Ve středu dění - dění ve středu
22. srpna.
Úvodníček
Původně jsem nepočítal, že
si udělám prázdniny s touto rubrikou. Ale nejdřív jsem si zaviroval počítač,
pak mi vyhořel, a najednou byl červenec pryč. Léto je rozlítané, takže i
srpen posílám s křížkem po funuse, ale alespoň takto.
Laskavému čtenáři předkládám
tři témata, snad ho některé zaujme. V září se pokusím napsat něco o
festivalech ve Žďáře a slovenské Skalici. A o tom, co čas přinese.
Agenti a soudci
Jak jsem předpovídal, Čunkův
případ zatím vyšuměl. Obstův tým předvedl nekompetenci, která se dala
očekávat a je otázkou, nebyl-li schválně nasazen na případ známý nešika, aby
ho zvoral. Otázkou ovšem je i to, jestli jiná politická klika případ záměrně
nevykonstruovala, aby poškodila zlého gadža. Za zaznamenání stojí, že když
se Čunka zeptala reportérka, jestli nemá pocit, že měl odstoupit a teď se
hrdě vrátit, řekl, že kdyby odstoupil, případ by se vlekl pět let. Obávám
se, že má pravdu. A kdo vám vrátí pět let.
Na start se vrátil i případ
Kulínského. Obšťastňovatel sboristek půjde znovu před soud. Chvíli jsem si
připadal jako v superislámském státě. Tam, jak známo, má svědectví dvou žen
stejnou hodnotu, jako jednoho muže. Zde byl poměr 49:1 a chvíli to vypadalo,
že to nebude stačit. Nevím, co se odehrálo, nechci předjímat výsledek a už
vůbec si netroufnu říci, co s těmi holkami pan dirigent měl či neměl. Ale
bez ohledu na to všechno je patrné, že existuje sbor, kde 49 žen a dívek je
ochotno protrpět martirium vyšetřování, aby se pokusilo o potrestání
sbormistra (a že jim rozhodně nezávidím pobyt před soudem a dotazy ze strany
advokáta Sokola, týkající se jejich intimního života, pocitů a prožitků při
tělesných kontaktech s kýmkoli a jejich morálního profilu celkem, to mi
věřte). Pro těch 49 svědkyň, nemohlo být Bambinování šťastnou životní
epizodou. A pro rodiče dalších dívek je to důvodem, zvažovat, jestli má
holka zpívat ve sboru. Co když tam je něco podobného?
Po šesti letech sporů
odsoudili nepravomocně Vladimíra Nováka Železného k pokutě 5 melounů za
celní únik s obrazy. Hned se odvolal. Konec v nedohlednu. Upřímně řečeno,
předpokládám, že jeho skutečné majetkové poměry jsou asi takové, že je to,
jako kdyby milionáře odsoudili k pokutě 5.000 Kč. Naštve, ale moc nebolí.
Vsadím dolar proti cibuli, že do tří let to Železný stejně nezaplatí,
protože se spor potáhne. Čunkův odhad o pěti letech trvání sporu byl
optimistický.
Objevování agentů pokračuje.
Další jméno je Václav Neckář. Bude se prý soudit. Není to Čunek, možná se to
potáhne pět let, možná déle a jméno si stejně neočistí. K soudu možná půjdou
i případy agentů ze Semaforu. Jiří Cízler už je po smrti, ale takový Josef
Dvořák asi není šťasten, když se ví, že donášel na Jiřího Suchého. Hořkým
žertem dějin je, že i Jiří Suchý byl spolupracovníkem StB. Napsal hlášení,
že členové Semaforu vzorně reprezentovali na zájezdu v zahraničí
socialistickou republiku pro potřeby této organizace. A to pro pobyt
v seznamu stačí. Vlastně má totální smůlu, protože přiznal, že napsal
hlášení, takže spolupracovníkem byl. Myslím, že lidé typu Suchého či
Nohavici se vlastně ani soudit nemají. Soudný člověk pochopí, že bolševikovi
nepomáhali, ale škodili, uvážlivý ví, že kdyby někoho udali, už to dávno
paparazzi vyčuchali a na ostatních nezáleží.
25 digitálních let
Těžko říci, co je přelomovým
vynálezem. V rychle se rozvíjejícím světe zpravidla v důležité oblasti na
sebe navazuje celá řada objevů a vynálezů. Žijeme v postprůmyslové
společnosti, kde rozhodující oblastí je infotainment, tedy informace a
zábava. Takže osa asi vede po trase polovodiče v elektronice, tranzistor,
integrovaný obvod, čip, počítač, osobní počítač, digitalizace čehokoliv,
internet. Nejmladší generaci už to všechno připadá samozřejmé. Já pamatuji,
jak jsme na počátku sedmdesátých let ve Žďáře jako brigádníci budovali první
počítačový sál, na jejich konci jsem pak nastoupil u počítače nové generace.
Zabíral velký sál, měl neuvěřitelně velkou paměť 512 KB, což byly dvě veliké
skříně, poprvé kromě magnetických pásek i výměnné disky, každý s kapacitou
30 MB (mohl jich mít zároveň připojeno až devět). Každý ten disk byl větší
než pecen chleba, byl ve speciálním poklopu jak na syrečky a stál dost
peněz. Když jsem pak v roce 1979 přešel do Kuřimi (továrna TOS KUŘIM), abych
zde byl při místním budování počítače M4030-1 (ruská kopie IBM), a přivezli
nám ho z SSSR, bylo to několik kamionů, přes 200 beden z překližky o
tloušťce 1 cm. Na všech dodavatel nastříkal šablonou jméno firmy, kam
počítač směřuje. Novináři si to nesměli vyfotit, protože dodavatel
nepochopil, co je to háček nad ř a tak na nás asi dvě stě padesátkrát koukal
nápis TOSKURVIM. Super technika. Operátorky musely mít kalhotky a podprsenku
z bavlny, umělá vlákna totiž při vrtění se na židli způsobovala statickou
elektřinu a systém padal. Co se týče paměťového media, byly disky prostě
špička. Tyto disky byly tak progresivní, že se používaly ještě na konci
osmdesátých let, když jsem svět počítačů opouštěl. Od informací jsem
směřoval k zábavě.
Svět byl ale s úschovou
informací už mnohem dál. V roce 1982 vznikla první CD. Paměťové médium,
které obsahovalo digitální záznam hudby, kde se na jeden stříbrný kotouček
vešlo totéž jako na více než 20 disků našeho počítače. Nepředstavitelné.
Velikost kapacity CD vznikla vlastně náhodou. 74 minut bylo nutných, aby se
na jeden kompaktní disk vešla celá Beethovenova Devátá.
Během prvních pěti let na
Západě prodej hudby na CD předčil prodej na LP. U nás bylo ještě ticho po
pěšině. Pamatuji si, že první CD, které jsem na začátku devadesátých let
dostal, bylo CD Vědro and Friends. Bluegrass. Vzpomínám si ,jak jsem si za
tehdy velkých více než 3000 Kč koupil první CD přehravač. Jen přehravač, bez
zesilovače natož beden. Byla to událost.
Tehdy měl obchod s hudbou
zlaté časy. Na CD se vydávaly nové projekty i přepisy starých LP. Vzhledem
k tehdejším mzdám to bylo vlastně dražší než dnes, ale kupovali jsme. (Ono i
to LP v roce 1970 za 44 Kč bylo dražší než CD dnes, přepočteno na plat
obyvatel.) Vypalovačky nebyly. První byly drahé (asi 7.000 Kč) a
neuvěřitelně pomalé. Propadli jsme kouzlu digitálního záznamu – chtěli jsme,
aby bylo nahráno, mícháno i lisováno digitálně, čili kouzelná trojice DDD na
obalu nosiče. Teď mnozí muzikanti i zvukaři upřednostňují, aby první fáze
probíhaly analogově.
Toto digitální zaznamenání
zvuku (a později i obrazu) dostupné pro každého, způsobilo lavinu inovací
vedoucích jak ke zvyšování kapacity media), tak ke komprimaci dat. Na jedno
DVD, které koupíte řádově za 10 Kč, se vám vejde tolik dat ve formátu MP3,
že nemáte šanci si ho poslechnout celé naráz. Vypalovačku má v počítadle
každý. A tak pochopitelně po zlatých letech zábavního průmyslu přišla léta
hubená. Lidé si pořizují soubory ilegálně, dokonce si je masově vyměňují po
webu. Zároveň s informací o tom, že uběhlo 25 let od prvního CD
v distribuci, se objevila informace, že naše policie vyčenichala piráta,
který na web vystrčil českou verzi Simpsonových ve filmu. Za pár týdnů si ji
stáhlo 100.000 zlodějů. To jsou zaručeně Češi (případně snad Slováci), ne
němečtí turisté po síti, protože těm by asi česká verse k ničemu nebyla.
Škodu vyčíslili na 10.000.000 Kč, hocha čeká soud a možná i pět let za
katrem. Tu škodu vyčíslili na základě toho, že vstupenka v multikinech stojí
asi stovku a ti lidé podle nich nešli do kina. Je to hausnumero velmi
sporné. Na jedné straně si nepředstavuji, že dotyčný si film prohlédne jen
sám, pustí ho dětem, možná ho dokonce vypálí pro kamaráda. Na druhé straně
třeba si film stáhl po té, co se mu v multikinu líbil, a dokonce si ho třeba
stáhl, líbil se mu a rozhodl se, že na něj půjde i do kina, kam by jinak
nešel.
Každopádně si netroufnu
odhadnout, jestli ti, kteří před 25 lety slavnostně představili první CD,
viděli až k těmto důsledkům a ještě dál. Ale digitální přenos
audiovizuálních děl na média je jedním z nesporně největších vynálezů konce
dvacátého století.
Letní kino
Jiné nemáme
Kromě jiného se v Kuřimi
starám o letní kino. Kuřim nemá totiž kino normální. Za bolševika byly dva
sály, kde se promítalo z šestnáctimilimetrových filmů a další promítačka
v Klubu mládeže. Měl jsem na ni oprávnění a občas jsem si zapromítal. Po
roce 1989 Klub mládeže restituovali a oba sály zrušili. Asi to bylo
v pořádku, modernizovat je nešlo, do Brna to je kousek a moderním kinům a
multikinům nelze konkurovat. Když jsem se začal starat o místní kulturu,
zjišťoval jsem, jestli by nešlo promítat ve velkém sále místního Kulturního
domu. Pořizovací náklady, technické komplikace a na druhé straně stejně
polovičatý výsledek (sál má rovnou podlahu beze sklonu) ale nestály za to.
Během pár let se asi situace změní. Už u nás vznikají první kina,
promítající z DVD nebo hard disku. Byl jsem se v jednom podívat – Olešnice
na Moravě. Kvalitní obraz i zvuk. V určitou chvíli to začne být pro
distributory zajímavé. Pořizovací náklady na kopii na DVD s velkým
rozlišením nebo na přepis na hard disk jsou směšné, a pak bude možné
zaplavit novým filmem všechna takováto kina v republice naráz. Něco jako
Pottermanie pro filmaře. Všichni promítnou během tří – čtyř dnů stejný film,
a tím prakticky skončí. Ostatně většina filmů je buď natolik spotřební
zboží, že není čeho litovat, nebo naopak umění, a to pak budou promítat
specializované kluby, případně si to lidi budou promítat doma. Počet
domácností s projektorem roste, uděláte si párty s grilováním a pak se
ponoříte do křesel na zahradě nebo v hale a na plátno si pustíte film.
Film je po televizi druhým
nejmasovějším kulturním produktem. (A to v televizi se lidi koukají z větší
části taky na filmy.) Jeho výrobní náklady jsou tak velké, že prostě musí
být prodán milionům (v českých poměrech alespoň statisícům) aby se jakž takž
zaplatil. Ne nadarmo Lenin i Goebels považovali film za nejdůležitější umění
z hlediska ideologie. Pochopitelně. Jednak je to médium obrazové, což je
mnohem emotivnější než slovo, za druhé se při jeho produkci propojuje
zvláštním způsobem samota a veřejnost. V té tmě se můžete na jedné straně
cítit prakticky intimně, což nesouvisí s tím, že zejména mlaďoši si při něm
intimity někdy vyměňují, za druhé emoce ostatních v temném sále se na vás
stejně přenášejí. Mně navíc baví poslouchat útržky dialogů lidí, kino
opouštějících. Jako muž od lístků jsem prakticky anonymní, tak si užívám.
Někdy nějaký divák přijde podělit se se mnou o názor.
Zákulisí
Organizace letního kina je
prakticky celoroční záležitost. Hned někdy v lednu se ujistím, na kdy budeme
mít maringotku k dispozici. Promítáme totiž z maringotky, kterou si
najímáme. Začali jsme s Kinemoatografem bratří Čadíků, ale postupně to
přestalo dělat dobrotu. Takže jsme našli obec, vlastnící maringotku a
půjčujeme si ji. Musíme si ji přivézt a odvézt, napnout plátno, najmout
promítače, zkontrolovat jestli všechno funguje, a můžeme začít.
Filmy objednávám u různých
distribučních společností. Na rozdíl od uměleckých agentur, zastupujících
živé umělce mi přijde jejich způsob vymakanější, i když taky různé
společnosti mají svoje specifika. První výhodou ovšem je, že jich je jen
pár. Warner, Falcon, Bioscop, Hollywood Enterteinment, Cinemart, Artcam a to
vám prakticky stačí. O tom, že filmy jdou nejdřív do multikin, pak do
kamenných kin a až nakonec do letňáků našeho typu, se už psalo. Je to trošku
diskriminace, ale pochopitelná. V praxi to vypadá tak, že vám na rovinu
řeknou, že ten a ten film můžete dostat až po tolikátém. Odhadují to podle
počtu kopií a předpokládaného zájmu. Jinak platí, kdo dřív přijde, ten dřív
mele, takže byste měli teoreticky koupit filmy co nejdřív. Jenže objednávat
každý film můžete až od někdy (v hantýrce distributorů a kinařů
programovat), velmi často je půl roku starý film už k nepoužití, protože je
na videu a taky je dobré si o něm získat informace, jestli vůbec stojí za
to. A tak je třeba vyčíhnout vhodný okamžik. Nalinkujete si, které dny
budete promítat, sepíšete filmy, o které byste měli zájem, a pak sjednáváte
termíny. Pochopitelně se může ukázat, že na čtvrtek můžete mít
z požadovaných filmů pět, na sobotu jsou už všechny až na jeden zadané.
Takže se s distributory domlouváte i systémem: já vám ještě brnknu, jestli
v pátek nebo v sobotu, až jak dopadnu u Bioscopu. Takticky výhodné je začít
u malých firem a filmů s méně kopiemi. Například lahůdka A bude hůř (Cinemart)
existuje jen ve dvou kopiích na 35 mm. Takže když jsem ji získal, radoval
jsem se. Zároveň musíte domluvit dvě další věci – jak vám mají film
dopravit, a kolik za něj budou chtít. Doprava je buď železnicí nebo poštou.
(A taky někdy jinak, o tom později.) V Kuřimi vám železnice nepomůže. I když
tudy vlaky jezdí, zásilky k nám nepřepravují v rámci zlepšování služeb
zákazníkům to zrušili. Musíte si pro film zajet do Tišnova nebo Brna. Tišnov
je blíž, snadno se před nádražím parkuje, ale zpravidla do něj filmy po
dráze dorazí přes Brno, takže když to je časově napnutý přesun, je Brno
výhodnější. Pošta funguje, ale trvá to dýl a nepremává o víkendech. Občas
jde i o jiné metody přesunu – třeba my dáváme v pátek Shrecka a v neděli
Tajnosti (stejná distribuční společnost), Lysice, což je asi 20 km, ale
nemožné spojení, dávají Tajnosti v pátek a Shrecka v sobotu. A tak se
domluvíme na předání z ruky do ruky. Nebo vám volá kinařka z Pacova, že jim
to sice máte dopravit jako zásilku vlakem, ale u nich na dráze platí, co
přijde po půl třetí, už bojkotují do dalšího dne, takže musíte s filmem o
půlnoci po promítání do Brna na nádraží, protože to do rána nepočká.
Co se týče ceny za film,
jsou prakticky dvě možnosti: na procenta a na fix. Na fix znamená, že za
půjčení filmu zaplatíte dohodnutou částku, ať lidi přijdou nebo ne. Bývá to
zhruba 1.200 až 2.000 za kousek. Distributora nezajímá, kolik si stanovíte
vstupné. No, ono ho to trošku zajímá u některých filmů, abyste jim
dumpingovými cenami neodlákal potenciální zájemce, kteří by jinak šli do
kina v sousedním městě, co jede na procenta. Procent platíte vždy padesát, a
nejnižší cenu stanovuje distributor. Zajímavé je, že stejně jako u leteckých
společností, je to cena částečná. Taková letecká společnost vám nabídne let
do Dublinu z Prahy za 200 Kč, akorát že v tom není platba za benzín a
letištní poplatky (celkem za 3.000). Distribuční firma je mírnější – stanoví
cenu na 69 Kč za vstupenku. Ovšem máme u nás zákon, že z každé vstupenky jde
1 Kč na rozvoj české kinematografie (nejen Goebels prostě chápe, že film je
důležitější než ostatní umění, z koncertů na Stouny nejde jedna koruna na
rozvoj místní hudební kultury). Ta ve smluvní ceně vstupenky není, takže
vstupné je nakonec kulaté a vy si nemusíte v bance vyměňovat měšec
jednokorun. Pokud zvolíte vstupné nižší, tak platíte těch 50% ze základu
stanoveného distributorem. Protože lidi podvádějí, přijde vám skoro jistě na
některý takový film těsně po začátku kontrolor a přepočítá hlavy. U nás byl
každý rok. Přijde mi, že by bylo jednodušší, kdyby dohoda zněla ne na
procenta, ale třeba na 35 Kč za každou hlavu. Někteří distributoři odmítají
přistoupit na fix. Všichni ale trvají na tom, že způsob platby za všechny
jejich filmy bude stejný, abyste si nevzali trhák, o kterém doufáte, že
přijdou davy, za fix, a umělecký film pro pár štamgastů na procenta.
My se snažíme o jednotné
vstupné 60 Kč, rodinné (pro tři) 150 Kč. U některých filmů ale musíme jít na
70 a 180. Při naší cenně vstupného se nám fix vyplatí proti procentům zhruba
od šedesáti platících diváků – podle ceny filmu. Když prší, pláčeme ovšem
dvojnásob.
Celkem, když spočítám
náklady, vyjde mi, že film si na sebe vydělá zhruba od 80 – 100 platících
diváků. Jen tak mimochodem, OSA chce peníze za to, že před filmem pouštíte
reprodukovanou hudbu, ale není to vydřidušské – je to 1% z tržby, tedy 60
haléřů v našem případě za diváka.
Diváci
Promítali jsme film, přišlo
asi sto lidí – prostě nula od nuly. Film k nám přišel z Pasohlávek a tam
jich bylo pět set. Jak je to možné? Protože tam obec svým občanům i
rekreantům odpromítá pár filmů ročně zdarma. Já se tomu bráním. Jednak to
kazí trh, ale co je ještě důležitější, kazí to i náladu při filmu. Přijde
spousta lidí, kteří se trajdají, hlučí, vyrušují, opile blábolí a podobně.
My jsme v prvních letech taky měli problémy s mládeží, která si v batůžku
přinesla víno a v kapse marušku, a zlobila. Nějak jsme je vypudili
s výjimkou pár filmů pro ně, ale i tam se chovají slušněji. Jak je to možné
nevím. Když jsem popisoval způsob objednávání filmů, pomlčel jsem, že i vy
máte nějakou představu o dramaturgii, aneb že je blbost dát za sebe dva
filmy s podobnou cílovou skupinou, že dlouhý film je lepší v pátek než ve
čtvrtek, protože si lidi můžou přispat a podobně. Takže u nás už lidi vědí,
že náročnější filmy jsou zpravidla ve čtvrtek a v neděli (např.: Goyovy
přízraky, ...a bude hůř, Tajnosti,Edith Piaf, Babel), filmy pro rodiny
s dětmi v pátek (Shrek 3, Piráti z Karibiku, Potter je bohužel ve čtvrtek na
konci prázdnin).
Někteří lidé mne zastavují
ve městě a ptají se na jednotlivé filmy. Snažím se mít trpělivost. Mladá
hezká paní: „Pane Brabec, o čem jsou ty Goyovy příznaky? To je lékařský
film?
Já: „To jsou přízraky, ne
příznaky.“
Paní: „Aha. A o čem to je?“
Já: „Nový film Miloše Formana. Zobrazuje na osudu Goyi a dalších lidí tu
dobu. Španělská inkvizice, Napoleonské války. Co vlastně Goyu vedlo k jeho
nesmrtelným kresbám.“
Paní: „Kdo to byl Goya?“
Já: „Španělský malíř.“
Paní: To je český film?“
Já: „Ne, takový mezinárodní. Mluví se tam většinou anglicky.“
Paní: „Ale Forman je Čech, ne?“
Já: „Žijící v Americe.“
Paní: „A ta Edith Piaf?“
Já: „Francouzská zpěvačka.“
Paní: „Co zpívá?“
Já: „Ona už je mrtvá. Zpívala šansony. To je životopisný film.“
Paní: „A 300: Bitva u tentononc?“
Já: „Thermopyl. Historický, válečný.“
Paní: „Z druhé světové?“
Já: „Ne, řeckoperské války, 480 před naším letopočtem. Brali jste to ve
škole.“
Paní: „Mně dějepis nebavil. Tak na co mám jít?“
Já: „Na něco jiného.“
Fakt si nevymýšlím. Přišla
na Piráty z Karibiku a byla spokojená. Teď vyzvídá, kdo jsou Dannyho
parťáci.
Jinak ale je publikum
většinou fakt dost orientované a jasně vidím, jak je různé na různé filmy.
Třeba Piráti z Karibiku – to je film s ocáskem. Čili po závěrečných
titulcích je ještě asi minuta a půl filmu, která dopoví příběh. Ze stovky
diváků si na něj počkalo tak patnáct. O dva dny později ... a bude hůř (bez
ocásku). Při titulcích se nehnula ani noha a lidé odcházeli pomalu a
zamyšleně. Odposlechl jsem tyto výroky:
(mladá dívka, něco kolem
dvaceti): „...voni vlastně žili tak jak my, akorát je pronásledovala
policie.“
(po chvíli starší pán,
umělec – výtvarník k známým.): „A vy si myslíte, že dneska by je spousta
lidí nejradši zase nepronásledovala, že jsou chlupatý, pijou a vůbec, že
jsou jiný? Komunální politici jsou stejně děsní lidi jako za totáče.
Naštěstí nemají tu policii.“ (pak si všiml, že ho jako místní zastupitel
slyším) „No dobře, tady pan Brabec je výjimka, ale těch je málo.“
(rodinka – táta chlupáč
k padesátce, máma myška, dospělá dcera): Dcera: „Fakt to tak bylo?“ Máma:
„Jo.“ Dcera: „A to jste si mne tehdy troufli porodit?“
Člověk pak přijde domů, a je
ochoten věřit, že film je ještě pořád umění. A zapálí svíčku za Bergmana,
Antonioniho a český underground.
Jak jsem vyměkl – glosa na závěr
Jsem členem zastupitelstva
v Kuřimi. Shodou okolností jsme měli schůzi 21. srpna. Ještě před jejím
oficiálním začátkem jeden totálně modrý zastupitel požádal o pozornost,
vložil vypálené CD do počítače a na projektor nám pustil připomínku výročí
roku 1968. Slide show dost kýčovitě poskládaných fotografií (aby to šlo
rovnou na emoce), hudební podkres – Krylův Bratříček. Okamžitě mě napadlo,
jestli to ví OSA, Intergram a ten, kdo spravuje práva k fotografiím. Jestli
právě jako zastupitelé něco nepášeme. Ale vyměkl jsem a nezeptal se, ono mi
to přece jen přišlo nedůstojné. Ale hlodá to ve mně. Jestli jsme toho Kryla
(tedy jeho dědičku) připravili o pětikorunu, zvýšili jsme tím jeho škody
utrpěné rokem 68. Na druhé straně doufám, že pokud to shora sledoval, že mu
to nevadilo.
Hezký konec léta vám přeje
JmB
Jiří moravský Brabec |