Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Ve středu dění - dění ve středu

Jiří moravský Brabec

 
HOME zpět na seznam

Ve středu dění - dění ve středu 16. května.

 

Úvodníček

Přicházím popáté s tím, co mne den po dni zaujalo v týdnu od čtvrtka 10. 5. do středy 16. 5. 2007. Omlouvám se, že do čtvrtého dílu jsem přenesl úvodníček z třetího. Inu, píšu to postupně, skládám až na konec a chybička se vloudila. Tentokrát mám pocit, že jednotícím prvkem skoro celého dílu jsou média a nevyzní to pro ně dobře. Jinak tento týden jsem si zpestřil ledvinovou kolikou, zánětem močových cest, antibiotiky a besedami s lékaři.

 

Ohlédnutí

K tématům z minula tentokrát jen velmi málo. Skoro vše se nějak uzavřelo samo. Konkurs Zahrady – už je známé, kdo postoupil, nakonec Morava a Slovensko dopadly slušně. Hůř je na tom Mirek Topolánek a jeho mediální neschopnost. Zdá se, že náskok ODS pomalu mizí, šance na prosazení reforem také, takže možná nás čekají předčasné volby. Vybrat si je ale stále těžší. Beltine jsem přežil, Hradišťan byl výborný, lidí dost.

Čtvrtek 10. a sobota 12. 5.

Eurosong aneb z ostudy kabát

Kabát utrpěl historický debakl na Eurosongu, proti němuž výkon hokejistů byl hvězdný. To není zas až taková tragédie, tragédie je přístup české televize a českých novinářů včetně kolegy Vladimíra Vlasáka. Pokusím se o faktografii.

Pravidla soutěže jsou jasná a předem daná. Pokud Kabáti tvrdili, že je neznají, že je ani nezajímají, je to jejich blbost, asi jako kdyby se šachista divil, co to je ta rošáda. Možná jim to ale někdo z ČT, která je tam vyslala, mohl vysvětlit. Soutěž má vlastně čtyři kola.

Nominace

V tom prvním někdo (říkejme jim odborníci) nominuje deset písní splňujících pravidla (nevyšly na desce před říjnem minulého roku, nepřesahují tři minuty) do národního finále. Tento výběr by měl být nějak reprezentativní, ovšem na druhé straně interpreti s ním musí souhlasit. Jsou zde další omezení – zpěv musí být celý naživo, nelze tedy použít situaci, kdy si zpěvák sám postupně nazpívává druhé či třetí hlasy, účinkovat může maximálně šest lidí, nemůže tam tedy být pěvecký sbor, a všichni účinkující musí mít šestnáct pryč (tím se odbourává jeden ze zdrojů kýče – zpívající dětičky). Dál už jsou to prkotiny až snad na bod: „Text nebo provedení písně nesmí poškodit ani pořady soutěže ani soutěž ESC jako takovou. V průběhu soutěže nebudou povoleny žádné texty, promluvy ani gesta politického či podobného charakteru. V textech nebo při provedení písně se nesmí vyskytnout žádná sprostá slova nebo jiné nepřijatelné slovní projevy.“

Národní finále

V druhém kole si příslušníci daného státu zvolí pomocí SMS svého zástupce. Ten má provést píseň tak, jak s ní chce reprezentovat (včetně oblečení, choreografie, rekvizit). Toto kolo říká: „My občané tohoto národa, kteří jsme ochotni hlasovat, si myslíme, že nás nejlépe reprezentuje píseň ta a ta v interpretaci toho a toho.“ Jistě, že mnozí mají pocit, že jsme si zase jednou vybrali pěkné pitomce, ale to máme i po vážných volbách. Prostě vítězí většinové preference, momentální forma a spousta dalších faktorů, od televizní režie až po fan kluby a mediální masáž.

Semifinále

Do něj musejí povinně všichni s výjimkou čtyř „velmocí“ a zástupců těch států, které se minule umístily v desítce. Čili 28 písní – zemí – interpretů. A teď pozor. Ve všech 42 zemích, které jsou v soutěži, hlasují diváci pomocí SMS pro kohokoli, kromě domácích. Čili říkají: „My, občané tohoto státu, majitelé mobilních telefonů u místních operátorů, ochotní hlasovat, bychom si z cizozemců vybrali tuto píseň v tomto pódiovém provedení.“  Za každý stát se vytvoří tabulka hlasování. Písně na 11 až 28 místě v dané zemi nedostanou žádný hlas do výsledků. Desátá píseň 1 hlas, devátá 2, a tak dále až 3. píseň 8 hlasů, druhá 10 a vítěz v dané zemi 12. Hlasy za všechny země se sečtou, deset nejlepších pak postoupí do finále.

Finále

Platí totéž co pro semifinále, jen písní je jenom 24 a celkový vítěz je prostě vítěz Velké ceny Eurovise – Eurosongu (ESC).

Nováčkovská úskalí

Prvním českým úskalím je, že my vlastně kategorii pódiové provedení písně moc neznáme. Umíme jakžtakž udělat klip, umíme i koncert, ale šou jako třeba Madonna u nás umí prakticky jen transvestité. Přišlo mi, že někteří národní finalisté přece jen byli v obraze, třeba Gipsy.cz. Kabát ne. První a zásadní chybu udělala ČT tedy už před národním finále, kdy se mělo zapracovat a vymyslet (nebo opajcnout) jak takové tříminutové show má vypadat. Oblečení, choreografie, nápady. Pak už bylo na všecko pozdě.

Druhým úskalím bylo, že nikdo divákům pořádně nevysvětlil, co to je, jak to funguje. A to prakticky ani při hlasování. Při finále, když jednotlivé státy hlásily své výsledky, se operátorka vybavovala z podnapilým Vojtkem (neměl by někdo v ČT dát příkaz – opilce do rozhovorů nebrat?), ze kterých vybočovala ke glosám hlasů. Z nich vyplynulo, že jednak asi sama nechápe systém – tvrdit o zemi, která dostala bod, že byla u dané země poslední, je kravina, a za druhé že má problémy s Litvou (Lithuania) a Lotyšskem (Latvia). To je sice pro Čechy taky typické, ale moderátorovi by se to stát nemělo.

Třetím českým úskalím bylo, že televize (potažmo další zainteresovaní včetně ministerstva kultury) nedokázaly udělat dost pro promo kapely. Kupříkladu do role promotora gruzínské zpěvačky se vtělil sám president, nepletu-li se. Rozdávaly se čepice, klíčenky, trička, knížky, bonboniéry. Mimořádně tupá moderátorka Kateřina Kristelová se v přímém přenosu chlubila, jakou čapku kterého státu nosí český štáb na hlavě. Všechny propustit a zájezd do Helsinek jim nezaplatit! Celý štáb měl nosit české barvy. Suvenýry rozdat doma po soutěži příbuzným. Zlatým hřebem české tiskovky v Helsinkách pak byl Vojtkův výrok, že po vítězství Kabátu v národním kole spáchalo 70% českých intelektuálů sebevraždu. Prostě presentace typu: jsme blbí a na svou blbost hrdí. Po soutěži pak zaprděný chór českých placených výletníků křičel, že to je špatná soutěž a přidal se k nim i třeba Vladimír Vlasák v mf DNES: Blbá soutěž, už se jí nezúčastňujme!

Jaká je to soutěž?

Je to soutěž divácká, to především. Pokud konferenciérka říká, že diváci jsou nejlepší porota, je to lichocení bez reálného základu. Divák (a televizní tuplovaně) je většinově náchylný hlasovat pro kýč, pro věc buď šokující a odlišnou nebo naopak naplňující jeho „festivalovou“ představu, těžko však pro skutečné hodnoty. Soutěž ale vypovídá především o dvou podstatných věcech: Která země se dovedla prezentovat nejlíbivěji a nejzajímavěji, a jaký je většinový evropský vkus u cílové televizní skupiny. A protože známe i výsledky (alespoň pořadí na prvních deseti místech) v každé zemi zvlášť, víme i jaký je vkus těch Čechů, kteří byli ochotni hlasovat.

Český debakl

Nikdo se, pokud vím, ani nepokusil do zpráv propašovat jeho hloubku. „Kabát nepostoupil.“ Dobře, ale byl jedenáctý nebo poslední? Kabát byl prostě poslední, získal jediný bod za desáté místo od Estonců. To je tvrdý fakt a s tím nic nenaděláme. Tvrzení, že to je tím, že hráli rock, moc neberu. Hráli zaprděný dvacet let starý máničkovský bigbít kombinovaný s českým dechovkovým cítěním. Island, který měl taky v semifinále rock, získal bodů 77 (od Estonska pak konkrétně 6). Na postup to taky nestačilo, ale je to pořád 77x víc než jsme dostali my.

Tvrzení a fámy

1) Je to soutěž pro teplouše, transvestity, lesby a podobné.

Inu, také. V první desítce finále byl jeden podivný transvestita: druhá „Věrka Serduška“ z Ukrajiny, vítězná Marija Šerifovičová ze Srbska možná působila jako lesba (nepůvabná, brýlatá, v pánském oblečení, kontrastující pěti ostatním krásným dívkám ve sboru). To je všechno. Všech osm ostatních bylo pohlavně jednoznačných, někdy skutečně velmi sexy. Naopak mezi neúspěšnými byli také lidé podivného pohlaví. (např. Švédsko, v semifinále Dánsko).

2) Soutěží obskurní umělci typu DJ Bobo – to je samo o sobě jednotka nevkusu.

Švýcaři si ho vybrali. Vypadl v semifinále, byl 20. Takže co si státy nasadí, to mají, ale ať pak pláčí nad svým výběrem.

3) Srbsko vyhrálo, protože pro něj hlasoval zbytek bývalé Jugoslávie. Podobně Ukrajina a zbytek SSSR.

Všech pět ostatních bývalých jugoslávských republik opravdu dalo Srbsku 12 bodů, tedy celkem 60. Jenže Srbsko dostalo celkem 268 bodů. Jasně, tři první země asi uspěly tak vysoko díky zeměpisně (a především kulturně) příbuzným zemím, ale hlasovalo se pro ně i jinde. Ukrajinská Věruška (která se mi věru nelíbila) se s výjimkou Albánie u všech ostatních zemí dostala do první desítky.

4) Čeština pro Kabát byla handycapem. Bez angličtiny není šance.

Vítězka zpívala srbsky. Druhý zpíval(a) neuvěřitelnou směsí angličtiny, němčiny a ruštiny (nebo ukrajinštiny - to jsem nepoznal). Rusky zpívaly anglicky. Turek taky. Bulhaři bulharsky. Takže z první pětice – dva rodným jazykem, dva anglicky, jeden hatmatilkou. V jazyce tady problém není, myslím, že srbština a bulharština je pro takového Angličana, Fina nebo Francouze češtině podobná a zhruba stejně srozumitelná.

5) Skutečná kvalita nemá šanci

Inu, podle letošních výsledků nemá, v hlasování publika nikdy mít nemůže. Ale nemusí se zcela ztratit (jako třeba slušní irští Dervish, hrající vkusně klasickou irskou muziku). Maďarská Magdi Rúzsa zpívala fakt dobře dobré blues (Unsubstantial Blues). V semifinále skončila druhá, ve finále „až“ devátá. Ale to je slušné místo. A jakkoliv se mi stylově ruská písnička nelíbila – takový až příliš lehký popík, ty holky to zazpívaly dobře.

Zajímavé výsledky

Uvedu podle zemí, tak jak jsou v oficiálních materiálech.

Finále:
1. Srbsko 268
2. Ukrajina 235
3. Rusko 207
4. Turecko 163
5. Bulharsko 157
6. Bělorusko 145
7. Řecko 139
8. Arménie 138
9. Maďarsko 128
10. Moldávie 109

Čelo semifinále:
1. Srbsko 298, 2. Maďarsko 224, 3. Turecko 197, 4. Bělorusko 176, 5. Lotyšsko 146, 6. Bulharsko 146, 7. Slovinsko 140, 8. Gruzie 123, 9. Makedonie 97, 10. Moldávie 91.        

Jak hlasovali Češi:
Semifinále: 1. Srbsko, 2. Bulharsko, 3. Maďarsko, 4. Andora, 5. Makedonie, 6. Bělorusko, 7. Slovinsko, 8. Lotyšsko, 9. Izrael, 10. Turecko. Z deseti postupujících zemí jich tedy u našinců prošlo osm, čili náš vkus je asi hodně průměrně evropský.
Finále: 1. Ukrajina, 2. Arménie, 3. Srbsko, 4. Bulharsko, 5. Rusko, 6. Makedonie, 7. Bosna, 8. Řecko, 9. Bělorusko, 10. Gruzie. Takže i zde se objevuje sedm z první desítky. Povšimněte si, že i u nás najednou zcela zmizelo Maďarsko. Nevím, bylo-li to tím, že v sobotu zazpívala hůř (mě to ani moc nepřišlo), nebo že jí body sebral někdo stylově podobný (ale kdo?), nebo prostě tím, že v sobotu se dívají a hlasují jiné lidé než ve čtvrtek. Pokud vás zajímá, kdo měl ve své destičlenné nominaci ve finále nejvíc písní z celkové první desítky, čili kdo je průměrný Evropan, pak Rumunsko a Gruzie po 9.

Co bychom se měli z Eurosongu naučit
Především jak udělat opravdu dobře odsýpající soutěž (byť za cenu halfplaybacku). Za dvě a čtvrt hodiny zvládnout s pódiovými přestavbami 28 písní, to je opravdu výkon. U nás by to trvalo hodiny alespoň čtyři.
Pak pochopit, že ať chceme nebo ne, hudba není jen otázka akustická, ale i vizuální, sociologická a všelijaká. A že pokud dalších 41 zemí do toho jde, neměli bychom po výprasku říci, že jsou to všechno idioti a my už nikdy. Na stránkách ČT hlasovalo přes 6.000 diváků jak se jim pořad líbil. Těsně přes 50% kliklo, že velmi. Mně sice moc ne, ale považuji jej za užitečný.

Celý týden
Anička z Kuřimi
Kuřim byla přeneseně ve středu dění po celý týden. Začalo to pro mne ve čtvrtek 10. května, když někdy kolem poledne zazvonil mobil a jedena soukromě televizní známá mi sdělila, že vybuchne mediální bomba. Že nějaká paní v Kuřimi týrala dítě. A že by potřebovala zjistit, kdo to je. A popsala mi, co znala zřejmě z nějaké tiskovky Policie. Tedy soused s kamerou chůvičkou zachytil týrání, zavolal policii, ta zakročila, dítě odvezla. Dítě (asi kluk, osm let) bylo spoutané a nahé zavřené pod schody v rodinném domku. Mělo potíže se sluchem, matka ho vzdělávala doma, má asi pedagogické vzdělání. Tak, místní novináři, kdo je to?
Řekl jsem, že nevím, a že si myslím, že to, co říká, je pro zprávu dost. K čemu konkrétní jména?
Navečer jsem šel na koncert vážné hudby u nás v Kuřimi a zahlásil jsem, že asi ve zprávách bude nějaká hrůza o našem městě. A byla.
Nechci celé mediální běsnění popisovat, jen chci upozornit na to, že soused byl jediný, kdo se zachoval profesionálně tím, že zavolal Policii. Vše ostatní je diletantismus na všech stranách. Policie odebrala osmileté dítě, ostatní dvě nechala v péči osoby, která byla nutně podezřelá z účasti na týrání. Včetně oné záhadné Aničky. Je pravděpodobné, že jak příbuzní „matky Kláry“ tak na druhé straně státní aparát pěkně vymyli hlavičky dětem, co mají říkat.
Že bylo zveřejněno jméno muže, který věc ohlásil, je přesně podle pravidla, že každý dobrý skutek má být potrestán. Pro jistotu bylo zveřejněno i jméno jeho těhotné nesezdané přítelkyně. Zatímco zákony u nás zakazují zveřejnit jména nezletilých delikventů, jména obětí jsou veřejná a už se to s nimi potáhne celý život, včetně tradičně uniklého přepisu výpovědi osmiletého chlapce na internetu. Co na to ministr Langr, netuším. Představme si, že by došlo k znásilnění mladé ženy a bylo zveřejněno její jméno, fotografie, město a ulice, kde bydlí, jména příbuzných. To je na mašli.
Přestože příbuzní upozorňovali na psychický stav dívky Aničky, nikdo ji nehlídal tak, aby neutekla z Klokánku. Navíc tam děti viděly v TV otřesné zprávy o sobě. Když pak byl prostřední kluk, který měl nejmenší problémy, předán otci, novináři stáli frontu na reportáž, jak jde znovu do školy. Takže tam jít nemohl. „Odborníci“ nejrůznějších kategorií se pak vyjadřovali, včetně psychologa, který navrhoval, že Aničku měla matka Klára tajně ve svých šestnácti letech, porod na gymplu utajila (asi využila velké přestávky) a dítě vychovávala její matka načerno (bez přídavků, soc. pojištění a podobně). Prostě celý týden se děly věci, které zaručují, že už nikdy se nedozvíme pravdu, která dávno utonula v mediálním šumu. Informace si vzájemně odporují, soudy novinářů, oč méně podložené, o to jsou rychlejší. Například se někdo z nich v TV pozastavil, že zatímco se Policie dobývala dovnitř, chlapec pod schody jedl ze země, jako by se nechumelilo, což dokazuje, že byl na zavření zvyklý, když mu ani takový halas nevadil. Myslím, že to dokazuje, že měl hlad a že asi opravdu měl problémy se sluchem, takže nevěděl, co se kolem děje.
Celý příběh má pochopitelně soustu aspektů, které ale nesouvisí tak plně s tím, aby bylo nutno uvádět detaily ze života zúčastněných. Nechci k nim přispívat dalšími fabulacemi, jen upozorňuji, že je divné, žijeme-li ve světě, kde média, včetně těch veřejné služby, neinformují, jak dopadla česká kapela v soutěži, kde nás reprezentuje, ale zato vlezou do soukromí neuzavřeného velice intimního případu.

Gott pictus
V Praze v Lucerně se vystavují lidská těla. Mrtvá, preparovaná, všelijak aranžovaná, panoptikální. Ozvalo se množství hlasů upozorňujících na neetičnost celé výstavy a to z vážených úst. Zájem publika je ovšem velký, komerční úspěch zaručený. Každopádně je neoddiskutovatelné, že u nás by podobné preparáty – exponáty nesměly vzniknout a že skutečný původ těl je poněkud záhadný. Je-li pravda to nejhorší, co se říká, že jde o politické vězně z Číny, je to vlastně totéž, co jsem psal o dětské násilné pornografii. Každý, kdo na výstavu půjde, je spoluviník toho, že někde se komerčně využívají oběti. Proto chápu Tomáše Halíka, který sdělil, že na výstavu nepůjde, a přesto proti ní protestuje, protože údajů má dost. Problému byl věnován kus Otázek VM. Tam se ukázalo, jak je pro zástupce agentury, která výstavu přivezla, dobré, když má víc protivníků naráz, takže se nedaří korigovat diskusi. Halík označil výstavu za výstavu lidských těl. Zástupce agentury řekl, že to není výstava lidských těl, ale vzdělávací výstava o lidském těle. Halík položil velmi jednoduchou otázku: Když to není výstava lidských těl, tak proč se jmenuje Bodies – Těla? V diskusi se ale pokračovalo kamsi dál, bez odpovědi. Kdyby to byla diskuse dvou lidí, asi by se tak snadno oponent nevykroutil.
I my v Brně máme výstavy. Karel Gott zde vystavuje svoje obrazy, prodávají se kopie, prý za dost vysokou cenu. Stejně jako Tomáš Halík jsem se rozhodl, že na výstavu nepůjdu z principu. Jenže do Brna se mají sjet prezidenti z půlky Evropy a šušká se, že se půjdou podívat na výstavu Zlatého slavíka. Karel Gott je i svérázný politolog, vysvětlující, že ví, jak je svět řízen pomocí dlouhých nitek. Třeba by mohl kromě výstavy uspořádat i školení presidentů. Mně to přijde jako dost velká státní ostuda, pokud poženeme prezidenty, ať se jdou podívat, jak maluje náš zpěvácký fenomén a výtvarný diletant. Možná by jim ještě Jiřina Bohdalová mohla uvařit oběd, když ví Jak na to, ať jsme komplet.
Máme ale v Brně i výstavu skvělou, stavil se zde Orbis pictus Petra Nikla a spol. Co kdyby vzal Václav Klaus kolegy na ni? Pohráli by si s exponáty, vyzkoušeli svou kreativitu a fantazii. To by se mi líbilo. Nebo je vemte na Muchu do Moravského Krumlova! To se mi sice nelíbí, ale je to interpretace vnímání slovanství z doby před téměř sto lety, pro politiky téma na diskusi.

Čtvrtek 17. 5.
Digitv
Zatímco upravuji svůj Střed, na ČT4 probíhá dlouhá a podnětná diskuse o digitalizaci televize v ČR. Všechno se zpožďuje. Odborníci pojmenovávají proč. Za vše může legislativa (nebo skoro za vše), která Primě a Nově vyhovuje a digitalizaci brání. Tak se píší nové zákony. Tuším, že chytrý tah – až stonásobně zdražit přenos signálu Nově a Primě, pokud se do roku 1212 nedigitalizují, povede k dalším právním sporům. A pak někdo v Evropě rozhodne a zvýšení zaplatíme v další miliardové pokutě zase všichni. Zazněla ale zajímavá informace: ze všech zemí v okolí u nás nejvýznamněji klesá počet divákohodin před bednou. Nikdo neví proč. Pan Balvín, bývalý ředitel ČT dnes Óčko navrhl jednoduché vysvětlení: Jestli to není tím, že televize krmí lidi 14 let už tím samým, a že se to lidem přejídá. Že by?

Pátek 11. 5.
Veselá příhoda s hadem
V našem vchodě bydlí jedna moje mladá kamarádka se sestrou. Dokonce kdysi byla ve finále Zahrady písničkářů. Obě hrají ve vážnohudebním orchestru. A doma chovají hada. Nejedovatého, nevelkého. Někdy začátkem dubna u mě sestřička zazvonila, že zatímco byly na zkoušce, had opustil terárium a zmizel. Marně ho lákaly na myšku, nevrátil se. Protože panelák je postaven v kvalitě osmdesátých let, jsou stoupačky prostupné pro hady i větších rozměrů, takže je možné, že had putuje po baráku. Kdyby dorazil do přízemí ke mně, tak se ho nemám bát, mám ho zadržet a vrátit. Slíbil jsem, že provedu. Všichni oslovení sousedé prý reagovali stejně. Jen přímo pod nimi bydlí další paní, která je věčně pryč, takže se nedozvonily. Pak se měsíc nic nedělo. Pak, jak tušíte, had vylezl právě u té neinformované paní. A to v noci, a odebral se k ní do postele. Inu, živočišné teplo. Už se asi dnilo, když paní probudil. Paní odkyrla pokrývku a na stehnech had. Překvapivě nezpanikařila, hada chytila a dala do mísy na těsto a přikryla, aby neutekl. Pak se prohlédla, jestli není uštknutá a když nenašla nic, počkala do rána a zavolala do ZOO, ať si přijedou. Na chodbě se svěřila sousedce, co ji potkalo. Protože u nás ve vchodě bydlí i novinář z mf DNES, byla z toho zpráva pro první stranu krajského vydání. Zas pochopitelně s celým nezměněným jménem oné paní. A had se vrátil majitelkám, protože sousedka řekla: No jo, to je had od ..., ony ho chudinky hledaly.
A pochopitelně v pátek mi volali z nezávislé televize, jestli nemohu domluvit interview s majitelkou i ohřivatelkou. Odmítl jsem, a pokud vím, obě strany netouží ukazovat hada ani stehna v TV.

Na závěr
V Kuřimi se furt něco děje. A nemusí to být jen sociální dramata. Dnes večer se pokusí 1.500 diváků zdemolovat zámek při koncertu Divokýho Billa. Zítra v troskách vystoupí Ulrychovci s dětmi ze ZUŠky. Rád bych vás pozval na příští sobotu a Zahradu písničkářů. A pak další týden u nás v komorním sále pokřtíme album Svaťa Kotas Bandu – účinující hosté: Robert Křesťan, Jiří Plocek, Petr Surý, Pepa Malina. Akustický koncert. No a v sobotu 9. 6. IndiesScope festival ColourScope. O něm příště.

Hezký den ze Středu dění v Kuřimi
Jiří moravský Brabec

Co vy na to?
zpět na seznam

HOME

Ligatury Honzy Hučína Juppův zápisník Lichý pátek

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.