která stačí na postup do finále
Konkursu pro Moravu, Slovensko a přidružené gubernie. Dokonce si myslím, že
při troše štěstí by se mohli někdy i kvalifikovat do Náměšti.
O hudební stránce věci se
rozepíši do papírového FC, zde bych chtěl pojednat spíš popis výpravy. Od
nás z Kuřimi to není vlakem o nic časově náročnější než do Prahy, takže jsem
si našel spoj, zabalil batoh a vyrazil v pátek v poledne z domova. První
nemilé překvapení mi způsobily České dráhy. Ony se sice snaží, jak přilákat
lidi do vlaku, různý systém slev a programů je až nepřehledný, ale prodat mi
lístek z Kuřimi do Skalice nedokáží. To prý bych musel do mezinárodní
pokladny v Brně. Upřímně řečeno, vzhledem k tomu, že pokladny jsou spojeny
přes web a chtěl jsem platit v českých, nějak jsem to nechápal. Zvlášť když
osobní vlak jede z Kuřimi až do Břeclavi, tak proč hopsat po Brně? (Další
přestupy jsem měl v Hodoníně a Sudoměřici nad Moravou, odkud je to do
Skalice 3 km). Tak jsem si koupil lístek do Sudoměřice a doufal, že buď
v Břeclavi nebo Hodoníně, kde bylo na přestup po 15 minutách, dokoupím
zbytek. V Sudoměřici to byly jen 4 minuty, tam jsem to vyloučil. Uvažoval
jsem i o tom, že na Slovensko přejedu na černo, byl jsem zvědav, v jaké měně
bych dostal pokutu, či kteří pohraničníci by mne zadrželi. Nakonec jsem
koupil lístek v Břeclavi za 31 Kč na 3 km jízdy. Pro jistotu jsem si koupil
i jízdenku Skalica – Břeclav na neděli.
Přiznám se, že jsem ještě
vlakem česko-slovenskou hranici nepřekračoval a vlastně to byla poslední
možnost před vstupem do Schengenského prostoru. V Sudoměřici byl přistaven
minivláček, u něj celník a celnice (žena, nikoli budova). Zkontrolovali mi
občanku, nasedl jsem si a jeli jsme přes hranice ve vlaku v počtu tří kusů.
S občankou v ruce jsem vystoupil ve Skalici a tam nebyl nikdo, komu bych ji
ukázal. Odbyli to zřejmě v ČR a mně mrzí, že jsem si nevšiml, kdo tam byl za
který stát. Fantastické mi přišlo, že z vlaku vystoupil starší pán v
pracovním, odemknul si oprýskané kolo přivázané k plůtku slovenského nádraží
a jel dál. Prostě překračovat hranici je tu běžné. To jen my, pamětníci
z vnitrozemí, máme divný pocit, že hranice je něco důležitého a vzpomínáme
na doby, kdy jste museli ukazovat, co s sebou vezete.
Akce, kterou jsem uváděl,
byla Folkscéna na Skalických dnech. Skalické dny se konají od roku 1991,
Folkscéna byla letos po páté. Skalické dny mají podtitul Festival tradic,
hudby a zábavy. Skalica je městská památková rezervace, většina středu města
je ještě obehnaná hradbami. Zuzana Rybárová, která měla Folkscénu na
starosti, mi poslala barevný plánek, jak dojít k cíli, kde se fixou
nakreslená cesta středu města vyhýbala. Pochopitelně jsem na ni nedal a
vyrazil do spleti uliček. A pochopitelně jsem narazil, protože bez vstupenky
se nebylo možno na náměstí dostat. Tak jsem kličkoval, koukal se na stánkaře
(stejné jako u nás) a došel až k bývalému františkánskému klášteru, na jehož
zahradě jsem měl působit. Tam jsem nevěděl, jak dál, protože vlézt do budovy
a doufat, že vylezu na druhé straně v zahradě mi přišlo nedůvěryhodné,
obzvlášť, když na budově byl nápis, že je zde Základní umělecká škola.
Naštěstí mne domorodci uklidnili, že opravu ano, do křížové chodby, pak
doprava a jste tam.
Scéna byla postavená veliká,
zvukař výborný, taky importovaný – Luděk Kabelka. Překvapilo mne, že před
scénou je kvalitní betonový parket (divné spojení slov, že), takže s tancem
nebude problém. Překvapilo proto, že u našich památkářů by asi betonový
parket v historické zahradě památkové rezervace neprošel.
Musím říci, že zázemí scény
fungovalo na jednotku s hvězdičkou. Vyfasoval jsem vše potřebné, tedy
označení a žravenky. Sympatické mladé pořadatelky se co chvíli ptaly, jestli
něco nechci, jídlo, pití... Neustále udržovaly v cateringovém stanu vzorný
pořádek, a na druhé straně na rozdíl od mnoha českých zázemí se sem
nescházely zástupy vyžírků a dotěrů. (Třeba byli za hlavní scénou...) Opravu
velmi příjemné zázemí.
Všechny kapely dorazily
včas, všechno fungovalo. Bylo i poznat, že město do Skalických dní vkládá
peníze a ne málo. Třeba v pátek byl vedle naší scény ohňostroj za cca
100.000 SK. Zajímalo mne, jaká je návštěvnost Skalických dní. Paní Zuzana mi
řekla, že v předprodeji prodali asi 15.500 permanentek (po 100 SK) a
počítají, že dalších deset tisíc lidí přijede na místo. (Skalica má 15.000
lidí.) Nevím, co je největší atrakcí, zda kultura nebo jarmark, ale stánků
bylo opravdu hrozně moc. V jednom koutě byl i historický jarmok, tedy ukázky
krásných starých řemesel a opravdu vkusné výrobky.
Po dobu Skalických dní byly
otevřeny místní památky – především kostelů má Skalica opravdu hodně. Hrál
se hokej (primátor je hokejový fanatik, Skalica hraje slovenskou ligu),
přiživovaly se i soukromé podniky a oficiálně byl tři scény – hlavní, folk
(v neděli ji vystřídala dětská) a lidová. Je jasné, že i něco z toho, co se
odehrálo jinde, mělo s folkem spojitost – na hlavní scéně třeba hrála
znojemská Lucrezia Borgia a Pavol Hammel. Bohužel jsem neměl čas zevlovat,
uváděl jsem. Byl jsem přitom docela zvědavý přinejmenším na slovenského
plyšáka Cmoríka a na Smatanovou, kterou znám jen z televize.
Hned za hradební zdí bylo
v sobotu nejaké techno, které sice nebylo součástí oficiálního programu, ale
dunělo jako hrom, zvláště večer. Takže to byl takový Spirituál kvintet remix,
Jablkoň remix a nejhůře Helan remix. To mi opravdu vadilo, bolely z toho
basového spodku vnitřnosti.
Mezi občerstvením bylo i
skalické víno (nepil jsem, ale dali mi dvě lahvinky s sebou, chystám se
ochutnat) burčák (tak to si opravdu konferenciér nemůže dovolit, mohl by
prošvihnout vstup) a trdelníky. To je místní specialita – viděl jsem
dokument, jak se to dělá. Těsto se omotá na dřevěný válec, upeče na ohni a
obalí v dobrotách. Ochutnal jsem, dobré to bylo a myslím, že neodolal skoro
nikdo z účinkujících.
Zábavné bylo i sledovat, jak
se desorientuje můj mobil. Na scéně byl na Slovensku, v ubytovně střední
školy, kde jsem spal, se cítil být v Česku.
V zákulisí jsem si docela
hezky pokecal se spoustou lidí, nejzábavnější společník byl František
Segrado z Veselé bídy. Jeho nářeční jazyk je nádherný, šťavnatý, jeho
myšlenky hluboké a podnětné. A protože je výtvarník, po chvíli o pár kroků
odběhl a hledal v oblázcích a jiných kamenech u hradební zdi. A vrátil se
zpět a přinesl kus křemene, na kterém příroda vytvořila takový kubistický
obličej. Inu umělec.
Protože jsem činný v místní
politice, zajímalo mne, jak to funguje na Slovensku. Tam se volí primátor
přímo, má tedy větší vážnost. A překvapilo mne, že Zuzana Rybárová je
zaměstnána nikoliv na nějakém oddělení kultury, ale v oddělení marketingu.
To my u nás nemáme. Nepřekvapilo mne naopak, že František hlásil, že mu
Karel Prokeš z Valmezu říkal, že je to velmi šikovná manažerka. Protože
prostě je.
Co se týče kulturní
vzájemnosti, Skalica je opravdu takové česko-slovenské město (byť historiky
stále slovenské). Kromě jiného i proto, že vlastně až do devadesátých let
sem sahal televizní signál z Moravy podstatně lépe než přes Karpaty ze
Slovenska. Místní znají dobře východomoravský folklor – což se projevilo
hned v pátek u Hudců z Kyjova, kapely, která scénu rozjížděla. (Navíc její
primáš ve Skalici na ZUŠce deset let učil, takže přišli kolegové i bývalí
žáci.)
K dramaturgii alespoň to, že
z ČR dovezla hvězdy (Jablkoň, Spirituál kvintet), i kapely prostě velmi
dobré, byť zatím nehvězdné (P.R.S.T., Trchová-Hennel-Pospíšil, Helan
s Kapelou a další), ze Slovenska vlastně hvězdní byli jen oaurelovaní
Veslári, jinak slušné kapely (Tajf, BG Time, Za...).
Početnost publika byla
proměnlivá, pochopitelně na Spirituál kvintet bylo velmi plno. Celkově se ve
mně prohloubil dojem, že Slováci jsou o naší kultuře informováni podstatně
lépe než my o jejich, i když já díky Konkursům, Vrabcům, Proglasu a možnosti
sledovat STV přece jen něco málo vím.
Nakonec mi jízdenka zpět
propadla, protože jsem se vetřel do auta k Helanovu houslistovi Antonínu
Bukovskému a jel v noci na neděli domů. AB je primášem cimbálovky Prespolan
a bydlí v Kobylí, kde mají velké rodinné vinařství, které dávají dohromady.
Profesí je ovšem vystudovaný hudební vědec a etnograf. Takže jsme jeli domů
s mezipřistáním a koštem. Dělají moc dobrá vína a hezky jsme si o nich
popovídali. Ale o tom jindy.
Zkrátka a jasně, výlet na
Slovensko byl velmi příjemný, peníze jsem si nevyměňoval, ukázalo se, že
jsem opravdu žádné nepotřeboval. Honorář jsem dostal v českých, myslím, že u
nás by se pořadatel divil, že má vyplácet Slováky v slovenských, tam je to
normální.
A na závěr jaký byl program
Folkscény:
Pátek: 19:00 Hudci z Kyjova
* 21:00 Veslári * 22:00 Ohňostrojová šou - 15 rokov družby s partnerským
mestom Schwechat * 22:15 Rovnátka * 23:00 Veslári
Sobota: 10:00 otvorenie
FolkScény: Jiří Moravský Brabec * 10:10 Vinohrad * 10:55 Bratislavské
združenie country a dobových tancov- Saltarello * 11:05 Tajf * 11:50 BG Time
* 12:35 výuka country tancov * 13:00 Veselá bída * 13:45 Oli&Lu * 14:25
P.R.S.T. * 15:15 Přelet M.S. * 15:50 Bratislavské združenie country a
dobových tancov- Saltarello * 16:00 ZA * 17:00 Martina Trchová a Michal
Pospíšil * 17:30 výuka country tancov * 18:00 Spirituál Kvintet * 19:00
Bratislavské združenie country a dobových tancov- Saltarello * 19:30 Jablkoň
* 21:00 Pavel Helan a Kapela * 22:30 spievanie známych piesní- muzikanti a
diváci
Rozpočet
(středa 19. září)
Ve středu nám vláda
schvalovala návrh rozpočtu na rok 2008. Ministr financí Kalousek se dal
slyšet, že změny proti už předem známému návrhu budou jen kosmetické, mezi
resorty maximálně v nějakých desítkách melounů. Ministr kultury Jehlička
(taky lidovec) se naopak dal slyšet, že jestli kultuře proti návrhu
nepřihodí přes miliardu, tak bude rezignovat, protože s tím prostě vystačit
nelze. Kdo čekal drama, nedočkal se. Milý Jarda se našel, ministr poděkoval,
kultura je spasena.
Abych se přiznal, vlastně
vůbec nevím, kolik by měl stát na kulturu vydávat a na co. Logika mi sice
říká, že když vezmu průměr za EU, neměli bychom se příliš lišit, co do
procenta z rozpočtu, ale na druhé straně žiji v realitě a vím, jak je
nemožné zjistit, kolik vlastně na kulturu dává třeba obec, kde žiji.
Všeobecně vzato je mezi těmi, kdo vládnou nad rozpočty, tendence vymyslet
kapitoly tak, že vždycky budete sčítat hrušky s jablkama a výsledek
převedete na líh. A tak se dozvím, že v nákladech na kulturu nejsou náklady
na topiče v kotelně kulturního zařízení, ale že tam jsou zato náklady na
propagaci města pomocí informační kanceláře a na knihovnu. Podobně
v příjmech jsou příjmy ze vstupného, ale s výjimkou městského plesu, příjmy
za pronájem prostorů v kulturáku, ale s výjimkou dvou obchodů a podobně.
Stejně tak u státu je to
všelijaké. Například církve – jdou z resortu kultury, proč ne třeba vnitra –
jde jim snad o naše nitro. A i ty knihovny – jde o instituci kulturní nebo
vzdělávací? A mají to jinde v EU stejně, nebo jinak? Nezkresluje to ta
procenta? A je rozumné dávat tak velké peníze na Národní divadlo, kam stejně
chodí hodně cizinci, nebo podpořit spíš kulturní aktivity amatérů v menších
městech? Nevím, neznám odpovědi, jen mám pocit, že to celé je šíleně
setrvačný kolos, kde někteří jsou zvyklí dostávat od státu habaděj a jsou
líní, jiní dostávají habaděj a snaží se, a ještě jiní nedostanou nic nebo
skoro nic a snaží se taky. Například v době, kdy byla Zahrada ve Strážnici,
pronajímali jsme si areál od státního Ústavu lidové kultury. Kdyby to byl
areál obecní, byly by peníze za nájem na ty čtyři dny velmi motivující.
Takto Instituce věděla, že když si vybrečí od státu 5% navíc, je to pro ně
výhodnější než pronajmout.
Každopádně stát přišel
s docela hezkou taktikou – některé státní kulturní instituce předá krajům a
městům (pochopitelně bez peněz nebo s méně penězi) a ušetří. Z čeho to budou
platit noví vlastníci, ví bůh a svatý Václav, jak praví klasik.
I já jsem ale kulturní
parazit. Sedmý rok dělám dramaturgii kultury pro Společenské centrum u nás,
takto zařízení města. Každý rok přesvědčuji příslušné, že mají kulturu
dotovat, protože kdyby se měla uživit sama, tak ji nebude dělat město, ale
soukromník. A oni dotují. Takže máme mírnější problémy, než soukromníci,
kteří dělají kulturu z lásky. I když si myslím, že bez grantů od obcí se
neobejde s výjimkou diskobarů prakticky nikdo z pořadatelů.
Otázka je, co dotovat, a
kolik. Travesti show si u nás na sebe vydělá zaručeně. Jinak je to vždy
loterie.
V pondělí mi Luboš Javůrek
přivezl vypálené CD Bokomary s Naďou Urbánkovou. Tak jsme poseděli v prázdné
kuřimské kvalitní kavárně a pokecali. Na adresu jedné rozpadlé kapely řekl
asi toto: „Oni byli nenažraní a šroubovali cenu pořadu moc nahoru. Když
děláš kvalitní muziku, tak můžeš být pro některé pořadatele, kteří tě
vezmou, mírně prodělečný. Prostě tě chtějí udělat, tak tě udělají, a ten
mírný prodělek doženou jinde. Ale jak začneš být hodně prodělečný, tak
začnou problémy.“ V pátek před tím mi Luděk Kabelka, který dělá kulturu
v Břeclavi jako soukromník řekl jiný příběh. Spočítal si, kolik ze svého
vrazil za pět let do koncertů těch, které má rád. A protočily se mu panenky.
Tak jim nabídl to, co leckde funguje na klubové scéně. Ozvučím vás, nebudu
vám počítat za sál, a dám vám, co se vybere. A najednou se ukázalo, že i za
těchto podmínek by mnohé kapely nedosáhly na polovinu obvyklých honorářů.
To, že stát nakonec na
kulturu přidal víc, problémy kultury v obcích neřeší ani omylem. Prokousat
se ke grantům na obyčejnou činnost je dřina. Mecenáše abys hledal
s baterkou. Sponzory, kteří to dělají kvůli reklamě firmy taky – dokud
nebudou nosit umělci dresy s nápisem Gambrinus, Hamé nebo na místní úrovni
Staviva Bareš. Zvýšení DPH nám koncerty prodraží (nejen na honorářích, ale i
na ubytování v hospodách, například). A menší daně z příjmu se kulturních
zařízení netýkají prakticky vůbec – ve zisku nejsou.
Jediná šance je, že by si
lidi sami řekli, že fakt tu kulturu potřebují a proto na ni budou masivně
chodit a žádat po pořadatelích, ať jsou lístky dražší. Obávám se ale, že to
spíš ministerstvo začne nabízet pártisícové granty na normální koncerty a
jinou místní kulturu.
A protože jezdím po
republice poměrně dost, cítím i to, jak narůstá vnitřní dluh v kultuře.
Kulturáky stárnou a nové budovy se budují jen pro komerční kulturu. Měst a
obcí, které by v posledním desetiletí otevřely nový kulturní dům, opravdu
moc není.
A smutný
žertík nakonec...
V sobotu neproběhl v Praze
koncert festivalu Pražský podzim. V Rudolfinu mělo vystoupit proslulé
německé těleso Staatskapelle Dresden, sólistkou první poloviny měla být
vynikající pianistka Héléne Grimaudová. Ta odmítla hrát, protože podle n
nebyl klavír v dobrém stavu. Podle české strany – uražená primadona. Podle
německé strany (včetně italského dirigenta) byl klavír fakt špatný a navíc
český ředitel Špiroch silně alkoholizovaný. A bavte se s opilcem.
A tak si člověk vzpomene na
Jiřího Šlitra, který tuším pravil, že v Rudolfinu hraje rád, že tam mají
vždy dobře utřené piano.
Za měsíc zase
Jiří moravský Brabec |