Ve středu dění - dění ve středu
16. března.
Úvodníček
Přicházím potřetí s tím, co
mne den po dni zaujalo v týdnu od čtvrtka 8. 3. do středy 14. 3. 2007.
Tentokrát se budu potácet hodně kolem kultury v televizi (potažmo televizní
kultury, není-li takové spojení protimluv).
Ohlédnutí
Nejprve dovětky k tématům
z minula. Kapelu SunClock z článku o Brněnském vrabečkovi jsem nejmenoval
prostě proto, že nepředpokládám, že by se o ní kdy v FC psalo. O Kamilamy už
ano, u Viss je to dobře možné. Podobně jsem nezatěžoval článek jmény sólistů
a dvojic.
Kauza Nohavica, Mihál a
Lambert – vypadá to, že Lambert v TV zůstane v pozici nějakého jiného
ředitele, to jsem tedy netipl dobře. A asi bych měl sebekriticky dodat, že
jsem sice kdysi dobrovolně prostudoval jednu učebnici textologie, ale nemám
pochopitelně k těm StB spisům přístup, a byl jsem odborníky upozorněn, že
novináři mf DNES, kteří je interpretují, zase nevědí o kritické analýze
textu ani tolik, jako já o lybijském hip hopu.
ANDĚL a Grammy – potěšila
mne pokora a úcta se kterou Muchow přejímal Českého lva za hudbu a přihlásil
se k pocitu Mertova někdejšího učedníka. Jupp letos utajil, kdo vyhrál
folkového Anděla, nevím to dodnes a neptám se. Třeba bych se podřekl. Zato
už jsem slyšel několik zaručených informací o výsledcích jiných žánrů a
kategorií. Holt žijeme všichni ve slepičí farmě, kde každý vše vyslepičí.
Konkurs Zahrady a oteklé uši
– 11. března jsem doposlouchal poslední kapelu letošního konkursu. Uši
odpuchají (hezké slovo, ne?).
Svatý Valentýnek, jara
tatínek. Pokud jsem napsal, že se prodejci na sv. Valentýna moc s reklamou
nevytáhli, tak 8. březen, byl ještě horší. A protože 8. březen je prvním
dnem mého středu dění, začněme jim.
Čtvrtek 8. 3.
Soudruhu, tak zhasni
MDŽ - svátek, kterému
ublížila bolševická snaha oslavit ženu pracující, soudružku plnící plán, má
smůlu. My ze starší generace, ho máme spojený s tím, že v závodním rozhlase
ředitel a předseda odborů (u mne to opravdu byli vždy chlapi) popřáli našim
ženám, pak jim vedoucí jednotlivých provozů a oddělení rozdali dary
(bonboniéry české výroby nebo jednou dokonce froté ručníky) a po obědě se
vytáhly lahve s alkoholem a zapařilo se na pracovišti. Toho jsem využil
v roce 1991, kdy jsem jako ředitel Obvodního Kulturního Střediska Ostrava –
Poruba na hodinu propustil jednoho grázla, když jsem mu 8. března nabídl,
jestli si chce v práci po obědě dýchnout do trubičky. Šel jsem na jistotu,
byl to exkomunista, a on radši šel rovnou.
Vztah k MDŽ dělil obyvatele.
Musím říci, že i mezi ženami byly jak takové, kterým MDŽ na pracovišti spíš
vadilo, ale i takové, kterým ten vaječný koňak, zákusky a kazeťák se
Zagorovou stačily k nesmírné radosti. Tu druhou kategorii tvořily na jednom
z mých pracovišť některé dámy z přípravny dat. To tehdy byly osoby, které
děrovaly děrné štítky, my jsme jim říkali deflorátorky.
Kromě oslavy přímo
v zaměstnání se organizovalo i posezení v nějakém zájezdním hostinci –
řízek, dva zákusky, kafe, umírněná konzumace alkoholu, tanec při magneťáku,
po odchodu vedení víno (dámy) a pivo (páni) výrazněji, případně nějaké to
dlachnění příležitostných dvojic v zákoutích. (Na každém pracovišti takové
dvojice jsou.) Já jsem si vždycky vzpomněl na tu Mertovu písničku, jak na
jakési služební cestě (či co to bylo) vstoupí on do jejího pokoje, ona leží
a chce a nechce zároveň a je jim oběma ten erotický akcent pracovního vztahu
(a naopak) tak protivný, že ona ho vyzve k sexuální aktivitě z postele
slovy: „Soudruhu, tak zhasni!“ Neznám silnější zaříkadlo, jak si odpomoci od
erekce.
Před revolucí jsem zažil MDŽ
i jako člen kapely Uhlák. Náš kapelník Jiří Pařez (teď skupina Sakrapes),
dokázal vždy sehnat několik „hraní k MDŽ“ (přímo 8. 3., ale i v okolních
dnech), kde jsme přijeli, zahráli deset písniček, já do toho vstřihnul
nějakou tu báseň na téma žena jako vhodný doplněk masturbace, popřáli jsme,
vyinkasovali od odborů a vedení fabriky nějakou tu korunu, a jeli dál. Na
kapelní fond mělo MDŽ tedy vliv kladný. Pamatuji si třeba jeden rok, kdy
jsme v sobotu někde na Blanensku hráli prodavačkám svezeným z venkovských
prodejen Jednoty. Ty v sobotu v 10:30 zatáhly rolety, byly naloženy do
autobusů a v počtu asi dvou set kusů dovezeny do sálu. No kusů – kusů mezi
nimi moc nebylo, spíš maminy, které přijely pro svůj ručník (či ekvivalent)
a řízek k obědu a dvě deci vína a kafe a svislou čárku do hodnocení. Hráli
jsme přímo při konzumaci, dámy jedly a sdělovali si, jestli ve Sloupu taky
jde tak blbě Gotthaj jako v Sebranicích, sál bzučel, kluci hráli, zvukař
zesiloval, aby bylo něco slyšet, pořadatel ho sprdnul, ať to ztlumí, že se
dámy špatně slyší, no a my museli překvapivě hrát tak dlouho, dokud
nedojedla poslední, což bylo fakt předlouho, protože jí bylo k sedmdesáti a
špatně jí držela zubní protéza. Ani ten řízek nám nedali.
V obchodech bývaly výklady
upomínající na MDŽ. Letos jsem schválně obešel všechny tři kuřimské
supermarkety a ani ň. Mám dojem, že komanči měli něco ve své nástěnce. A
v televizi presentovali jakousi ženskou politickou iniciativu napříč
spektrem, které se rozhodla 8. 3. využít k tomu, aby se zviditelnila. To
byla medvědí služba tomu svátku. Jeho jediná šance je, že se zcela
odpolitizuje. Ale ani tak v jeho budoucnost nevěřím. Na závěr bych si
dovolil parafrázovat jeden výrok mého oblíbeného Juliana Tuwima: „Žena,
která vstupuje do politiky, páše dva zločiny. Zvyšuje počet politiků a
snižuje počet žen.“
Tím chci říci, že třeba
některé kolegyně v zastupitelstvu mám docela rád, ony to (stejně jako já)
neberou jako politiku, a jsou fajn. Ale to nebezpečí, že je politika pozře,
tady je.
Pátek 9. 3.
Večerníček o zlých
myslivcích
Ten večerníček jsem neviděl.
Šel 7. 3. večer a byl prý o mláděti rysa a loveckého psa - Madla a Ťap. A
objevil se v něm ťápek v zeleném, co si po nich picnul a netrefil. Myslivec
střílí na bezbranné tvorečky, mláďátka! Od té chvíle každé dítě (a že jich
to viděly statisíce), když uvidí myslivce, pomočí se děsem, pobleje hrůzou a
kopne ho do holeně za trest. Větší děti mohou kopnout výše a bolestivěji.
Výsledkem bylo, že čeští
myslivci zaštítěni svou Jednotou sepsali televizi stížnost, že je tím
večerníčkem poškodila. V protestní nótě se praví: „Jsme přesvědčeni, že z
psychologického hlediska musela tato část seriálu zanechat v dětech dojem,
že myslivci jsou jako skupina špatní lidé, pro které jsou podobné skutky
normální.“ A dále: „Diváci tak dostali zcela nekorektní informaci, která
velmi hrubým způsobem dezinformuje veřejnost a dle našeho soudu nepatří do
veřejnoprávního média... Tento díl podle našeho soudu jednoznačně podporoval
tvorbu averze vůči skupině obyvatel.“ Tak se praví v otevřeném dopise
podepsaném Ing. Jaroslavem Kostečkou, jednatelem Českomoravské myslivecké
jednoty.
Ano, to už jsme u hodně
zlých trestných činů namířených proti skupině obyvatel a je to totéž jako
urážet Romy, katolíky nebo homosexuály. Je-li mezi českými katolíky
homosexuální Rom, zabývající se myslivostí, nechť mi promine, že si ho beru
do huby jako příklad.
Upřímně řečeno, jsem zvědav,
jak si náš právní systém s věcí poradí. Rada ČT i velká rada mají posuzovat
korektnost v pořadech politických – zpravodajství a publicistice, nikoliv ve
večerníčcích. Pravděpodobně alibisticky se na toto zadání odvolají a nic
řešit nebudou. Na druhé straně tím vzniká návod jak urazit mého minoritního
bližního (viz výše): Natoč o něm pohádku, nebo jiný žánr jdoucí mimo Radu.
Problém je ale hlubší.
Zatímco u rybářů tvoří značnou část pytláků lidé bez rybářského lístku,
naprostá většina lidí zabývajících se ochranou lesa jak pracovně, tak
dobrovolně, potvrzuje, že mezi lumpy střílejícími chráněnou zvěř, mají
převahu právě myslivci. Jednak drží legálně zbraň, za druhé přistiženi s ní
na procházce lesem nepáší nic nezákonného, a za třetí jsou právě šelmy
jejich nepřítelem. Zabíjejí jim srnce a někdy možná i oslabené jeleny, které
si mohli buď picnout sami, nebo jejich picnutí zpeněžit (jsou-li majiteli
honitby) zahraničnímu picalovi. Nemyslivci je rys v lese šumafuk,
pravděpodobně ho v životě neuvidí a ani ho šelma nenapadne při sběru
holubinek mandlových. Znám lidi, kteří se už u nás bojí, že je v lese
překvapí vlčí smečka či medvěd lidilov, ale je jich nepatrně, a skutečně ani
takových případů napadení není mnoho. Mnohem víc lidí se ale bojí, že je
trefí v lese myslivec, který si je splete s toulavým psem, přemnoženým
srncem, vzteklou liškou obecnou či lošákem zprohýbaným. A skutečně
statistiky potvrzují, že poranění myslivcem je častější než medvědem. Navíc
se ví, že mezi poslanci je tolik myslivců, že si nemůžeme být jisti tím, kdy
si odhlasují zákon, že škody způsobené myslivci na obyvatelstvu hradí stát.
Doklady o pytlačení myslivců
jsou dost přesvědčivé. Naprostou většinu rysů na Šumavě postříleli načerno
myslivci. V anonymní anketě 204 myslivců odpovídalo, jak jsou na tom
s ilegálními rysy své činnosti. Z výsledku ankety vyplývá, že 8,3 % (17
myslivců) se přiznalo k tomu, že už nelegálně ulovilo jednoho rysa, 1,5 % (3
myslivci) dokonce více než jednoho. 36, 9 % myslivců přitom zná konkrétní
případ nelegálního lovu rysa v ČR a téměř 30% myslivců vnímá přítomnost rysa
v přírodě jen negativně.
Takže milé děti, někteří
myslivci po rysech střílejí, většina ale rozhodně ne. (Chyběla mi ovšem
v anketě otázka: „střelil jste po rysovi, ale nazasáhl?“ ale k tomu by se
myslivec stejně nepřiznal.) Ovšem každý třetí myslivec ví, že se zlo páše a
kdo to dělá, ale kryje svého kolegu, je tedy do zločinného spolčení
zapleten. (Ať používám stejně přehnanou klasifikaci trestných činů jako
myslivci.)
Přemýšlím jen, jak to může
dojít daleko i v naší muzice. Kdy přijdou protesty na jednotlivé písně a
v nich se vyskytující profese, koníčky a podobně. Už vidím, jak silničáři
stahují Nohavicu z kůže za Ladovskou zimu – u nich se přece sypalo a včas.
Podněcuješ proti skupině obyvatel, zlolajný barde!
sobota 10. 3.
Český Eurosong
Velká cena Eurovise, což je
starý název, u kterého my pamětníci asi raději zůstaneme, se poprvé dočká
českých účinkujících hájících české barvy. Už kdysi Karel Gott hájil barvy
Rakouska a málem i Lenka Filipová hájila Švýcarsko, ale v roce 1988 jí to
stát zakázal.
Soutěž neradno přeceňovat.
Ale základní fórek je v tom, že nastavuje zrcadlo. Vítěze tedy vybírají
pomocí mobilu diváci z nabídek jednotlivých států, přičemž pro svého
zástupce hlasovat nesmějí. To se nějak přepočítá a vyjde výsledek. Kromě
jiného prozradí, jestli jsme Spoluevropanům sympatičtí my a naše kultura.
Pravidla přitom upravují
eurosong podobně jako eurobanán: Nesmí být delší než tři minuty, na pódiu
může být maximálně šest lidí, halfplayback je povolen, ale všechny zpěvy
musejí být naživo, na playbackovém základě nesmí být ani samplerová či jinak
počítačová nápodoba zpěvu. Asi je toho ještě víc. Délkové omezení mi přijde
sice pitomě krátké, ale na druhé straně televizní čas je drahý, a píseň má
být tak krátká, aby divák a posluchač nepochopil, že to je kravina, dřív,
než píseň dozní. Další podmínky úspěšně zabraňují písním s dětským sborem,
které bytostně nesnáším, takže mi jejich další efekty nevadí. A na playback
se zpívat nemá ani v televizi, na druhé straně nazvučit orchestr na každou
jednu píseň by bylo dost vláčné tempo. To bychom si my moderátoři přišli na
své!
V sobotu 10. 3. se tedy
představilo devět českých finalistů, z nichž měl vzejít representant ČR.
Mělo jich být deset, ale Helena Vondráčková na poslední chvíli couvla. Prý
se jí nelíbilo jakési pravidlo. Ostatním se asi pravidla líbila. Pepa
Vojtek, frontman v Kabátu, to formuloval jasně v rozhovoru pro noviny po
vítězství slovy: „Já jsem nečetl ani pravidla. Nemám na to čas.“
Upřímně řečeno nebyl Kabát
nejhorší možnou volbou. Ale ani nejlepší. Pořad za moc nestál, Korn drmolil
a četl, vtipný byl opravdu minimálně, cizí názvy vyslovoval občas se
svahilským dialektem, obhájci (lobbisté) jednotlivých finalistů tomu
většinou moc nedali (jen Marek Vašut prokázal vtip) a nabídka byla dost
ubohá. Celý formát plochý a stokrát vyluhovaný v jiných pořadech, režisér
nerežíroval, prostě nuda. Ale k výsledkům.
Obecně vzato platí, že někde
hluboko je současná pop scéna rozdělena na dvě větve. Tou první je
mezinárodní pop vycházející z angloamerických tradic, navazující na dlouho
utvářený a postupně měněný kánon mezinárodní sterilní krásy. Asi jako u Miss
world nepoznáte, je-li z Brazílie, Francie, Česka nebo Filipín. (No dobře,
podle barvy kůže a očí možná někdy Česko či Filipíny vyloučíte, ale jinak je
to těch nudných 90-60-90 na vysokém podvozku.) Takové písně nutně musejí
zaznít anglicky (a to bezchybnou angličtinou) a musejí mít víceméně
pravidelně soustruženou kompozici s nějakým drobným nápadem, sloganem a
ostinátním zapamatovatelným motivkem, který se během pár týdnů promění ve
vyzvánění mobilů. Několik písní spadalo do podobného ranku, ale vždy něco
chybělo – buď to bylo česky, nebo prostě nápad nebyl dost silný.
Druhou větví, která ve Velké
ceně v posledních letech vede, jsou naopak písně sázející zřetelně na
národní svéráz. Dědictví vší té world music, etna, folklórismu, folku,
reggae a dalších proudů. Pak tedy klidně i třeba česky, ale nějak nápaditě,
aby si to europosluchač s tou malou zemí (kde okrádají taxíkaři cizince,
všechny holky stojí u patníků, mají výborné pivo, a snad tam byla nějaká
válka nebo co, a teď nemají moře ale mají Havla), nějak spojil, nebo aby
prostě měl pocit nějaké odlišnosti, která takové spojení může vytvořit.
Do téhle druhé skupiny
vlastně svým způsobem patřily tři písně. Asi nejčeštější byl Martin Němec a
Dáša Součková (projekt Lili Marlene) a jejich Žena ze Stínadel. Balada,
vycházející melodicky i náznaky instrumentace (akordeon) z městské periferie
před sto lety, to dokořeňené současnou elektronikou a výrazný alt Dáši, to
bylo velmi milé, i když asi spíš pro kluby než klub Evropa. (Dášu známe i ze
Zahrady s Olegem Homolou).
Asi nejlepší byl projekt
Gipsy.cz s písní Muloland (trochu mi vadila screamers figura na pódiu
šlohnutá Českému lvu). Odmyslíme-li si, že hudebně nerepresentovala
většinovou českou generaci, ale hudebnost romského etnika, měla všechno, co
měla mít. Prostě já bych volil je. Ale bylo mi líto peněz a bylo mi jasné,
že to stejně vyhrají Kabáti.
Paradoxně jsou Kabáti a
jejich Malá dáma třetím reprezentantem české hudební svébytnosti. Jejich
hospodsko-tancovačkový bigboš nejde se světovým vývojem rocku, vzal si jej
jen jako podnož, na kterou roubuje český dechovkový buch-buch-feeling, kde
liché jsou přízvučné, a synkopy ve větším množství škodlivé, a kde Vojtek
vypadá jako mánička, přeživší v hybernaci čtyřicet let, aniž by cokoli
pochopila. Navíc se těším, že by se mohli před finále hezky vožrat a
reprezentovat naši kulturu i nehudebně.
Kabát dostal necelých 29.000
hlasů, přičemž každý jich mohl (po 7 Kč) z každého mobilu poslat 20. Takže
hlasovací mánie byla podstatně menší než u SuperStar. Přitom Kabát prodává
nejvíc desek u nás. To taky asi něco říká.
Jinak mne ještě napadla
taková humorná věc: Prakticky všichni zpěváci zpívali písně tak vysoko, že
by pro mne byla kastrace nutnou podmínkou k tomu přidat se, jen u Kabátů by
stačila lobotomie.
Jo a text Malé dámy není
úplně nejhorší. Ale o tom níže.
Neděle 11. 3.
Zlý a hodný Brabec
V neděli 11. 3. jsem
doposlouchal poslední kapelu z letošního Konkursu Zahrady. Bylo jich zhruba
130. Zbývala poslední část operace – poslat Juppovi svůj návrh. Domluvili
jsme se, že kapely budeme známkovat jako ve škole. Jenže jak už to bývá,
brzy se mi vedle známek 1, 2, 3, 4 (pětku jsem nedal), začaly objevovat
meziznámky: 1- 1-2, 2+, 2-, 2-3, 3+, 3-, 3-4, 4+. Podobně to mívám i při
každých deskách na burze. Čtyřky jsem udělil čtyři, jedniček deset, což je o
dost méně, než počet kapel, které na Zahradu postoupí. A co teď s tím?
Rozhodl jsem se počet stupňů redukovat: 1, 1- a 1-2 se změnilo ve stejnou
jednotku. Hned jich bylo celkem asi 24, což už je dost. V této chvíli jsem
byl hodný Brabec.
V zápětí se ale ze mne stal
zloduch. Do semifinále ale může postoupit až osmdesát kapel, takže jsem
ještě ze všech 2+, 2 a 2- udělal čisté dvojky. A pak přišel ten nepříjemný
okamžik, kdy všichni 2-3, se stali trojkami. Někudy se ten řez vést musel.
Když jsem jim dával známku 2-3 nebyl jsem smutný, že jim hatím úsilí,
protože vypadala docela dobře, a když jsem je pak zahnal do jednoho houfu,
bylo to tak trochu genocidium, ale nevyhnutelné .Dal-li jim kolega dvojku,
projdou. Dal-li jim trojku, neprojdou. A dal-li jim trojku po stejném váhání
mezi 2 a tři jako já, mají sice smůlu, ale upřímně řečeno, asi by stejně
uvízli v tom semifinále. Dovedu si ale představit i další možnosti. Třeba
pro tyhle kapely na pomezí vyčlenit celkem 4 místa v semifinále a strčit
jejich nahrávky na web a nechat to na lidech. Možná nápad dobrý, ale pozdě.
Ale co, jsem zlý i hodný, co
nadělám.
Pochopitelně všechny 3+, 3 a
3- se staly čtyřkami a 4+ a 4 pětkami, ale to už mi tak kruté nepřišlo.
Známku se stejně asi nedozvědí a na postup to nebylo.
Pondělí 12. 3.
Eurosong a cenzura
A znovu Eurosong a televize.
Do velké ceny se už léta hlásí Izrael, dokonce už ji i vyhrál. Letos si
Izraelci vybrali k representaci skupinu Teapacks, která šla právě onou
cestou world music a příbuzných žánrů (něco mezi folkem, rockem, hip hopem)
a napsala píseň Kaftor Adom (Push the Button), neboli Zmáčkni tlačítko.
Píseň je ve směsi moderní hebrejštiny, angličtiny (s izraelským přízvukem) a
francouzštiny a dá se stáhnout třeba ze stránek http://www.myspace.com/teapacks.
Je to takové docela rozjuchané, mihne se v tom francouzsky lehký valčík,
něco aškenázské melodiky, prostě pohodička. Ale píseň proslavil právě text.
To tlačítko v názvu není prsní bradavka nebo podobný symbol erotiky (většina
europísní je o lásce), ani nějaký obyčejný konzumní knoflík (televize,
automat na kávu nebo tak něco), ale (asi červené) zařízení na stole
diktátora, kterým se může vyvolat válka. V situaci, kdy Írán dokončuje
jadernou zbraň a jejich šéf Ahmadínežád vyhrožuje, že Izrael je třeba
zničit, aby mohl přijít na svět skrytý imám a tedy muslimské blaho, to je
téma opravdu pro protestní žánr. Údajně je píseň i textově vtipná, dělá si
z toho džihádu spíš srandu. Nevím. Jen si myslím, že když si ji Izraelci
vybrali, mají být vyslyšeni. Ani Eurosong přce nemusí být jen sterilní hudba
k holení.
Velká cena Eurovize je
jiného názoru. Organizátor Kjell Ekholm uvedl: „Je zcela jasné, že tento
druh poselství není patřičný pro soutěž ... Příští týden se sejdou
představitelé všech delegací zde v Helsinkách a jsem si jist, že o této
záležitosti budeme jednat s EBU (European Broadcasting Union, Evropská
vysílací unie).“
Jen tak pro informaci
přidávám kus textu, který jsem na internetu našel přeložený do angličtiny a
češtiny. Ten český překlad jsem si podle anglického ještě trošičku změnil, a
je takhle:
Svět je plný teroru
Pokud někdo udělá chybu
Vyhodí nás do vzduchu, aby vytoužené království přišlo
Jsou někteří skrytí šílení vládci, zkoušejí z nás dělat blázny
s démonickou, technologickou vůlí ubližovat...
Poselství mi vybuchují nad
hlavou
Rakety mne přelétávají a padají na mě...
Mezi raketou a zbraní
Mezi uneseným člověkem a oportunismem
Nikdo nedělá nic
No, přidávám text našich
Kabátů, aby bylo jasné, že naše poselství se nemůže dotknout teroristů:
Malá dáma
(Váňa / Špalek)
Utrhla trávu a začla hrát
ta malá dáma z předměstí
co umí lidem z dlaní číst
tam kočky zrána mívaj hlad
po noci plný neřestí
je pohladí a dá jim jíst
Po tmě se toulá a ve dne spí
a její oči věděj víc než mý
došly mi slova, já stál tam jen
s touhle jedinou bych zemřel
S touhle bych zemřel v
jedinej den
a jestli Vám to nestačí
kdyby tam stála stovka žen,
vyzvu ji k tanci a to netančim
Tam za tratí svý doupě má
mince po kašnách posbírá
a pak je skládá na kolej
staví si chrám, plechovej most
už po něm kráčí první host
tak ať ho nohy nebolej
Prošla si peklem a kouzla
zná
přejetý mince počítá
a kdo ji spatří je zatracen
s touhle jedinou bych zemřel
S touhle bych zemřel v
jedinej den
a jestli Vám to nestačí
kdyby tam stála stovka žen,
vyzvu ji k tanci a to netančim
Budu si pamatovat na tu
chvíli
když hrála znělo to jak Paganini
a já už věděl, že jsem ztracenej
zeptal se za kolik s pocitem viny
S touhle bych zemřel v
jedinej den
a jestli Vám to nestačí
kdyby tam stála stovka žen,
vyzvu ji k tanci a to netančim
S touhle bych zemřel v
jedinej den
a jestli Vám to nestačí
kdyby tam stála stovka žen,
vyzvu ji k tanci a to netančim
Uznejte, není to tak špatný
text. Byť je otázka, jakou morálku vlastně podporuje, ale to je otázka pro
Eurosong vedlejší.
Úterý 13. 3.
Divadelní pohoršovna a
reality show
U nás v Kuřimi máme ZUŠ,
tedy základní uměleckou školu. Ta má i literárně dramatický obor studia, se
kterým spolupracuji tím, že jim na každý rok napíšu dvě divadelní hry.
Jímavou vánoční a veselou červnovou. Letos jsem si vymyslel, že ta rozverná
se bude jmenovat Pohoršovna. Děj se odehrává v nedaleké budoucnosti, kde už
dospělí pochopí, že vychovat z dítěte slušného člověka, znamená udělat z něj
chudáka, a tomu se přizpůsobí i školství. Místo polepšoven vzniknou
pohoršovny. Ústavy, kam se k převýchově na žádost rodičů nebo doporučení
pedagogického poradce posílají příliš slušné děti. Zde se rozpadne i klub
Rychlé šipky (Mirka D., Jarka M., Jindra H., Rozhoďnožka a Zrzečka). Už s Rozhoďnožkou
jsem měl problémy. Mají to hrát děti. Přejmenoval jsem ji na Rovnonožku, ale
to mne moc nebaví. Poprvé za těch sedm let jsem uvázl – nejsem schopen
napsat pohoršující příběh bez navádění ke zlu a bez sprostých slov. Jakou
radost mi udělaly Lidové noviny zveřejněním strategického rozhovoru
policajta se senzadebilkou, na základě kterého se utratily šílené peníze za
ostrahu Ruzyně. Probůh, jak psát absurdní veselohru v zemi, kde se ministr
vnitra zastává opodstatněnosti opatření na základě následujícího telefonátu?
Že je Langer podezřelý z darebáckého úniku tajných informací (a
pravděpodobně podloženěji než Čunek z úplatku), víme všichni. Že je
ministrem nadřízeným těm, co to mají vyšetřit, to je prostě česká absurdita.
(Věřím, že dobrý advokát by mohl vysekat člověka, který by Langera
zastřelil, že to dělal z důvodů nezbytné obrany státu. Zejména by to bylo
lehké, pokud by ještě před soudem došlo ke změně vlády za opoziční. Věřím,
že u nás lze obhájit cokoliv.) Ale že jsme svěřili tak důležitý resort jako
je vnitro, včetně nějakých těch zpravodajských služeb, člověku, který se
dokáže natolik odpoutat od zdravého rozumu, to je pro mne opravdu hrůza.
A teď už to divadlo, které
si můžete akusticky stáhnout z webu. Účinkuje policista na telefonu a
senzibilka:
Polda: Prosím?
SenziDBilka: Klimešová, dobrý den.
Polda: Dobrý den.
SenziDBilka: Prosím vás, vy máte na starosti ty teroristický akce? (nervózní
zahihňání) Já bych vám chtěla říct... Nic jako nehrozí, ale chtěla bych vás
upozornit, abyste si pohlídali ruzyňský letiště, a to prostor před vstupem
na letištní plochu. A prosím vás, ve večerních hodinách, tak vod půl šestý
do ... tři čtvrtě na devět, jo?
Polda: A vy jste prosím vás...
SenziDBilka: Ale nevím čas. (pozn jmb: míněno asi datum, inu je to cizí
slovo)
Polda: A vy jste prosím vás
SenziDBilka (přes něj): Prosím Vás, ano?
Polda: A vy jste prosím vás, kdo? (pozn. jmb Takzvaný Klausův slovosled.
Použil jej několikrát na tiskovkách proti napříjemným tazatelům. Správná
odpověď zní: Človek, který na rozdíl od vás ví, jaký slovosled je v češtině
správný.)
SenziDBilka: Já jsem paní, který byly ukázány před revolucí všechny budoucí
události, jo? Takže začalo to bombou na Staroměstskom náměstí a všecko se to
plní za celý léta. Ano? Takže já jsem věděla i o jedenáctom září všecko, jo?
Takže todleto tam by mělo bejt na tom letišti: ňejaký střílení. Ale bohužel
nevím čas, jo? To jako málokdy, jenom hodinu třeba vím, nebo přibližně. Jo?
Takže si to takhle...
Polda (zase jí skáče do řeči a mluví oba přes sebe): A kdy že jste to... é...
říkala? Dneska, na Ruzyni?
SenziDBilka: Ne, ne, ne. Neříkala jsem to nikomu na Ruzyni. Já jsem na to
upozorňovala už před lety a ještě se to nenaplnilo. Jo? Takže tak předběžně
si to tam, ten prostor, ve večerních hodinách (chichi) pohlídejte, když teď
máte v Praze takovej fofr (chichi).
Polda (přes nezadržitelně žvanící babu začne vydávat chláholivý zvuk
vnímavého poslechu): Hmmm... (pozn jmb: v této chvíli jsem si myslel, že
polda pochopil, že se baví s DB a nenápadně ukončí. I já se občas setkávám
s blázny...)
SenziDBilka: ...jak to vidím v tý televizi. Ale jako vo ničom jinom nevím,
jo? Já teda na to upozorním, ale voni některý jako i na tý policii... Vím,
že tam to spojení je na některý věci a pak se ta událost nestane, jo? No,
tak.
Polda: A vaše jméno je prosím vás kdo? Kdo jste, nebo...
SenziDBilka: Klimešová.
Polda: Pani Klimešová, jo?
SenziDBilka (souhlasně): Hm.
Polda: Tak dobře.
SenziDBilka: Já volám z Českých Budějovic.
Polda: Ano.
SenziDBilka: Jo? Kdysi jsem to psala, Staroměstský náměstí a tak dále, ale
pak už jako nic.
Polda: Dobře. Tak jo, děkuju vám.
SenziDBilka: Tak vždycky když něco je, tak volám, jo? Díky, nashledanou.
Polda: Nashledanou.
Můj ty Bože! Tenhle národ
dal světu Havla, mistra absurdních dramat. Ale že to je tak rozšířený rys
naší povahy?! Jak v tomhle prostředí chcete fikcí trumfnout realitu?
Ó Thálie, přileť Múzo
milovaná, a poceluj mne jak dál s nápadem, kde Mirka D. drží v ruce papírek
s nápisem Hovňousek a sadistická vychovatelka pohoršovny říká: „Tak Mirko,
když pěkně nahlas přečteš, co je na papírku, můžeš jít domů.“ Po hodinovém
vytáčení pak Mirka D. pípne Hovňousek a sestra praví: „Hovno domů, tady
zůstaneš až zčernáš!“
Středa 14. 3.
Místní grandi, místní granty
V úterý jsme měli komunitní
projednávání budoucnosti našeho krásného zdravého města Kuřimi. Pro ty, kdo
nevědí, o čem je řeč: Komunitní projednávání znamená, že se snažíme dostat
lidi k nějakému strukturovanému uvažování, co by od města chtěli, co je
důležité, co může počkat, jak změřit, jestli se daří jít správným směrem i
tempem, a při tom je nenápadně přimět k tomu, aby i oni nabídli něco, co by
mohli pro společnost udělat. Odečtu-li lidi s nějakou funkcí (nebo spíš
s několika funkcemi, tedy i sebe), mohu hrdě konstatovat, že je docela dobře
možné, že v sále byli i prostí občané. Osmiměsíční synek jedné maminky,
kupříkladu. A možná i někdo další. Nevím.
Každopádně po skončení za
mnou přišla jedna hezká paní učitelka (kandidovala za nás do zastupitelstva,
ale ze zadních pozic) a zeptala se mně, jestli je šance, aby kapela, ve
které hraje někdo z Kuřimi, dostala od města nějakou finanční pomoc na CD,
které vydává.
Řekl jsem, že si myslím, že
jo, chce to jen napsat žádost a něco nabídnout recipročně, problém je jen
v tom, že komise zasedá už 15. 3. a další kolo je až v červnu.
Protože jsem právě
doposlouchal svých dvě stě povinných nahrávek Konkursu, myslel jsem si, že
mně nic nepřekvapí. Dozvěděl jsem se ale, že dotyčný hraje v takové
česko-slovenské kapele, kapelník je nějaký Svaťa Kotas.
Týýý vole, kovářova kobyla,
ševcova žena a publicistova obec! Jak to, že to nevím? No, už jsme začali
korespondovat, nějak to musíme zvládnout. Prostě dají nám logo na album, pár
desek zdarma na radnici, abychom měli čím uctít návštěvu, další k odebrání
za sníženou cenu a odehrajou nějaký ten koncert za cesťák, až bude vhodná
příležitost, a my jim za to snad něco schválíme, ulobbuji-li to u kolegů.
Ve středu jsme pak měli
kulturní komisi. U nás to funguje tak, že se žádá třikrát do roka a město
přispívá žadatelům nějakou tou korunou. Návrhy prodebatuje komise, malé
žádosti – do 20.000 pak schválí rada, velké nad 20.000 zastupitelstvo. Týká
se kultury, spolků a sportu. Žadatelé mají za úkol napsat žádost
strukturovaně rozdělenou do sedmi či osmi bodů. Kdo žádá, na jaký projekt,
jaké jsou jeho cíle, kdy se uskuteční, základní rozpočtová úvaha, kolik
vlastně chce a na co, chce-li pomoci s něčím jiným než s penězi (třeba
zapůjčit si prostory) jaké má v dané oblasti zkušenosti. Asi tak polovina
žadatelů se to za ty roky naučila, napíše žádost správně a všichni chápeme.
Polovina ze zbývající
poloviny vytvoří jakési surrealistické dílo, vysvětlující například, jak
jsou králíci užiteční, že kastorex není příbuzný Fidela Castra, a že
prastrýc žadatele vítal TGM při jeho vjezdu do naší obce v roce 1935. A
někde mezi řečí se na straně 4 ukrývá odstavec, že chtějí vystavit králíky,
zejména kožešinové plemeno, ve škole která se jmenovala Masarykova
měšťanská, a že by potřebovali podpořit částkou 2.000 Kč, aby to mohlo 16. –
18. 5. proběhnout. Že králíky chovají už třicet let a tuhle výstavu chystají
po osmé. S pozdravem jeteli zdar a čtyřlístkům zvláště... (podpis
nečitelný).
Konečně poslední čtvrtinu
tvoří žádosti, kde se sice nedozvíte kdy to bude, a kolik na to potřebují,
jinak ale vše jako v předchozím odstavci.
Je zajímavé, že
z devatenácti žádostí jsme se u osmnácti shodli na tom, jestli ji chceme
projednat a kolik na ni dát. Devatenáctá je jedna z místních hrůz, o které
je mi stydno psát. Přijedete-li do Kuřimi za nějakými známými, požádejte je,
ať vám pustí v TV pořady pana Kadlece. Pochopíte. O dotyčném se říká, že na
leckoho leccos ví. Každopádně i pro největší blbost, o kterou požádá, se
vždy nějaké ty ruce zvednou.
Nicméně nechci zakončit
střed dění povzdechy nad tím, že i v obci vládne iracionalita. Naopak chci
konstatovat, že některé věci fungují celkem rychle. Kromě peněz na Konkurs
Zahrady schválili členové komise i peníze (30.000 Kč) pro Indies na druhý
ročník festivalu ColourScope. Loni se ještě ptali, co to je a proč, ale
jeden ročník, přes 1.000 diváků a spokojenost stačilo ke změně názoru.
Řečeno slovy člena komise: „Hele, když si na to seženou pár set tisíc jinde,
aby to mohli dělat, a přitáhnou nám tu kulturu do města, buďme grandi. Dejme
jim těch třicet klacků.“
No a to je myslím hezká
skoro tečka.
Záhada vyřešena
Při poslechu konkursních
kapel jsem si psal do počítače, na co se v nich hraje. Budu pořádat finále
pro Moravu a východ a to se hodí mít po ruce při plánování pořadí a tak.
Názvy nástrojů jsem psal anglicky, většinou zkratkou: g, alg, bg, dr. Jasný?
Jednoho dne ráno vstanu dopotácím se k počítači, pustím další CD a podívám
se, čím jsem to včera končil. Obsazení: g, bg, vln, fl, seznam perc. Tedy
kytara, baskytara, housle, flétna a co to je proboha seznam perc? Nakonec
jsem na to přišel. Psal jsem pozdě večer, nekoukal pořádně ani na
klávesnici, ani na obrazovku, a stále sahal o jednu klávesu víc doleva než
jsem měl. Ověřte si prosím, že když zmáčknete pravé sousedy kláves slova
seznam, napíšete „drums,“ takže kapela má bicí a ještě perkuse.
A to je opravdu vše.
Jiří moravský Brabec |